Ga naar inhoud

2 konijntjes, voedsters, vechten sinds kort

2 konijntjes
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo lieve allemaal,

ik heb sinds 4 weekjes nu 2 voedsters (zusjes), ze zijn bij mij gekomen toen ze 8 weken waren. 
afgelopen zaterdag begonnen ze te vechten om een eetstokje had er al 2 in hun hok gelegd, heb ze toen uit elkaar gehaald daarna was er niks meer aan de hand. Vandaag wou ik ze in de ren hun brokjes doen en begonnen ze weer te vechten wat moet ik doen? Ze hebben geen wondjes alleen allemaal plukken haar in het hok.. ik werk overdag en ben bang als ik thuis kom van het werk dat dat ze elkaar erg hebben verwond...

achteraf weet ik dat ik beter een  mannetje en vrouwtje had kunnnen nemen alleen de fokker zei aangezien het 2 zusjes zijn dat het wel goed gaat. 
ik kan ook niet 1 van de 2 wegdoen het zijn toch mijn baby’s.... 

liefs 

aangepast door Evee
titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 

Ik heb je bericht even verplaatst naar een ander onderdeel van het forum.

Kun je wat meer informatie geven? Gebeurt het tot nu toe alleen als je ze eten geeft? Wat doen ze precies? 

Hoeveel ruimte hebben ze? Een te klein verblijf kan frustratie geven die ze soms op elkaar af kunnen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met vechten? Rollen ze echt als een trappende, bijtende bol konijnen door het verblijf? Of alleen wat jagen en bijten?

Als het echt vechten is, en die kans is wel vrij groot bij twee willekeurig samengezette voedsters, als het nu niet het geval is, dan kan dat komende maanden, tijdens de puberteit alsnog komen. Maar dan vrees ik dat er geen andere optie is dan ze uit elkaar halen. Helaas ben je verkeerd voorgelicht door de fokker. 

Heb je een plan B bedacht voor deze situatie? Ik denk dat je twee opties hebt als ze echt vechten. 1. Beide dames een gecastreerde ram als partner laten kiezen op karakter, in een konijnenopvang. 2. Eén dame herplaatsen en voor de dame die je houd via een konijnenopvang op karakter een gecastreerde partner zoeken. Als je beide dames wil houden, en je hebt voldoende ruimte voor twee koppels (vier vierkante meter permanente leefruimte per koppel), dan is dat misschien een optie. Maar dan verdubbel je dus wel je aantal konijnen, en de kosten, en de ruimte. 

Hier staat ook uitleg over waarom konijnen soms niet samen kunnen blijven: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 

ja ze rennen rondjes om elkaar heen en vallen elkaar dan aan, en inderdaad dan rollen ze om elkaar heen .. geen wondjes maar allemaal plukken haar heb ze 2 keer uit elkaar gehaald om wondjes te voorkomen..

weet niet hoe ik het goed moet uitleggen, maar wil ze niet te snel uit elkaar halen maar wil ook niet als ik thuis kom van werk en dat er 1 helemaal onder bloed zit, heb al wel voor de zekerheid een 2de hok gekocht... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt niet alsof het de goede kant op gaat. Lastig!

Hoe groot is het verblijf waar ze permanent in zitten? Voldoende ruimte helpt voor een betere konijnenrelatie, voor een koppel is 4 vierkante meter permanente leefruimte het advies, groter is nog beter. Zorg ook voor voldoende verrijking en schuilplekjes, zodat ze niet alleen maar elkaar kunnen pesten, en ook even uit elkaars zicht kunnen zitten. Wat etensmomenten betreft, geef je het in een bakje? Dat kan soms ook wat voernijd geven, het los uitstrooien kan zorgen dat dat wat mindert, omdat het minder geconcentreerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vind het ook echt lastig, ben vooral bang wil ze alle 2 een goed leven geven. 

ik denk dan wel dat dit hok wat te klein is ook daar heb ik dan verkeerde uitleg over gekregen helaas.. ze hebben een nachthok en 2 huisjes waar ze inkunnen. 

ik geef de inderdaad voer een bakje alle 2 een eigen bakje maar het liefst eten ze voer samen uit een bakje eerst eten ze 1 bakje daarna de ander. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nog niet echt vechten, en je wil ze echt het liefst samen  houden, dan zou ik ze niet uit elkaar halen. Uit elkaar halen om vechten, is permanent. Dus dan is het definitief. Het is niet zo dat voedsters helemaal nooit samen kunnen, maar dat de karakters bij elkaar passen is de belangrijkste factor, en bij jonge konijnen die gaan puberen is dat de grote onzekerheid. Het klinkt alsof ze vlinderen en dan uitvallen, wat ik tijdens een koppeling nog zou toestaan, maar het kan wel echt een voorbode zijn van meer problemen. Het is in ieder geval felle rangordebepaling. 

Heb je een mogelijkheid het verblijf in korte tijd uit te breiden?

Als ze in een standaard hok zitten, zitten ze waarschijnlijk op 100-140 cm x 60 cm, dus maar op een halve meter tot net iets meer dan een meter. Dat is eigenlijk voor elk konijnenkoppel te klein. Dat is alsof je zelf met partner je leven lang in een badkamer opgesloten zit. Ik denk dat maar weinig mensenrelaties daar tegen bestand zijn, bij konijnen net zo. 

Met renpanelen kun je vaak heel simpel meer ruimte geven. Let wel op dat de standaard konijnen panelenrennetjes vaak maar 60 cm hoog zijn, en dat ze daar over kunnen springen. In huis meestal niet heel erg, buiten wel. Puppyrennen zijn er wel in hogere en stevigere kwaliteit te krijgen, die kun je online bestellen (ik zou dan 90cm of 100 cm hoogte kiezen). Maar de konijnen panelenrennetjes zijn vaak wel makkelijk te krijgen in bijna elke dierenwinkel, en kosten meestal zo'n 20-25 euro voor zes panelen. Je kan er een net over spannen om de konijnen binnen te houden en katten buiten te houden, voor tijdelijk. Voor permanente oplossing zou ik het niet aanraden.  

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze een dag uit elkaar gehad, heb ze weer bij elkaar gedaan om te kijken wat ze deden ben er natuurlijk bij gebleven. Helaas begint de 1 opeens te rijden op de ander en kruipt ze helemaal in een hoekje en is heel bang.. 

ik heb contact gehad met de fokker en er mag er eventueel 1 terug.. wat is jullie advies en hoe kies ik welke er anders weg gaat 😢😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend vervelend en verdrietig! 

Ik zou maar een opvang gaan en daar eentje afstaan en de ander laten koppelen aan een konijn. Bij een goede konijnenopvang weet je zeker dat het konijntje wat je gaat afstaan een goed leven krijgt. Opvangen geven konijnen niet zomaar weg, maar stellen vaak eisen aan leefruimte en ze mogen nooit alleen geplaatst worden. 

Ook kan je het konijn wat je houdt laten koppelen, dan kiest het konijn zelf een vriendje uit waarmee het goed klikt zodat je niet meer vechtende konijnen hebt. 

Over welk konijntje je zal houden en welke niet is ontzettend lastig en kan ik je verder geen tips geven. Wees er in ieder geval van bewust dat je de keuze maakt in belang van de konijnen en dat ze uiteindelijk gelukkig zijn als ze allebei een konijnen vriendje voor het leven hebben! 

Heel veel sterkte met de moeilijke keuze! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor het nieuwe maatje voor een van de voedsters echt naar een goede konijnenopvang gaan. Daar zitten heel veel konijnen te wachten op een nieuw huis, jong, oud, groot en klein. Een gecastreerde ram geeft de beste kans op slagen, en bij een opvang zal de ram soweiso gecastreerd en gevaccineerd zijn. Een opvang kan je helpen met het vinden van een goede match, en helpen je met de koppeling zelf (door een speeddate of nemen het zelfs volledig van je over met een koppelvakantie). Vaak lukt het niet direct bij de eerste keuze, en in een opvang zitten genoeg leuke rammen dat er ook mogelijkheid is voor een tweede keuze of nog wat anderen, tot net zo lang jouw voedster een goede match gevonden heeft.

Naar de fokker gaan voor een nieuw maatje zou ik absoluut niet doen, aangezien deze jouw ook al verkeerd had voorgelicht dat 2 zusjes wel goed zal gaan. Zij zullen geen gecastreerde rammen hebben, waardoor je dat zelf nog moet regelen, en het is niet zeker dat het met die ram wel lukt. Konijnen zijn groepsdieren en hebben een soortgenoot nodig, maar kunnen best kieskeurig zijn wie ze genoeg vertrouwen om hun leven mee te delen.

Voor het konijntje dat je helaas moet afstaan zijn twee opties. Via de opvang weet je zeker dat ze naar een goed huis zal gaan met een passend maatje, daar stellen opvangen eisen aan. Maar veel opvangen vragen wel afstandskosten. Als dat voor jou een probleem is naast de kosten van een nieuw konijn, dan kun je ervoor kiezen om haar inderdaad terug te brengen naar de fokker. Het is immers hun verantwoordelijkheid dat ze jou verkeerd hebben voorgelicht dat twee zusjes goed samen kunnen. Zelf zou ik het niet doen, omdat ik denk dat ze via opvang een beter nieuw thuis zal krijgen dan via een fokker die mensen verkeerd voorlicht, maar die keuze is aan jou. 

Welke van de twee voedsters je het beste kunt afstaan, is erg lastig. Zelf zou ik kijken naar met wie je zelf de beste klik hebt, of wie via de opvang het snelst een nieuw thuis krijgt. Zwarte konijnen, konijnen met rode ogen of konijnen met staande oren, zitten helaas vaak wat langer dan bijv. mooie bruine hangoren. Ook het karakter kan meespelen, een wat angstiger konijn zal in de opvang minder op hun plek zijn dan een erg nieuwsgierig konijn. Ze worden sowieso goed verzorgd en de vrijwilligers doen hun best alle konijnen zo snel mogelijk te plaatsen, maar sommige konijnen kunnen beter omgaan met de nieuwe geluiden en elke dag andere mensen dan anderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

Hallo lieve allemaal ben ik weer,

ik kon het niet om 1 van de konijntjes gelijk weg te doen en heb toen toch weer geprobeerd ze samen te zetten en tot nu toe hebben ze niet weer gevochten en rijd de 1 ook niet meer op de ander.. ik weet niet of het goed is wat ik heb gedaan maar toch liggen ze nu steed weer lief samen en vechten niet meer, heb ze wel steeds gecontroleerd of 1 van de 2 wondjes had maar dat hadden ze niet. 

aangepast door 2 konijntjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Kan iemand me alsjeblieft helpen ik weet het niet meer.. sinds ik thuis ben van me werk vechten ze heb er 1 nu in de bijkeuken gedaan na veel huilen heb ik besloten ze alle 2 weg te doen.. ik weet dat er mensen zijn die het totaal niet met me eens zullen zijn maar ik kan geen keuze maken tussen hun en wil niet dat ze alle 2 alleen zitten. 

wat moet ik er nu mee?? Kan nergens heenbellen of wat dan ook en wil ze niet op marktplaats zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat ze toch weer zijn gaan vechten!

Weet je zeker dat je ze beide weg wilt doen? 
Als dit zo is dan kan je morgenochtend een konijnen opvang bij jou in de buurt opbellen en aangeven dat je je konijnen af wilt staan voor adoptie. Je zal dan wel afstandskosten moeten betalen. Op deze manier krijgen je konijnen de beste kans op een goed passend maatje en een fijn nieuw huisje.

Je kan er ook nog steeds voor kiezen om 1 van je 2 meiden af te staan aan de opvang en de ander daar te laten koppelen aan een fijn vriendje. En dit nieuwe koppel weer mee naar huis te nemen.

Begrijp dat het een hele moeilijke beslissing is maar misschien helpt de gedachte dat je het doet uit liefde voor je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wou er ook 1 wegdoen maar ik merk dat ik door dit zo bang ben.. ook eventueel als ik een ram erbij zet zo bang dat het weer mis gaat.. 

me vriend haalt zo de 2 hokken van elkaar af en zet ik ze apart.. ze kunnen elkaar dan nog wel ruiken is dat erg? 
ik weet het niet meer zo goed ben zo verdrietig

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee wijzigde de titel naar 2 konijntjes, voedsters, vechten sinds kort

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .