Ga naar inhoud

Hoe ruim wonen jouw konijnen?

Evee
 Delen

Permanente leefruimte voor konijnen  

60 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe groot is het verblijf van jouw konijnen, waar ze altijd, dus dag en nacht, in kunnen?

• Een standaard verdiepinghok, 0.5-1 vierkante meter
      1
    • Een basis konijnenren, 1-2 vierkante meter
      5
    • Een ruime konijnenren, 3-4 vierkante meter
      18
    • Een zeer ruime ren, meer dan 5 vierkante meter
      36

Aanbevolen berichten

Hoe ruim wonen jouw konijnen? En dan mag je alleen de permanente leefruimte rekenen. Sluit je ze op als je niet thuis bent of in de nacht, dan geldt die ruimte. Verdiepingen tellen niet mee. 

Het advies voor een koppel is om minimaal vier vierkante meter leefruimte vrij te maken, waar ze altijd, dus dag en nacht in kunnen.

Dit zorgt voor een goede relatie en een goede conditie. Kortom voor geestelijk en lichamelijk zo gezond mogelijke konijntjes.

Maar in de praktijk merk ik dat heel veel mensen dat erg groot vinden. Als je aan konijnen begint en het ouderwetse kleine hokje waar ze in zaten in je jeugd in gedachten hebt, dan is een flinke ren, een stuk van 2x2 meter vrij maken in de tuin of in huis, daar een enorme stap vandaan. Ik ben dus wel eens benieuwd hoeveel ruimte de konijnen werkelijk hebben. 

Ik weet dat bunnybunch dan waarschijnlijk niet helemaal representatief is voor hoe de konijnen in Nederland er bij zitten, maar toch. En wie weet zet mijn poll nog wel mensen aan het denken. 

De opties zijn:

- Een standaard verdiepinghok, vaak 1 tot 1.5 meter breed, en 50 of 60 cm diep. Dan heb je dus een leefruimte van 0.5-1 vierkante meter.

- Een basis konijnenren. Als je een standaard hok wil uitbreiden met een ren die je koopt in een dierenwinkel, of als je een wat ruimer hok koopt, zoals een kippenhok-model, dan zit je aan ongeveer 1-2 vierkante meter leefruimte. 

- Een ruime konijnenren van 3-4 vierkante meter. Als je deze in een winkel wil kopen moet je vaak al goed zoeken, of betaal je een flinke prijs. Vaak komen konijnenbaasjes dus uit op een combinatie van diverse rennen, of ze bouwen zelf een ren van dit formaat.

- Een zeer ruime konijnenren. Meer dan 5 vierkante meter. Deze worden vaak met volière panelen gemaakt, of zelf gebouwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze 2,4 m², de plannen liggen er voor uitbreiding naar 3,8m². Eigenlijk dus nog net iets te klein 😞

Vier dagen in de week mogen ze van 07:00-23:00 ook in de buitenren en dan hebben ze nu ruim 7 m². Hoe hoog moet een overdekte ren eigenlijk zijn voor de konijnen? Ik zie met regelmaat gekke sprongen die 50cm hoog zijn, dus een dak op de buitenren maken die 60cm is lijkt me zo beperkend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekozen voor de laatste optie, hoewel onze ren exact 5m2 is en dus niet meer dan 5m2.

Afgelopen voorjaar ook zelf gebouwd en gelijk zo gemaakt dat ik er zelf ook in kan staan, wel zo makkelijk met schoonmaken.

Komend weekend gaan we hem nog een beetje verfijnen (lees een paar kanten dicht maken) zodat de konijnen wat meer beschut zitten tegen regen en wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje heeft 4m2. Precies genoeg ook als er nog ooit een maatje bij mag komen..

Heb natuurlijk ook net pas deze ren. Veel hoger en groter. Die andere was. 2.5m2 wat ook prima was voor 1 konijn maar deze is beter met oog op de toekomst.

Ooit als ik een tuin heb of in ieder geval een huis met aparte kamer wil ik het veel groter maken. 

Helaas kan ik Vlekje niet houden in mijn studio want allergisch en ik heb ook geen balkon...  Maar dat is wel mijn grootste droom een konijnen kamer of een hele grote ren waar ik ook in kan staan. Kan niet wachten, maar studieschuld en weinig geld maken de toekomst daarvoor niet makkelijker.😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer 4,5 m2. Combinatie van een hok met verdieping en een puppyren. De ren zonder hok is dan 4,5 m2. Ik zou willen dat ze nog iets meer ruimte hadden, maar we wonen best klein. Een eigen kamer lijkt me echt super tof!
Ze mogen wel altijd als we thuis zijn in de woonkamer, en dat is eigenlijk bijna elke dag bijna de hele dag. Maar om eerlijk te zijn rennen ze meestal alleen  's ochtends en 's avonds wat rondjes door de woonkamer en zijn ze verder vooral in de ren te vinden.

O! Voor een koppeltje is dit!

aangepast door Lee87
Aantal konijnen toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .