Ga naar inhoud

Egg gebitsproblemen?


Lee87

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn Egg is gisteren behandeld voor haakjes. Maar nu wil hij nog steeds niet eten en ik maak me een beetje zorgen.

Vrijdag vond ik dat ie minder at en ik had al een paar dagen het gevoel dat hij wel enthousiast was over eten, maar niet zoveel at. Dus naar de dierenarts geweest en hij had inderdaad haakjes, maar nog geen wondjes. 2 jaar geleden had hij dit ook en toen was hij ook minder vrolijk zonder dat hij al wondjes had.

 

Sinds vrijdag hebben we hem steeds dwangvoer gegeven en metacam en eet hij kleine beetjes zelf. Vooral geweekte brokjes (SSS). Gisteren toen hij weer thuis was leek hij wel opgewekter, maar erg moe van de narcose. Hij hoefde volgens de assistente geen pijnstillers dus die heb ik toen niet gegeven. Later op de avond voelde hij zich duidelijk minder goed. De narcose raakte uitgewerkt en hij ademde snel. Ook niest ie soms een beetje en volgens mij hikt hij soms ook. Maar omdat hij wel at en keutelde zijn we naar bed gegaan in de hoop dat hij vanmorgen opgeknapt zou zijn. Helaas is het nog een beetje hetzelfde. Hij eet alleen geweekte brokjes, geen hooi of groente. Hij ademt sneller en slaapt meer. Hij is wel alert en reageert gewoon op mij en z'n vriendinnetje. Hij heeft ook gekeuteld en had een beetje plakpoep.

 

Vanmorgen heb ik de dierenarts nog gebeld en het advies gekregen om hem metacam te geven en een beetje te dwangvoeren. Hopelijk gaat hij dan weer normaal eten. Ik maak me dus zorgen en ben bang dat het de verkeerde kant op gaat zo of dat er misschien toch iets anders aan de hand is. Kan ik nog meer doen, of is het echt afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een extra vraag. Ik geef Egg nog steeds de pijnstillers die ik van de dierenarts heb gehad. Dit is Metacam. Ik moet 1 x daags voor 15 kilo geven, hij weegt 1,5 kilo. Maar nu vraag ik me af of die dosering wel klopt. Ik zag dat de pijnstillers na 12 uur uitgewerkt zijn bij een konijn. Ik merk ook echt dat het na een uur of 10 minder goed werkt.

 

Wat is de normale dosering van metacam? Kan ik hem 2 x per dag iets geven of heeft hij nu al teveel gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er aan welke je hebt, hond of kat? Konijnen krijgen inderdaad voor veel meer kilo's dus dat is op zich niet gek. 

 

 

Maar je kan de dagelijkse hoeveelheid inderdaad beter over 2 momenten verdelen, konijnen hebben een hele snelle verbranding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt!
Hij zit er nu wat zieligjes bij, maar ik ben blij dat ik morgen een beetje beter voor hem kan maken 🙂

Naja in eerste instantie hadden ze geen pijnstilling voorgeschreven na de behandeling, dus ik heb wel mijn twijfels nu (over de konijnkundigheid). Maar dat kan ook wel komen door de bezorgdheid. Ik ga goed voor Egg zorgen en dan kan ik maandag  overleggen met de dierenarts als de situatie hetzelfde blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet hij inmiddels wel zelf? Het is bijna een week geleden dat hij behandeld is nu. Mijn ervaring is dat ze na een paar dagen (sommige zelfs direct na behandeling) wel echt op moeten knappen en goed moeten eten. Als hij nu nog wat zielig is, is het misschien verstandig om te laten kijken of er niet ergens een wondje of ontsteking zit in het bekkie. Kan ook zijn dat hij nog moet herstellen van de narcose natuurlijk, maar altijd goed om nog even te laten kijken of het allemaal oke is in het bekkie.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet wel zelf! Het gaat langzaam vooruit. Elke dag eet ie iets beter zelf. Ik ben ook het dwangvoeren aan het afbouwen.

Gisterenavond, toen hij zielig zat, heb ik hem nog een klein beetje dwangvoer gegeven, daarna heeft ie nog heel enthousiast hooi gegeten.

 

Ik dacht inderdaad nog een keer naar z'n bekje te laten kijken als hij in de komende dag/dagen niet helemaal opknapt. Hij lijkt de ene keer makkelijker te eten dan de andere keer. Ik zal nog eens navragen of hij inderdaad een wondje ofzo kan hebben van de behandeling.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update, want: het gaat heel goed met Egg. Hij eet nu heel enthousiast zelf en is heel vrolijk en actief. Ik heb hem vanmorgen geen pijnstilling gegeven en dat gaat prima. Hij keutelt goed en heeft normale keutels.

Het enige is dat hij soms niest. Hij zit sinds woensdag op kruidenhooi, wat fijner hooi dan het normale, dus ik denk dat dat de boosdoener kan zijn. Ik ga nu langzaam terug op het oude hooi, maar hij eet het nieuwe nog wel beter. Even kijken wat het effect is als het minder stoffig is en de ren niet helemaal vol bergjes hooi ligt. Hij heeft in ieder geval een schoon neusje en voorpootjes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een update: Vandaag even contact gehad met de dierenarts omdat Egg nog steeds niest en een traanoogje had. Dit kan volgens de DA komen door irritatie van de behandeling. Zolang er geen pus of snot te zien is, lijkt dat hen het meest waarschijnlijk. Ik mag nu Metacam geven om te kijken of dat helpt. Ik heb nog aangegeven van de 2 x per dag ipv 1 x per dag. Zij gaven aan dat ze hier wel van op de hoogte zijn maar dat 'de meningen hierover verdeeld zijn', zij houden dus 1x aan. Ik kreeg wel goed advies over het verdelen over 2 x per dag. Dus al met al goed.

 

Met Egg gaat het nog steeds heel erg goed. Op het niezen na, is hij weer een super vrolijk konijn en hij eet weer als vanouds.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .