Ga naar inhoud

Beaphar care+ gaat veranderen


Evee

Aanbevolen berichten

Ik kreeg onderstaande informatie in de email van Beaphar:

 

Citaat

 

Vanaf de volgende productierun zal Care+ Konijn niet langer bestaan uit groene, gele en oranje brokjes. We verwijderen met onmiddellijke ingang alle kleurstoffen uit de drie recepten: Junior, Adult en Senior.

 

Wat betekent dit voor mijn Konijn? Je konijn zal de verandering niet opmerken. Konijnen hebben een slechte kleurwaarneming; hun ogen zijn beter aangepast om beweging te detecteren bij weinig licht, zodat ze een roofdier kunnen spotten op hun favoriete voedertijden: zonsopgang en zonsondergang. En de kleuren hebben geen invloed op de smaak van het voer, dus konijnen zullen hun Care+ net zo lekker blijven vinden als voorheen.

 

Waarom de verandering? We hebben Care+ altijd gemaakt van ingrediënten van de hoogste kwaliteit, die bewezen veilig en voedzaam zijn voor gezelschapsdieren, en volledig voldoen aan de EU-wetgeving die van toepassing is op voedsel voor gezelschapsdieren. Onlangs is echter een striktere interpretatie van de EU-regels toegepast op konijnenvoer. Álle konijnen moeten nu worden beschouwd als "voedselproducerende dieren". Dit betekent dat er andere regels en voorschriften gelden. Aangezien ons konijnenvoer voor huisdieren door heel Europa en daarbuiten wordt verkocht, moeten we ons nu aan deze aanvullende voorschriften houden.

 

Maar ik zou mijn konijn toch nooit opeten!!!! Dat weten we, en wij ook niet! Net als jij geloven wij tenslotte dat huisdieren ook familie zijn. Regeringen zijn echter verplicht om altijd voorzichtig te zijn en hebben daarom besloten dat al het konijnenvoer de regels moeten volgen die gelden voor voer dat is gemaakt voor voedselproducerende dieren, die anders zijn dan die voor voer voor gezelschapsdieren. We moeten in een andere opmaak aangeven wat er in het voedsel zit, om je meer gedetailleerde informatie over het recept te geven. Bovendien zijn sommige kleurstoffen, waarvan bewezen is dat ze veilig kunnen worden gebruikt in voedsel voor huisdieren, niet toegestaan in de menselijke voedselketen daarom laten we ze vanaf heden uit de recepten. Dit is een voorzorgsmaatregel en zegt niets over de veiligheid van de kleuren voor huisdieren.

 

Hoe zit het met de Care+ voeders voor andere soorten huisdieren? Deze regels zijn alleen van toepassing op konijnenvoer, dus het is niet nodig om wijzigingen aan te brengen in onze andere Care+ recepten. Dit moment van verandering is echter een kans om na te denken over hoe we al ons voedsel voor kleine dieren maken. Aangezien geen van deze dieren een zeer goed kleurenzicht heeft, zijn de kleuren er alleen om de ervaring van de eigenaar met het gebruik van het voedsel te verbeteren. Het is onwaarschijnlijk dat hun huisdieren merken of ze er zijn of niet. Daarom zullen we de komende weken marktonderzoek doen om te beslissen of we kleuren in ons bredere assortiment van Care+ voeding willen gebruiken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei ik schrik hier een beetje van, onterecht misschien. Maar als het voer moet worden gemaakt naar "voedselproducerende dieren", betekent dit dan ook dat het voedsel dikmakender zal zijn? Wordt dit, door het forun/BB'ers dan nog steeds gezien als 1 van de betere merken? Ik baal hier wel van, die kleurtjes maken me niks uit (ook de konijnen niet, die selecteren niet op kleur met eten) maar ik ben zeer tevreden over dit voer ook qua prijs/kwaliteit, dus zie het niet zo zitten om over te stappen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zo moet je het niet lezen. De kleurstoffen die ze in het konijnenvoer deden, waren niet voor menselijke consumptie. En aangezien konijnen officieel nog steeds voedseldieren zijn (en we volop profiteren van laag btw tarief op hooi en konijnenvoer als konijnenbaasjes) moet het voer dat je konijnen geeft dus wel ook voldoen aan eisen voor voedseldier/  menselijke consumptie. Ook al eet je je konijnen niet op. Het voer word er eigenlijk dus alleen maar beter door 😉 

 

Het dikmakende voer is vooral de grote zakken budget fokkersvoer en vleeskonijnen voer, en je ziet dat type voer nog heel veel terug in eigen merk brokken voor huisdierkonijnen bij tuincentra's enzo.  De betere huisdierkonijnenvoeders (zoals de care+) is gewoon voor huisdierkonijnen ontworpen. Niet veel geven, brokken echt met mate. Ik roep altijd dat je het als vitaminepilletjes moet zien, niet als een volle maaltijd.  Alleen had care+ als één van de laatse nog wel kunstmatige kleur en smaakstoffen er in zitten, en ik vermoed dat die nu niet meer mogen van de EU in mensenvoedsel, en dus ook niet meer in konijnenvoedsel. Ik denk dat dat eigenlijk ook alleen maar gezonder is voor de konijnen ook 😉 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei IreneM:

De prijs zal vast niet omlaag gaan, ondanks minder ingrediënten? 😂

Alle prijzen gaan enorm omhoog, corona import/export problemen, dure grondstoffen, brexit. Ik denk dat de inflatie dit jaar echt enorm hoog gaat zijn. Ik probeer de prijsverhogingen uit te stellen tot het moment dat ik zelf voor de duurderde inkoopprijzen moet inkopen, maar uiteindelijk ontkom ik er ook niet aan. 

 

De eisen voor konijnenvoer wat betreft samenstelling zijn overigens vrij laag hoor, de eisen die er vanuit de EU zijn gaan vooral over toevoegingsmiddelen. Je mag er dus de meest rare ingrediënten in stoppen, de meest vreemde analyse aan geven, en je mag het nog steeds konijnenvoer noemen. Zo mag er gewoon dierlijk vet in zitten, en giftige planten voor konijnen. Zolang dat niet giftig / schadelijk is voor de mens, mag je het in konijnenvoer stoppen. Ook al is het niet goed voor het konijn 😕

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Voor de mensen die care+ voeren, hebben jullie de nieuwe brokken al gegeven? En merken jullie verschil in hoe graag de konijnen het eten?

 

 

Ik hoor al van 3 klanten dat de konijnen het niet willen, en die zoeken dan specifiek nog oude verpakkingen dus met de kleurstof, om rustig over te kunnen stappen op iets anders. Is dat toeval, of merken meer mensen dat de konijnen ze minder graag eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer care+ en merk geen enkel verschil! Stond zelf wel even raar te kijken toen ik de zak opendeed, want aan de buitenkant kon je niet ziet dat er alleen maar bruine brokjes in zouden zitten, maar de konijnen eten het met evenveel smaak op als de gekleurde versie!

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Beaphar zou het ook geen verschil moeten maken, misschien toch hele kieskeurige fijnproevers van konijnen dan in de gevallen, of iets anders aan de hand.

Ik had bij de laatste levering een kapotte zak dus ik ga het ook nog even op mijn eigen konijnen uittesten binnenkort 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb het zelf ook getest en ik moet zeggen dat het even wennen is dat de brokjes één kleur zijn, je bent die mix van kleuren zo gewend van de beaphar brokken 😄

Mijn konijnen eten de brok wel gewoon, ook de nieuwe versie. Maar die zijn op zich wel wat variatie in voeding gewend, ik geef wel vaker een ander merk omdat er bijv. iets over de datum of kapot is in de webwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .