Ga naar inhoud

Heeft wannes gebitsproblemen of eet hij minder hooi door EC?


Okki

Aanbevolen berichten

Wannes komt nog steeds niet aan, hij blijft op 1,69 kilo hangen. Hij eet echt wel goed brokjes, en ook bijna in hetzelfde tempo als Zoetje. Zoetje is door al die brokjes in anderhalve week tijd 50 gram aangekomen, maar Wannes dus niet.

 

Ik ben bang dat er tóch nog iets anders speelt. Misschien moet hij weer panacur? Op de röntgenfoto's die afgelopen tijd van zijn lijfje en van zijn gebit zijn gemaakt was niks bijzonders te zien, afgezien van die missende kies dan. 

 

Ik heb vandaag de dierenartspraktijk gebeld maar de dierenarts die Wannes behandelt is vrij vandaag. Als het goed is belt hij morgen terug over wat we nu moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is Wannes nu. Hij ziet er wat mottig uit maar hij is nog flink aan het verharen. En hij kijkt wel wat zielig maar zo is hij verder helemaal niet hoor. Hij is gewoon in zijn normale, gekke doen.

Screenshot_20211019-161907~2.png

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Kolino zei:

Ik moest nog aan megacolon denken, die konijnen vallen op een gegeven moment ook af en moet je er veel moeite voor doen om ze op gewicht te houden. Maar ik denk niet dat dit bij Wannes het geval is, dit kun je zelf natuurlijk het beste inschatten. 

Maar dat zou je op de röntgenfoto dan wel gezien moeten hebben en merk je vaak ook wel aan specifieke keutels is mijn ervaring. Er was toch een röntgenfoto van zijn hele lijf gemaakt? Want dan zou je bv tumoren ook moeten zien. En een nierprobleem? Al dan niet door E.C.

Soms zie je dan veel drinken, maar dat hoeft niet. Maar dat is dan weer lastig te onderzoeken, dan moet je bloed gaan afnemen ofzo. Lastig dit en vervelend ook!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij keutelt normaal en de dierenarts vindt het al heel wat dat hij niet verder afvalt. Hij eet dus genoeg om op gewicht te blijven. We moeten hem in de gaten blijven houden en aan de bel trekken als hij echt gaat afvallen. Of als er iets anders opvalt. Wannes doet nu helemaal normaal konijnig dus lastig om gericht te zoeken, lijkt mij.

 

Röntgenfoto's wezen niks uit, zijn buikje voelt ook helemaal normaal, hij drinkt en plast niet meer dan anders. Dan zou je inderdaad van alles in het bloed moeten gaan onderzoeken. Of nog een echo doen, maar dan moet zijn buik kaalgeschoren worden en dat is nogal koud buiten, dat vind ik geen optie. En omdat hij zó raar ging poepen van de panacur (waarschijnlijk) wil de dierenarts liever even afwachten en dat nog niet heropstarten. 

 

Ik kan me daar wel in vinden, vooral omdat het eigenlijk gewoon goed gaat met hem. Ik kan hem echter wel dikker kíjken, en ik zou het heel fijn vinden als hij ook weer hooi gaat eten. Ik blijf het gewoon allemaal aanbieden en ik blijf hem regelmatig wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit gehoord dat je megacolon op een röntgenfoto kan zien, een echo wordt in dat soort gevallen inderdaad ook wel voorgesteld, dan kunnen ze beter zien wat er in de darm aan de hand is. Megacolon zit in de dikke darm, als ik het me goed herinner. Je merkt dat wel aan de keutels inderdaad, die zijn niet mooi van vorm en onregelmatig in formaat.

 

Bloedonderzoek lijkt mij geen slecht idee hoor, nier- en leverwaarden, ontstekingswaarden, dat soort dIngen. Kunnen konijnen ook schildklier problemen hebben? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie geen verschil tussen de keutels van Wannes en van Zoetje, dus megacolon zal het niet zijn. Bloedonderzoek doen kan natuurlijk wel, maar heeft dat ook zin? Ik bedoel: straks komt eruit dat ie iets aan zijn lever of nieren heeft, maar kun je er dan ook iets mee? Of is het dan alleen maar duidelijk waar het probleem zit en is er verder niks aan te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bij nierproblemen wel het dieet aanpassen, er is ook een medicijn dat soms wordt gebruik, dacht ik. Ik snap wel dat je een afweging maakt in welke onderzoeken je wel of niet laat doen. De dierenarts kan je daarin wel beter adviseren dan wij dat kunnen. Ik vraag ook altijd door naar het waarom en wat er vastgesteld kan worden en wat dan de behandelopties zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zag nu eigenlijk geen reden om nog van alles te onderzoeken. Ik vraag inderdaad ook altijd door naar het waarom en de behandelopties, en of het nut heeft. In dit geval denk ik net als de dierenarts: we laten Wannes voorlopig lekker met rust en houden hem ondertussen goed in de gaten. Als er iets verandert dan bel ik de dierenarts.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Kolino zei:

Je kunt bij nierproblemen wel het dieet aanpassen, er is ook een medicijn dat soms wordt gebruik, dacht ik.

Semintra. Tara krijgt dat omdat haar nieren niet goed werken, en ze doet het daar al meer dan een jaar prima op. Kost wel 300 euro per jaar voor een konijn van 2 kilo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees juist vaker dat je megacolon ook wel op röntgenfoto's kan ontdekken. Maargoed, dat lijkt het in dit geval niet te zijn. Wat lastig is bij bloedonderzoek is dat er weinig referentiewaarden zijn bij konijnen en dat maakt de interpretatie lastig. Mijn dierenarts gaf aan dat een ontsteking bij een konijn bijna nooit terug gezien wordt in het bloed en dat was inderdaad bij Baloe ook zo. Nooit verhoogde ontstekingswaarden, terwijl zijn gebit een en al ontsteking was. Het laatste dat ik begreep van haar is dat er over schildklierproblemen heel weinig bekend is en dat ook daar de referentiewaarden weer heel onbekend zijn. Dingen als diabetes enzo komen niet vaak voor omdat ze plantaardig eten.

Afijn, het is natuurlijk prima om niets te doen zo lang zijn gedrag goed is en hij niet verder afvalt.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is op het moment dus stabiel qua gewicht, maar het is dus nog steeds niet duidelijk wat er aan de hand is.

 

Het doet me nog steeds wel denken aan mijn konijn Bonno die EC had en daardoor in korte tijd extreem afviel, en heel mager bleef ondanks dat hij toen heel veel brokjes at (100 gram per dag bij een konijn van normaal zo’n 2,2 kg) en langdurig Panacur kreeg. Zijn gewicht bleef op een gegeven moment wel stabiel (maar laag). Lastig dat Wannes darmproblemen lijkt te krijgen van Panacur. Maar met langer Panacur geven is het dus ook niet gezegd dat hij weer op een gezonder gewicht komt. 

 

Ik snap dat jullie op dit moment niet verder gaan onderzoeken. Er is al veel onderzocht. Soms kom je er gewoon niet achter wat er nou eigenlijk aan de hand is. En wat je al zei, bij bepaalde onderzoeken vraag je je af of dat zinvol is omdat er dan waarschijnlijk och niks aan te doen is. Gelukkig doet hij het nu vrij goed. 

 

Ben je niet bang dat hij het van de winter buiten moeilijker gaat krijgen? Zichzelf warm houden kost hem buiten dan extra energie. Maar ja, het moet ook maar kunnen om ze beide de hele winter binnen te houden. Niet elk konijn is er ook geschikt voor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lienappelsien zei:

 

 

Ben je niet bang dat hij het van de winter buiten moeilijker gaat krijgen? Zichzelf warm houden kost hem buiten dan extra energie. Maar ja, het moet ook maar kunnen om ze beide de hele winter binnen te houden. Niet elk konijn is er ook geschikt voor.

Ja, daar ben ik soms wel bang voor, maar dat zien we dan wel weer. Wannes is eventueel nog wel blij binnen, als hij maar samen met Zoetje is. Maar Zoetje is een ander verhaal. Dat is echt een buitenkonijn dat binnen slechter eet en niet helemaal lekker in haar vel zit. Maar als het voor Wannes buiten te koud is zet ik ze toch allebei binnen. Daar hebben we ruimte voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .