Ga naar inhoud

Duurzame cosmetica

Aanbevolen berichten

4 hours ago zei Okki:

Ik heb nog even gekeken naar de ingrediënten en in de allesreiniger zit SLS. Misschien is dat het probleem? Ik kan er zelf niet tegen maar bij het schoonmaken draag ik sowieso huishoudhandschoenen.

Ja, dat zou goed kunnen! Ik ben vaak te lui om handschoenen aan te trekken, maar het zou wel beter zijn (heb ze ook gewoon in huis). Mijn handen zijn echt dramaaaatisch wat dat betreft. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Qua shampoo gebruik ik de shampoo bars van Dille & Kamille en van de Tuinen, over beide ben ik erg tevreden. Er zit SCI in in plaats van SLS. Dat is nog niet top, maar wel beter dan SLS. In de shampoo bars van Lush zit wel SLS, dus daar ben ik mee gestopt. Het was even wennen, maar nu vind ik deze 2 ook fijner in gebruik. Ik heb ook andere shampoos geprobeerd waar nog minder zooi in zit, o.a. de vloeibare shampoos van Dr. Organic, maar dan moet ik er ontzettend veel van gebruiken, het doet gewoon niks. 

Aleppozeep ben ik op aanraden van @Okki ook gaan gebruiken. Dat gebruik ik als handzeep en af en toe als shampoo (voelt wel heel raar als shampoo). Wat me wel tegenviel is dat op de verpakking staat dat er ook SCI in zit, op internet kon ik daar niks over vinden en leek het ‘beter’. Maar alsnog beter dan de normale handzeep en het is prettig in gebruik. Met de geur heb ik geen problemen, al hebben de andere een lekkerdere geur voor shampoo.

Link naar reactie

Dat is raar @Lienappelsien, dat er op de verpakking staat dat er SCI in aleppozeep zit! Dat hoort er toch echt niet in. Ik heb ook zepen en shampoo's gebruikt met SCI of andere milde sulfaten, maar ik krijg daar toch altijd jeuk van. Ik moest ook even wennen aan aleppozeep als shampoo, maar nu wil ik niet meer anders. Ik moet wel af en toe mijn haar er twee keer achter elkaar mee wassen om het echt schoon te krijgen. Maar ik krijg er geen jeuk van!

Ik gebruik trouwens ook Werfzeep als handzeep, dat gaat ook best goed. Mijn huid moest er wel even aan wennen.

Link naar reactie
5 hours ago zei Miekmoek:

Werfzeep hebben wij ook trouwens! Vind ik ook een prima product 😄

Maar ben blijkbaar nog een groentje, want wat is SCI en SLS en wat zijn de voor- en nadelen? 

SCI en SLS zijn schuimmiddelen, die zorgen ervoor dat het product goed schuimt. Maar ze kunnen er ook voor zorgen dat je een droge huid krijgt die gaat jeuken. Ze wassen het natuurlijke beschermlaagje van je huid weg. Er zijn meerdere soorten. SLS is de agressiefste en de meest gebruikte. SCI is één van de mildere. Ik kan er allemaal niet tegen. Ik vind het daarom ook erg raar dat er in producten voor de gevoelige huid toch vaak sulfaten zitten, want ik ben echt niet de enige die er niet tegen kan.

Hier staat een duidelijke uitleg: https://zolea.be/sulfaten-in-shampoo/

aangepast door Okki
Link naar reactie

In sulfieten heb ik mij niet heel erg verdiept, maar die zitten toch ook gewoon in veel producten van nature, of komen daar in door gisting? Dan kan dat toch ook in een aleppo zeep zitten, zonder dat het is toegevoegd? Of denk ik dan te simpel? 

Ik gebruik de dr organic shampoo's best graag, bij mij doet het prima. Bij mijn man doet het totaal niets, voor hem slaat dat echt totaal dood 😄 Compleet geen sop.  En ik vind het plastic een nadeel, waar het in zit. Vandaar dus de voorkeur voor shampoo bars. 

Mijn man zweert dan weer bij de Dr Bronner's producten, en die vind ik weer niet zo heel prettig als verzorgingsproduct, ik heb het gevoel dat die mijn huid wat stroef en ruw maken. Maar ik moet toegeven dat het op reis handig is om bij te hebben want je kan het voor enorm veel dingen gebruiken; afwasmiddel, wasmiddel, shampoo, scheerschuim, tandpasta, allesreiniger enz. Het is vloeibaar (geconcentreerd, gaat echt enorm lang mee), maar ook als blok te koop. 

Ik moet zeggen dat ik wel echt blij ben dat er zoveel keuze bij is gekomen in de laatste paar jaar, dat is echt wel opeens de laatste 5 jaar ofzo enorm gegroeid. Maar goed, dat is ook met de vegan producten de supermarkt. Waar ik vroeger naar de reform / biowinkels moest om producten te vinden, kun je het nu bij elke supermarkt kopen. 

Link naar reactie

Ik heb Aleppo zeep ook een tijdje geprobeerd als shampoo. Wat een drama was dat bij mij zeg. Smerig, vet, slierterig haar, leek wel of er heel veel residuen achterbleven ofzo. Ik kon echt de deur niet meer uit met dat haar, dus ben het maar gewoon als zeep tijdens het douchen gaan gebruiken. Niet geschikt voor zeer fijn en steil haar dus 😅.

Link naar reactie
18 hours ago zei Miekmoek:

Werfzeep hebben wij ook trouwens! Vind ik ook een prima product 😄

Maar ben blijkbaar nog een groentje, want wat is SCI en SLS en wat zijn de voor- en nadelen? 

12 hours ago zei Okki:

SCI en SLS zijn schuimmiddelen, die zorgen ervoor dat het product goed schuimt. Maar ze kunnen er ook voor zorgen dat je een droge huid krijgt die gaat jeuken. Ze wassen het natuurlijke beschermlaagje van je huid weg. Er zijn meerdere soorten. SLS is de agressiefste en de meest gebruikte. SCI is één van de mildere. Ik kan er allemaal niet tegen. Ik vind het daarom ook erg raar dat er in producten voor de gevoelige huid toch vaak sulfaten zitten, want ik ben echt niet de enige die er niet tegen kan.

Hier staat een duidelijke uitleg: https://zolea.be/sulfaten-in-shampoo/

Ik wil vooral liever geen SLS in producten omdat er kleine stukjes van op je huis achterblijven en ook in je huid doordringen. Het kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Het zit alleen in heel veel producten omdat het goed schuimt, zoals Okki al zei. En in hoe meer producten het zit die je gebruikt hoe meer er van in je lichaam komt. Het is echt lastig om producten te vinden (liefst ook nog een beetje betaalbaar) waar zo min mogelijk zooi in zit. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
3 hours ago zei Lienappelsien:

Ik wil vooral liever geen SLS in producten omdat er kleine stukjes van op je huis achterblijven en ook in je huid doordringen. Het kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Het zit alleen in heel veel producten omdat het goed schuimt, zoals Okki al zei. En in hoe meer producten het zit die je gebruikt hoe meer er van in je lichaam komt. Het is echt lastig om producten te vinden (liefst ook nog een beetje betaalbaar) waar zo min mogelijk zooi in zit. 

Er blijven vast ook wel stukjes van op je huis achter🤪, maar ik bedoelde op je huid.

• Haha 2
Link naar reactie

Ooh leuk topic dit.

Ik wil inderdaad ook duurzamere cosmetica gaan gebruiken.

Zelf gebruik ik heel veel van Lush maar inderdaad in de shampoo zitten wel sulfaten. Omdat de Lush totaal niet in de buurt zit waar ik woon gebruik ik nu Happy Soap shampoo bars. Ik heb mij eigenlijk niet verdiept in de ingrediënten. Maar goed geen plastic en zo'n bar gaat veel langer mee. Alleen kan ik niet echt een goede conditioner vinden.

Verder gebruik ik Paula's Choice en ook The Ordinary vooral omdat ik last heb van acné. Helaas heb ik dat al sinds mijn twaalfde en vind het te heftig om aan de roaccutane te gaan. Maar door Paula's Choice is het een stuk verbeterd. 

Ik ben verder ook gestopt met onnodige producten zoals bijvoorbeeld scheerschuim.

Heel interessant topic dit en ga het zeker blijven volgen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .