Ga naar inhoud

Konijn mogelijk zwanger?

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen. 

Mijn mannetje en vrouwtje zaten samen tot ongeveer 13 weken oud. In de nacht sloot ik ze samen op in hun bench. Die nacht hoorde ik even gegil. De volgende ochtend probeerde m'n mannetje konijn m'n vrouwtje te dekken en weer gilde ze. Dus toen wist ik dat hij haar (geprobeerd) gedekt heeft. Ik heb ze gelijk apart gezet. Een paar dagen heb ik m'n rammelaar laten castreren. Nu zitten ze vandaag dus al 31 dagen apart. Mijn konijn zou nu dus ook 31 dagen zwanger moeten zijn. Maar ze maakt geen nestje, geen verandering in gedrag, etc. 

Nu hoop ik dat ik geluk heb gehad en ze niet zwanger is. Ik had gerekend om ze 33 dagen apart te houden en als er dan geen nestje is, ze weer samen te zetten. Maar nu zag ik ergens staan dat ze tot 35 dagen zwanger kunnen zijn. Wat moet ik nu geloven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de 35 dagen aanhouden voor de zekerheid. De voedster was nog jong, er is kans dat ze niet vruchtbaar was met 13 weken, dus ik vermoed dat er inderdaad geen nest komt. Maar ik zou voor de zekerheid de 35 dagen afwachten. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat je ze 's nachts opsluit in een bench. Dat kan frustratie geven omdat ze dan erg op elkaars lip zitten, bovendien zijn ze juist 's avonds laat en 's ochtends vroeg actief. Is er een mogelijkheid om ze ook 's nachts meer ruimte te geven?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjoleink

Ze gingen voor de nacht de bench in met veel groeten. Dus ze gingen graag omdat ze wisten dat ze dan hun groenten kregen. Maar nadat ik ze gescheiden heb, sluit ik ze niet meer op en hebben ze allebei hun eigen ren in m'n woonkamer. Maar ik moet wel goed opletten, want mijn vrouwtje springt/klimt over m'n hekken van 80cm heen in de hoeken. Ik merk nu bij het mannetje de frustratie dat hij niet bij haar kan. Zij vind het eigenlijk wel prima alleen. Hoop ze toch zo snel mogelijk weer samen te zetten, dan hebben ze een grotere ren en hoop ik dat m'n mannetje wat beter begint te eten, want die is nu heel kieskeurig geworden kwa eten. 

Dus nu heb ik 1 grote ren met een hek ertussen om ze uit elkaar te houden. Maar ze hebben nu ook genoeg ruimte. Hoop alleen dat er geen babies komen, want ik had niet verwacht dat hij zo jong al op haar zou kruipen. Mij werd verteld dat grote konijnen (zijn reuze vlinders) pas vanaf 4/5 maanden geslachtsrijp zijn. 

Volgens een fokker is het geen goede dekking als het mannetje er niet afglijd. Zover ik weet is dit niet gebeurd, maar goed, ze zaten in een grote plastic bench, dus kon het ook niet zien. Dus nu nog 4 dagen nagelbijten dat er maar geen babies komen en dan kunnen ze weer samen en zit ik niet met een ongewild nestje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het voor je!

Ik ben zelf ooit begonnen met 2 voedsters, wat achteraf ook geen goed plan was natuurlijk. Ineens hadden ze jongen gekregen, bleek eentje dus een ram te zijn. Dat was echt geen leuke verrassing.

Ze maken maar kort voor de bevalling een nestje, dus als je je voedster ziet lopen met een bos hooi overdwars in haar bekje, dan is het zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 maanden, dus wel iets ouder dan die van jou, maar nog steeds erg jong voor het ouderschap.

Als je trouwens iemand wilt taggen, kun je met de @ beginnen, en dan zoveel letters invullen tot je de gewenste naam kunt selecteren. Het werkt niet heel snel, soms moet je even geduld hebben. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleinkhet is vandaag 34 dagen geleden. Hij heeft haar op de 30ste gedekt. Dus morgen is dag 35. Als ze nou morgen ochtend geen nestje heeft, kan ik ze dan weer samen laten of moet ik echt de hele 35ste dag afwachten en ze pas op de 36ste dag weer samen laten? Ze willen zo graag weer bij elkaar zitten.

Ben wel erg opgelucht, want de kans dat ze nu nog jongen krijgt ik wel onwijs klein. Heb me zo zeorgen gemaakt dat ze mogelijk zwanger was en voel me zo opgelucht dat er geen nestje is. 

Maar goed, kunnen ze op dag 35 weer samen of pas op dag 36?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten.

Informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

Mocht je toch nog met vragen zitten, kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken en als daar ook geen antwoord te vinden is, kun je een nieuw topic starten. Wees in dit nieuwe topic zo volledig mogelijk over de situatie waarover je vraag gaat, dat geeft ons een beter inzicht in de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .