Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Aangezien het originele plantentopic vooral over kamerplanten ging en de berichtjes over tuinen en tuinplantjes een beetje bedolven werden onder de enthousiaste berichtjes over de uitbreidingen van alle kamerplantencollecties van forumleden, bij deze een plekje voor alle tuin en tuinplanten verhalen 😄

Link naar reactie

Dit komt als geroepen. Ze zijn bij ons de voortuin opnieuw aan het aanleggen. Ik vond het heel lastig om een keuze te maken welk bedrijf het moest komen doen, er zijn er zo veel in verschillende prijsklassen, en het is echt een flinke uitgaven waar je jaren plezier van hoopt te hebben. Maar ik ben (tot nu toe) blij met de keuze die we hebben gemaakt, ze werken erg professioneel en ik kan niet wachten tot het af is morgen 🙂

Link naar reactie

Wij hebben dit jaar onze tuin flink verbouwd, en eigenlijk zijn we nog niet helemaal klaar. 

Een aantal jaren geleden konden we een stuk grond bij kopen achter onze tuin (dat was een volkstuin daarvoor). Er kwam echter eerst een rechtzaak over recht van overpad, en dat duurde lang. Behalve een hek er om, en gras er in, hebben we dus weinig met dat stuk gedaan, en ook het deel van de tuin dat we al hadden niet opgeknapt, in afwachting van wat er uit de rechtzaak zou komen. Een raar ingedeelde, verouderde tuin dus, met een grote schuur middenin. De rechtzaak is uiteindelijk gewonnen. Dus tijd om de tuin te laten doen. We hebben bij flinke regen wateroverlast in de tuin, dus onze wens was ook om de tuin flink op te laten hogen, zodat die overlast minder zou worden / weg zou gaan.  En verder gewoon een simpele, praktische, budget-vriendelijke tuin, met niet al te veel onderhoud. Ik vind het heerlijk om te tuinieren, maar mis het om echt uren per week te spenderen aan de tuin. Daarom ook een robot grasmaaier aangeschaft (en die bevalt goed!).

Link naar reactie

De oude, rommelige tuin. Hier was de grote schuur al weg (dat is die betonvloer nog waar de hangmat op staat. De strijd tegen onkruid had ik in deze versie van de tuin verloren. Lekker voor de natuur, maar niet altijd praktisch, winde, braam (met enorme doorns), brandnetels en kleefkruid kwamen harder op dan ik het weg kreeg.  Het witte schuurtje is tijdens de tuinverbouwing verplaatst naar de betonplaat als opslag voor wat spullen en gereedschap, en uiteindelijk weggegeven (tweede leven bij iemand als kippenhok gekregen).

IMG_20211013_104954.jpg

Werkzaamheden!

IMG_20211013_105236.jpg

het resultaat, één geheel, flink opgehoogd, lekker praktisch. Een mooie schuur waar ook de konijnen in zitten, een speelveld voor de honden, een stuk tuin voor mij en de betonplaat (niet op onderstaande foto te zien) wordt een zitje met pergola en schaduwdoek (daar zijn we nog mee bezig). 

IMG_20211013_105934.jpg

Link naar reactie
6 minuten geleden zei happy211:

Dit komt als geroepen. Ze zijn bij ons de voortuin opnieuw aan het aanleggen. Ik vond het heel lastig om een keuze te maken welk bedrijf het moest komen doen, er zijn er zo veel in verschillende prijsklassen, en het is echt een flinke uitgaven waar je jaren plezier van hoopt te hebben. Maar ik ben (tot nu toe) blij met de keuze die we hebben gemaakt, ze werken erg professioneel en ik kan niet wachten tot het af is morgen 🙂

Ja het is echt duur he?! Wij hebben gewoon simpele betontegels gekozen omdat ik het echt niet waard vond zoveel geld uit te geven aan luxe tegels, en onze tuin is ook echt heel groot, dus dat tikt echt aardig aan. En het tuinhout werd ook alleen maar duurder en duurder. Wij hebben schutting + ophogen + bestrating + graszoden laten doen. De rest zelf gedaan (schuur bouwen, beplanting).

Link naar reactie

Een paar maanden voor wij aan de tuin begonnen moest een oudere buurvrouw verhuizen. Zij had een heel leuk tuintje met rozen, die ze niet mee kon nemen helaas. Wij hielpen haar altijd, dus zij wilde in ruil daarvoor haar rozen aan mij geven voor in de nieuwe tuin, omdat ze weet dat ik wel van rozen houd. En omdat ze vond dat ik geen planten mocht kopen in winkels, want daar zit gif in (helemaal mee eens overigens!). Super lief, en ik had echt niet zoveel rozen verwacht, ik denk dat ik wel 30 rozen en andere planten van haar heb gekregen, ik heb bijna niets hoeven bij kopen. En ze zijn ontzettend mooi! Er zijn er op dit moment nog steeds in bloei, en ik heb er nog een paar in potten staan omdat het er zoveel zijn dat ik niet goed weet waar ze te plaatsen!

IMG_20210715_082813.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
54 minuten geleden zei Evee:

Een paar maanden voor wij aan de tuin begonnen moest een oudere buurvrouw verhuizen. Zij had een heel leuk tuintje met rozen, die ze niet mee kon nemen helaas. Wij hielpen haar altijd, dus zij wilde in ruil daarvoor haar rozen aan mij geven voor in de nieuwe tuin, omdat ze weet dat ik wel van rozen houd. En omdat ze vond dat ik geen planten mocht kopen in winkels, want daar zit gif in (helemaal mee eens overigens!). Super lief, en ik had echt niet zoveel rozen verwacht, ik denk dat ik wel 30 rozen en andere planten van haar heb gekregen, ik heb bijna niets hoeven bij kopen. En ze zijn ontzettend mooi! Er zijn er op dit moment nog steeds in bloei, en ik heb er nog een paar in potten staan omdat het er zoveel zijn dat ik niet goed weet waar ze te plaatsen!

IMG_20210715_082813.jpg

Jaloers op jouw rozen!!! Die zijn echt heel mooi...

Link naar reactie
58 minuten geleden zei Evee:

IMG_20210715_082813.jpg

Wauw!!! Die zijn echt super mooi 😍

Link naar reactie

Bedankt 😄 Ik ben er ook echt blij mee! 

En ik ben blij dat ik ze gekregen heb, want het tuintje waar ze vandaan komen, de nieuwe bewoner heeft alles kapot gespoten met gif, zo zonde.... Het was een beetje een cottage stijl tuintje, niet groot maar wel echt lekker vol met mooi planten, echt een gezellige sfeer. En nu is het kaal, met een paar afgekapte stronken, en alles dus geel en dood, omdat ze dus met gif gespoten hebben. Zo zonde. Maar goed, de rozen en nog wat andere planten staan nu dus hier.

Link naar reactie
1 uur geleden zei Evee:

Ja het is echt duur he?! Wij hebben gewoon simpele betontegels gekozen omdat ik het echt niet waard vond zoveel geld uit te geven aan luxe tegels, en onze tuin is ook echt heel groot, dus dat tikt echt aardig aan. En het tuinhout werd ook alleen maar duurder en duurder. Wij hebben schutting + ophogen + bestrating + graszoden laten doen. De rest zelf gedaan (schuur bouwen, beplanting).

We hadden gelukkig al wel wat budget berekend toen we dit huis kochten. De voortuin was een grote zandbak met heel veel onkruid erin, dus er moest soweiso iets aan gedaan worden. De afgelopen 2 jaar is mijn vader 1x per maand langsgekomen om alles om te spitten, want ik had er echt de energie niet voor. Ik vind een beetje tuinieren wel leuk en planten geven sfeer en zijn goed voor de natuur, maar dat onderhoud kan ik niet aan. Het wordt dus grotendeels betegeld, met verhoogde plantenbakken aan de rand. In 1 van de bakken komt een boom, die laten we aanplanten, de andere bakken doen we zelf met vooral stekjes uit de tuin van mijn ouders.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Dat is wel heel lief van je vader @happy211

Leuk dat er ook een boom in jullie tuin komt! Wij hebben een oude perenboom gekocht, hoewel hij het nog niet super doet dit jaar. Maar hij leeft nog steeds dus ik probeer hem alles te geven wat hij maar nodig kan hebben. Ik had nog wel meer bomen willen hebben in de tuin, maar daar is mijn man niet van helaas. Ik ben dus voor een aantal struiken gegaan die ook wat hoger worden. 

Link naar reactie

Ik zou ook graag meer bomen willen, maar buren dus niks net een tuin hebben en redelijk kleine(voor in de stad grote) tuin. Als ik de 2 meter uit de erfgrens aan houd, moet ik een boom echt midden in de tuin zetten, dus dat is niet handig. Achtertuin is bijna winterklaar. Voortuin moet nog gebeuren.  De achtertuin is ca 13 meter diep en 5 meter breed,  voor va 3,5 meter diep en 5 meter breed. 

Link naar reactie
Op 13-10-2021 at 11:07 zei Evee:

Wij hebben dit jaar onze tuin flink verbouwd, en eigenlijk zijn we nog niet helemaal klaar. 

Een aantal jaren geleden konden we een stuk grond bij kopen achter onze tuin (dat was een volkstuin daarvoor). Er kwam echter eerst een rechtzaak over recht van overpad, en dat duurde lang. Behalve een hek er om, en gras er in, hebben we dus weinig met dat stuk gedaan, en ook het deel van de tuin dat we al hadden niet opgeknapt, in afwachting van wat er uit de rechtzaak zou komen. Een raar ingedeelde, verouderde tuin dus, met een grote schuur middenin. De rechtzaak is uiteindelijk gewonnen. Dus tijd om de tuin te laten doen. We hebben bij flinke regen wateroverlast in de tuin, dus onze wens was ook om de tuin flink op te laten hogen, zodat die overlast minder zou worden / weg zou gaan.  En verder gewoon een simpele, praktische, budget-vriendelijke tuin, met niet al te veel onderhoud. Ik vind het heerlijk om te tuinieren, maar mis het om echt uren per week te spenderen aan de tuin. Daarom ook een robot grasmaaier aangeschaft (en die bevalt goed!).

Ingewikkelde dingen is dat altijd met recht van overpad. Is er nog steeds recht van? Of loopt deze nu anders, of is er op jullie erf geen recht meer?

Link naar reactie
19 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Ingewikkelde dingen is dat altijd met recht van overpad. Is er nog steeds recht van? Of loopt deze nu anders, of is er op jullie erf geen recht meer?

Nee hoor, het is er nooit geweest. De man had wel liefst 5 andere uitgangen die allemaal korter waren dan over onze grond. Het pad dat bij ons liep, was voor toegang tot de volkstuinen. En die zijn door ons (en de buren) aangekocht, incl. het pad. Het is tot in hoger beroep geweest, maar allemaal afgewezen (in ons voordeel dus, we hoeven niemand over ons terrein te laten 😉 )

Link naar reactie

Het is af! Ik ben er zo blij mee 😊😁

@MichelleloveElmo een boom midden in de tuin kan prima, toch? 😉

De tegels kun je door het voegzand misschien wat minder goed zien, maar die zijn een tint lichter grijs dan de stenen van de bakken. 

Qua planten heb ik nu die paarsige rechts en wat rozenstekjes links, en ik wil in ieder geval lavendel in de bak tegen de stoep aan (dus helemaal voor in de tuin), maar verder is het nog even zoeken. Er staat bijna de hele dag de zon op, dus daar moeten de planten wel tegen kunnen. Mijn ouders nemen zaterdag nog wat stekjes mee, dus ik zie wel wat daar bij zit.

Screenshot_20211014-183717_Gallery.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .