Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week zie ik regelmatig een koolmeestje naar één van de nestkastjes in de tuin vliegen! Zou leuk zijn als hij/zij een nestje gaat maken daar! 

Hij heeft alleen wel het nestkasje waar ook een camera en zonnepaneeltje aan hangt gekozen haha. Helaas is de camera niet naar binnen gericht, anders zouden we het nestje nog kunnen volgen ook 😄 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 15-2-2022 om 14:12, Evee zei:

Sinds vorige week zie ik regelmatig een koolmeestje naar één van de nestkastjes in de tuin vliegen! Zou leuk zijn als hij/zij een nestje gaat maken daar! 

Hij heeft alleen wel het nestkasje waar ook een camera en zonnepaneeltje aan hangt gekozen haha. Helaas is de camera niet naar binnen gericht, anders zouden we het nestje nog kunnen volgen ook 😄 

Uiteindelijk zijn ze hier helaas toch niet in gaan nestelen, jammer hoor! 

Link naar reactie

Ik heb een flinke tuinplant met problemen. Het is een struik van ongeveer 2 meter hoog, heb geen idee welke soort. Hij zit ineens helemaal onder de beestjes, sommige bladeren zijn mat zwart en andere zijn glimmend groen, dat hoort allebei niet bij deze plant. En onder de plant ligt zwarte nattigheid op de grond en op de stenen rand. 

Ligt dat allemaal aan de beestjes die erop zitten of heeft ie ook nog een ziekte? Heeft iemand enig idee? Het gaat om de plant links op de foto. Rechts zie je het zwarte spul op de palissaderand.

Screenshot_20220324-145824-867.png

aangepast door Okki
Link naar reactie

Ik ken het niet. Ik ben niet zo goed thuis in plantenziektes. 

Wij hebben afgelopen weekend egaline gestort over de betonvloer. Dat was het laatste wat moest. Nu alleen nog wat schilderklusjes en dan is de tuin af. Er moet nog een laag verf op de betonvloer, er moet een roze muur wit worden en een laag beits op de schuurdeur. 

De perenboom lijkt maar 3 takken te hebben waar het uit loopt, de rest helaas niet. Ik weet dus niet of die het nou echt gaat redden in onze tuin. De strenge vorst en sneeuw vlak voor hij de tuin in kon - en dus in pot stond - is denk ik toch iets te heftig geweest. Ik denk dat ik stiekem twee jonge fruit boompjes bij koop dit jaar en ga planten, ik zou namelijk best graag iets meer boompjes in de tuin willen, alleen mijn man wil dat niet 😉 En voordeel van fruitbomen is dat de takken naar de konijnen kunnen. Van de buren krijg ik al wilg, dus dan kan ik mooi afwisselen. 

Link naar reactie
Op 24-3-2022 om 15:02, Okki zei:

Ik heb een flinke tuinplant met problemen. Het is een struik van ongeveer 2 meter hoog, heb geen idee welke soort. Hij zit ineens helemaal onder de beestjes, sommige bladeren zijn mat zwart en andere zijn glimmend groen, dat hoort allebei niet bij deze plant. En onder de plant ligt zwarte nattigheid op de grond en op de stenen rand. 

Ligt dat allemaal aan de beestjes die erop zitten of heeft ie ook nog een ziekte? Heeft iemand enig idee? Het gaat om de plant links op de foto. Rechts zie je het zwarte spul op de palissaderand.

Screenshot_20220324-145824-867.png

Inmiddels er al uit wat het is? Ik zit op Facebook in een groep die me daar hoogstwaarschijnlijk antwoord op kan geven. Als je wil, kan ik het navragen.

Link naar reactie
8 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Inmiddels er al uit wat het is? Ik zit op Facebook in een groep die me daar hoogstwaarschijnlijk antwoord op kan geven. Als je wil, kan ik het navragen.

Nee, geen idee. Er zitten ondertussen wel iets minder beestjes op. Volgens mijn man is het trouwens een laurierkers. Als je het na zou willen vragen, heel graag!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
5 uren geleden, hemmel zei:

Wat ik handig vind is de app Pl@ntnet. Je uploadt een foto, zegt of het blad/bloem/bast is, en je krijgt een antwoord wat de plant is. 

Als ik jouw foto fotografeer, zegt de app 'claoxylon glandulosum' 

Die heeft een licht gekarteld randje, dus dat is hem zeker niet 😄

• Bedankt 1
Link naar reactie
12 uren geleden, Okki zei:

Nee, geen idee. Er zitten ondertussen wel iets minder beestjes op. Volgens mijn man is het trouwens een laurierkers. Als je het na zou willen vragen, heel graag!

Inderdaad laurierkers, en het is een van de vele soorten bladluis. Meestal lost de natuur dat zelf op in het voorjaar dmv larven van oorwurmen, lieveheersbeestjes en zweefvliegen. Maar deze heeft wel last van een flinke plaag. Het kan door te natte grond komen of overbemesting van de grond. Dan wordt de plant zwakker en zo sneller vatbaar. Ik zou echter denken aan bestrijden met (niet-) natuurlijke middelen, aangezien het wel een aardige plaag is. En op de andere plantjes wil je die ook niet hebben. Groene zeep en water werkt daar goed voor, maar een struik van die afmeting blad voor blad afdoen is geen heel fijn vooruitzicht. Uiensap sproeien kan ook, maar heeft bij onze pruimenboom twee jaar geleden niets gedaan. En een boom blad voor blad afdoen zag ik ook niet zo zitten. Ik heb toen gekozen voor het bestellen van lieveheersbeestjeslarven en die uitgezet in de boom. Chemische producten werken wel snel en goed, maar zag ik voor een fruitboom niet zo zitten. Vorig jaar had de boom weer volop blad en bloesem, maar nog geen vruchten. Hopelijk dit jaar wel. Ik had daarna wel een ware lieveheersbeestjesplaag in huis toen ze wilden overwinteren, maar dat heb ik voor lief genomen. Ze hebben hun werk keurig gedaan.

• Bedankt 1
Link naar reactie
2 uren geleden, hemmel zei:

Aaah! Jammer dat je met een app geen kennis kunt faken. 😉

Ik gebruik die app ook hoor 🤣 Maar ben altijd wel goed aan het vergelijken. Soms vindt de app dat iets voor bijvoorbeeld 73% lijkt (had ik laatst met een), maar was ik het daar niet mee eens na foto's vergelijken. Uiteindelijk bleek het die met een match van 51% ofzo te zijn. Maar soms is de app het ook niet met zichzelf eens en krijg je 3 opties met een match-score van 20% ofzo en daarna nog veel opties van 1 tot 15%. Dan weet de app het eigenlijk gewoon ook niet. Het is een hele goede leidraad, want qua families zit de app wel vaak goed, maar qua ondersoorten kan het nog wel eens anders zijn dan de app beweert. 

Link naar reactie
21 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Die heeft een licht gekarteld randje, dus dat is hem zeker niet 😄

Dank je, ik heb hem even opgezocht en het is hem inderdaad niet. Er zit wel een soort karteltje langs het blad maar dat is grover en anders.

Link naar reactie
Op 30-3-2022 om 13:40, hemmel zei:

Wat ik handig vind is de app Pl@ntnet. Je uploadt een foto, zegt of het blad/bloem/bast is, en je krijgt een antwoord wat de plant is. 

Als ik jouw foto fotografeer, zegt de app 'claoxylon glandulosum' 

Dank je, maar het is net een ander karteltje. In ieder geval een handige tip! 

Link naar reactie
21 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Inderdaad laurierkers, en het is een van de vele soorten bladluis. Meestal lost de natuur dat zelf op in het voorjaar dmv larven van oorwurmen, lieveheersbeestjes en zweefvliegen. Maar deze heeft wel last van een flinke plaag. Het kan door te natte grond komen of overbemesting van de grond. Dan wordt de plant zwakker en zo sneller vatbaar. Ik zou echter denken aan bestrijden met (niet-) natuurlijke middelen, aangezien het wel een aardige plaag is. En op de andere plantjes wil je die ook niet hebben. Groene zeep en water werkt daar goed voor, maar een struik van die afmeting blad voor blad afdoen is geen heel fijn vooruitzicht. Uiensap sproeien kan ook, maar heeft bij onze pruimenboom twee jaar geleden niets gedaan. En een boom blad voor blad afdoen zag ik ook niet zo zitten. Ik heb toen gekozen voor het bestellen van lieveheersbeestjeslarven en die uitgezet in de boom. Chemische producten werken wel snel en goed, maar zag ik voor een fruitboom niet zo zitten. Vorig jaar had de boom weer volop blad en bloesem, maar nog geen vruchten. Hopelijk dit jaar wel. Ik had daarna wel een ware lieveheersbeestjesplaag in huis toen ze wilden overwinteren, maar dat heb ik voor lief genomen. Ze hebben hun werk keurig gedaan.

Dank je wel voor het navragen!! We hebben vorig jaar voor het laatst mest gestrooid en nu besloten om dat niet meer te doen i.v.m. stikstof teveel overal. Aan te natte grond kan ik weinig doen helaas, maar volgens mij is het op dat plekje niet heel nat. Ik heb inmiddels de plant met een harde straal water afgespoten en volgens mij is de hoeveelheid beestjes wel minder geworden nu. Ik gebruik ook liever geen chemisch spul als het niet per se noodzakelijk is. Lieveheersbeestjes zijn ook nog een goede optie inderdaad!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Mijn kamerplantenverslaving heeft zich ook naar buiten uitgebreid. We hebben inmiddels een minimoestuin met oa sla, spinazie, peterselie, pepers, rucola, knoflook, aardbei en framboos en ik heb bakken vol met bloemzaden voor de bijen en vlinders (ik had een pakje voor 15 m2…) 😅 

Ik mis alleen nog wat grote planten in de tuin en wellicht wat hangbakken aan de schutting.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie

Leuk dat iedereen weer in de tuin bezig is, het is er ook echt weer voor nu 😄 

Wij hebben een "klein" monsterhondje rondrennen in de tuin, en dat maakt het wel wat lastig op het moment voor een aantal plantjes. Ik had leuke biologische bloembollen gekocht en geplant, maar niet alles krijgt de kans om goed op te komen. Gelukkig heb ik voldoende konijnen-panelenrennen, die dingen zijn toch multifunctioneel inzetbaar 🤣

De perenboom heeft het ook erg taai, er zijn 4 takken waar bloesem aan gezeten heeft en nu bladeren aan zitten, de rest blijft kaal. Als ik een stukje bast wegkrab, lijkt er nog wel leven in te zitten. We wachten af. Ik zie het in ieder geval als een mooi excuus om minstens nog één, liefst twee, boompjes erbij te kunnen planten in de tuin, ondanks dat mijn man dat niet wil. 

Link naar reactie

Fruitbomen geven toch meer vruchten als er kruisbestuiving plaatsvindt? 😇 Ik heb zelfbestuivers, maar mijn perenboom geeft echt ontzettend weinig bloemen dit jaar 😞 Er zit 1 takje met een paar bloempjes aan. Vorig jaar heeft hij wel goed gebloeid maar omdat het toen ineens weer heel koud was met sneeuw enzo, heeft hij geen vruchten gegeven. Dit jaar dus weer een slecht perenjaar. Helaas voor mij geen stoofperen in het najaar.

Over een tijdje moet ik mijn alsems gaan stekken, want de oude planten zijn erg verhout en doen het niet goed meer. Van jonge scheuten kun je in principe weer nieuwe plantjes maken, dus hopen dat dit lukt.

Afgelopen weekend heb ik de voortuin weer een klein beetje gefatsoeneerd, want het gras was wel heel erg lang aan het worden. De konijnen krijgen hier niet van, dat gras haal ik uit de achtertuin.

Ik heb allerlei zaaigoed in de achtertuin gestrooid waaronder ook konijnenvoer. De zaden zijn nog van vorig jaar, dus maar zien wat er opkomt. Als het lukt dan krijgen de konijnen goudsbloem, kamille en korenbloem aan hun menu toegevoegd 🙂 Voor de bijtjes en de vogels heb ik ook mixen gestrooid. Hopelijk wordt dat een bloemenzee. Als laatste heb ik nog kruiden gezaaid, maar daar kwam vorig jaar ook niet zoveel van op. Toen had ik het in potjes gezaaid,. nu direct in de tuin. Hopelijk maakt dat verschil.

De eerste bloemetjes in de aardbeien heb ik ook al gespot. ze woekeren wel een beetje door de tuin. maar ja het overschot van het blad gaat naar de konijnen, dus och, mij staat het niet in de weg. Als ik een keertje zin heb ga ik het wel weer even wat netter maken, want in het aardbeienveldje zijn ook een paar kale plekken.

Kortom nog van alles te doen in de tuin.

Link naar reactie

Oh, die heb ik in de opvang op de vloer zitten, zou zilvergrijs zijn maar het is echt behoorlijk blauw. Gelukkig wel een mooie lichtblauwe tint, ik vond het niet misstaan, maar was niet wat ik gekozen had. Maar dat is ook betonverf dus blijkbaar is het een ding. Wees gewaarschuwd allen 😂

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .