Ga naar inhoud

Nogsteeds niet tam…


IndySten

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi,

Mijn konijnen worden 16 okt. 6 maanden.

Ik laat ze elke dag naar buiten en ga er dan ook bijzitten en praat tegen ze en zorg dat ik op hun hoogte lig, en zet nu zelfs konijnenmuziek op. Ze spelen, springen en liggen dan wel maar ik kan ze absoluut niet aaien of vastpakken en borstelen lukt ook niet. Ze eten soms een brokje uit mijn hand maar soms durven ze dit ook niet. Ze komen soms wel even snuffelen maar dan zijn ze ook snel weer weg. Ik doe super erg m’n best om ze tam te krijgen maar ik begin de moet op te geven. 
hebben jullie tips, ik weet het echt niet meer…

 

(Coco= bruine konijn (mannetje)

(Kiwi= zwarte konijn (vrouwtje)

 

groetjes Indy

C7EC8F24-08F5-4886-B7F9-DDB80C2269FC.jpeg

AE1B8986-88A5-4A2A-BF50-4D59345D26F9.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is konijnenmuziek? 🤔

Veel konijnen houden er niet van om aangeraakt te worden. Sommigen genieten er echt van om geaaid te worden, anderen tolereren het, maar heel veel vinden het gewoon niks. Het is beter om je verwachtingen bij te stellen, ze te respecteren en van ze te genieten zoals ze zijn. Wie weet kun je ze over een tijdje wel aaien, maar bij veel zit het er gewoon niet in. Ik heb ook zo'n voedster die verontwaardigd wegloopt als ik haar aanraak. Maar ze is wel tam hoor! Ze houdt er gewoon niet van en dat mag. Mijn vorige voedster was echt een enorme knuffelkont. Super leuk natuurlijk en ik mis haar nog vaak. Maar dat was wel een uitzonderlijk tam konijn, die kom je niet zo vaak tegen. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Eefje:

Wat is konijnenmuziek? 🤔

Veel konijnen houden er niet van om aangeraakt te worden. Sommigen genieten er echt van om geaaid te worden, anderen tolereren het, maar heel veel vinden het gewoon niks. Het is beter om je verwachtingen bij te stellen, ze te respecteren en van ze te genieten zoals ze zijn. Wie weet kun je ze over een tijdje wel aaien, maar bij veel zit het er gewoon niet in. Ik heb ook zo'n voedster die verontwaardigd wegloopt als ik haar aanraak. Maar ze is wel tam hoor! Ze houdt er gewoon niet van en dat mag. Mijn vorige voedster was echt een enorme knuffelkont. Super leuk natuurlijk en ik mis haar nog vaak. Maar dat was wel een uitzonderlijk tam konijn, die kom je niet zo vaak tegen. 

Ik vond op internet muziek waarvan ze zeiden dat konijnen er rustig van zouden worden🙈 ik dacht ik probeer het maar.

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppakken houden konijnen sowieso niet van, dus daar kan je beter meteen mee ophouden. Ze zien er ook uit alsof ze niet geborsteld moeten worden, dat hoeft meestal alleen bij langharige konijnen. En ook dat helpt niet bij het tam maken van konijnen. 

 

Heb je onderstaand artikel al gelezen voor tips? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Nog een ander vraagje, wat bedoel je met naar buiten laten? Bedoel je uit hun hokof uit hun ren? Hoeveel permanente ruimte (dag en nacht) hebben ze? 

 

Dit artikel is ook altijd handig om even door te snuffelen als je net nieuwe konijntjes hebt:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met de antwoorden hierboven. Sommige konijnen (volgens mij zijn dat er stiekem best veel!) houden gewoon niet van aaien. Ik heb een dame die, wanneer zíj er zelf zin in heeft, er echt voor gaat zitten om lekker geaaid te worden. Maar ze kan ook ineens humeurig zijn en je aan de kant duwen. Daarnaast heb ik een rammetje die echt supersupertam en nieuwsgierig is, constant bij je in de buurt is (ook als je in de tuin bezig bent dan komt hij altijd bij je kijken aan de kant van de ren waar je bezig bent) maar die dus echt niet van aaien houdt. Ik heb daar totaal geen problemen mee. Ieder konijn is anders. Geniet van je konijnen zoals ze zijn, geniet van hun spel en sprongen. 

En gelukkig zijn het geen langharige konijnen! Dat scheelt enorm, je hoeft ze dus niet voor hun verzorging aan te raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago zei Miekmoek:

Oppakken houden konijnen sowieso niet van, dus daar kan je beter meteen mee ophouden. Ze zien er ook uit alsof ze niet geborsteld moeten worden, dat hoeft meestal alleen bij langharige konijnen. En ook dat helpt niet bij het tam maken van konijnen. 

 

Heb je onderstaand artikel al gelezen voor tips? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Nog een ander vraagje, wat bedoel je met naar buiten laten? Bedoel je uit hun hokof uit hun ren? Hoeveel permanente ruimte (dag en nacht) hebben ze? 

 

Dit artikel is ook altijd handig om even door te snuffelen als je net nieuwe konijntjes hebt:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Dit is de kooi, hij staat onder de overkappingen. Deze overkapping sluiten we af met een plastic scherm zodat ze los kunnen. Voor volgende zomer wil ik graag hekken voor in de tuin zodat ze heel de tuin door kunnen maar dat durf ik nu nog niet omdat ik bang ben dat ze weg lopen. Savonds gaan ze uit hun hok. Ik woon wat buiten een dorp en laatste tijd zijn er weer meer ratten en muizen door de oogst, ik vind het daarom een veilig gevoel als ze snachts en overdag als we er niet zijn, veilig in hun kooi zitten.

15BD5BD4-B8CD-40B8-BB2A-E68A04613F23.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen horen een permanente ruimte te hebben van 4 vierkante meter. Dus ook als jullie er niet zijn. Konijnen zijn schemerdieren en dus het actiefst in de hele vroege ochtend en in de late avond, precies de momenten dat jullie in bed liggen en zij dus opgesloten zitten. Kan je niet de gehele overkapping dicht maken met goed gaas? Dan zitten ze lekker veilig en hebben ze alle ruimte! 

Het is dan ook veel makkelijker om ze tam te maken. Zij kunnen namelijk hun energie kwijt ook als je er niet bent en hebben dan meer interesse in jou. Bovendien hoef je ze nooit meer op te pakken km ze weer in hun kooi op te sluiten, daarvan worden ze heel bang voor jou. 

 

Vervolgens is het enige wat je gaat doen om ze tam te maken, in de ren zitten en ze uit je hand eten geven. Als ze dat kunnen doen zonder bang te zijn, kan je voorzichtig starten met aaien. Maar zoals ook al is gezegd, niet alle konijnen houden van aaien, dus hou daar rekening mee. 

 

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .