Ga naar inhoud

Mijn konijn is bij mijn ram geschoten...

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum dus moet alles nog een beetje uitzoekenūüėÖ¬†

Maar ik had een vraag.

Ik heb op dit moment 4 konijntjes, 3 voedsters en 1 ram die een week geleden gecastreerd is. Nu is 1 van mijn voedsters 2 weken geleden per ongeluk bij mijn ram geschoten.. ik had dit pas later in de gaten toen ik haar miste. (Ze is een heel lief konijn maar wilt niet altijd aandacht dus ik nam aan dat ze in het nachthok zat..) Nu ben ik me er van bewust geweest dat er een kleine kans is dat ze dus zwanger is (ik hoopte van niet) maar die hoop word nu kleiner... ik heb gister even snel in het nachthok gekeken en ik zag een raar kuiltje van houtvezel en een heel klein beetje hooi. Nu ben ik in het hok om ze een snoepje te gaan  geven en dan blijf ik altijd om nog wat te knuffelen en te spelen. Daarna gaan de konijnen altijd tegen me aan liggen behalve Pluisje.. wat ze nu dus wel deed? Ook zag ik haar buik een hele rare beweging maken? Alsof er iets in zat?( ze lag op haar zij) Heel raar was het. Pluisje is nu ook heel aanhankelijk wat ze normaal niet is..  

Zou dit allemaal kunnen komen dat ze dan toch zwanger is? Of zal er iets anders aan de hand zijn?

Ik weet veel van konijnen maar met zwangerschappen heb ik me nooit bezig gehouden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw ram was dus nog niet gecastreerd toen de voedster erbij kwam? Dan zou ik er van uit gaan dat die voedster zwanger is en daar nu voorzorgsmaatregelen voor nemen. Dit is beter dan afwachten en ineens een nestje vinden, bijvoorbeeld op de bovenverdieping van het hok.

In dit artikel kun je tips vinden voor een onverwacht nestje: https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

De draagtijd van een konijn is ongeveer 30 dagen, dus ze zou nu halverwege zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Mijn ram was inderdaad nog niet gecastreerd.. ik ga wat voorzorgsmaatregelen nemen. Helaas heb ik haar bij een fokker gehaald die haar weg deed omdat ze niet voor de jongen zorgden.. de fokker zei toen ook dat ze niet zeker wist of ze toen zwanger was en had mij voor de zekerheid een pot konijnen melk en drinkflesjes meegegeven voor als ze zwanger zou zijn.. uiteindelijk was ze dit gelukkig niet maar ik heb de melk etc. Wel nog staan. Wat is wijsheid als ze dus daadwerkelijk zwanger is? Haar gewoon haar ding laten doen? Of de jongen weghalen en zelf eten geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut niet de jongen weghalen en zelf voeden, dan verklein je de overlevingskansen echt enorm. Konijnen zijn ontzettend lastig met de hand te voeden, maar één op de 10 overleeft dat, en als je niet weet wat je doet, denk ik niet één. Zorg dus echt dat de moeder niets te kort komt, rust heeft, goede voeding, voldoende water, een veilige plek voor de jongen (geen verdieping hok!). Verder staan de meeste tips in het artikel dat happy211 linkte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee oké dan laat ik haar gwn haar ding doen en zie ik vanzelf wel.

@Marjoleink steriliseren terwijl ze misschien zwanger is? Helaas vind ik dat geen optie.. Als het zo is wil ik haar en de jongen de beste kans van overleven geven. Mijn konijnen laten steriliseren is zeker een optie zodat er geen kans is dat dit weer gebeurt maar aan de andere kant is de ram al gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie, het weghalen van eierstokken en baarmoeder heet castratie, bij sterilisatie binden ze alleen eileiders of zaadleiders af, het is dus niet zo dat castreren bij rammen en steriliseren bij voedsters is, het zijn beide verschillende ingrepen die zowel bij een ram als voedster kunnen, maar in de praktijk worden konijnen eigenlijk alleen  gecastreerd.

Maar castratie heeft bij voedsters ook veel voordelen. Ik laat alle voedsters castreren, en er zijn opvangen die dat standaard doen. Het is niet alleen om zwangerschappen te voorkomen maar helpt ook baarmoederkanker voorkomen, zorgt voor een minder hormonaal en stabieler karakter waardoor ze op kleine ruimte (zoals wij ze als huisdier houden, met klein bedoel ik dan geen postzegelhokje) beter samen kunnen leven met andere konijnen.

Een voedster laten castreren aan het begin van de zwangerschap, is eigenlijk een abortus. Omdat je eigenlijk al weet dat dit konijn een onzekere tijd als moeder, en ook de jongen een onzekere overlevingskans hebben, kan castratie op dit punt wel een heleboel konijnen-ellende besparen. Je hebt er natuurlijk je vrije keuze in, maar realiseer je ook dat je mogelijk niet alleen de babykonijnen, maar ook moeder konijn kan verliezen als de zwangerschap niet goed loopt. Het is dus wel goed om te weten dat dit ook een mogelijkheid is.

Hoe dan ook, ik vind het echt verschrikkelijk dat een fokker dit doet. Echt om te janken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet zeker. Volgens mij kan het niet meer in de laatste week van de zwangerschap, maar daar voor nog wel, maar dat weet ik niet 100% zeker, dat zou je aan een konijnkundige dierenarts moeten navragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten.

Informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

Mocht je toch nog met vragen zitten, kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken en als daar ook geen antwoord te vinden is, kun je een nieuw topic starten. Wees in dit nieuwe topic zo volledig mogelijk over de situatie waarover je vraag gaat, dat geeft ons een beter inzicht in de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .