Ga naar inhoud

Heeft wannes gebitsproblemen of eet hij minder hooi door EC?


Okki

Aanbevolen berichten

Wannes zit nu 4 weken aan de panacur. Sinds vorige week is hij weer een stuk fitter en feller, hij eet ook goed, komt weer aan. Dus dat gaat goed! Alleen: hij eet nog erg weinig hooi, en als ik hem een grasspriet geef of een wilgenblaadje dan valt hij daar wel op aan, maar hij krijgt het moeilijk weg. Hij kauwt wel, maar het gaat langzaam naar binnen. Er blijft heel lang een stukje grasspriet uit zijn bekje hangen. De brokjes eet hij ook nog wel iets langzamer dan ik gewend ben, maar bij groenvoer valt het echt op dat hij het maar met moeite naar binnen krijgt. Ligt dat aan e.c. of zou hij toch iets aan zijn gebit mankeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat Wannes weer fitter is en aankomt! Wat je schrijft over het eten herken ik niet van een EC konijn. Ik heb er inmiddels veel gezien en eentje zelf gehad, maar als ze gewoon honger hebben, eten ze goed en in normaal tempo. Het beeld dat je beschrijft doet mij helaas echt denken aan gebitsproblemen. Het niet wegkrijgen van groentes is hier altijd een teken dat er iets met het gebit is, zeker in combinatie met minder hooi eten en langer over brokken doen. Ik zou dus zeker het gebit laten controleren, maar weet ook dat ze soms niets zien bij een gebitsinspectie en dat het mogelijk pas bij narcose goed zichtbaar is. Met een otoscoop kunnen ze de achterste kiezen niet zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Ik vraag me nu dus ook af of het de panacur is die zijn werk doet of de metacam. Dat die de ergste pijn in zijn gebit misschien maskeert en dat hij daardoor wél brokjes eet. 

 

De dierenarts durft het nu nog niet aan om onder narcose zijn gebit te bekijken, daarvoor moet hij minstens 1800-1850 gram wegen en hij zit nu op 1750 gram. Ze vond hem een paar weken geleden te zwak en veel te licht (toen zat hij op 1630 gram) voor narcose, zeker in combinatie met zijn leeftijd. Ze zag toen inderdaad niets aan zijn gebit zonder narcose. Wat ze kon zien zag er goed uit. 

 

Ik ga dus nog even door met extra brokjes voeren en hopelijk kan er dan binnenkort eens goed naar zijn gebit gekeken worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat het de metacam is die pijn in zijn gebit maskeert. Maar heel eerlijk zie ik mijn gebitspatiëntjes niet meer of minder makkelijk eten met of zonder pijnstiller. Nu is natuurlijk wel ieder konijnn anders en ligt het er ook aan wat er zich af zou spelen in het gebit. Ik kan me voorstellen dat een gebitsinspectie onder narcose nu te pittig is voor hem. Hij moet nog even doorbikkelen dus. Ik zou dat zeker wel laten doen en als ze niet direct iets zien dan ook gebitsfoto's laren maken. Misschien is dat een tic van mij geworden, maar inmiddels heb ik ervaren dat je op een foto het beste ziet wat er zich afspeelt onder de ijsberg. Het kan op het eerste gezicht oke lijken, terwijl je op een foto een ontsteking of abces zou kunnen zien. Sterkte met Wannes!

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Dat wil ik t.z.t. inderdaad ook aangeven, dat er een foto gemaakt moet worden als ze niks bijzonders vinden in zijn bekje.

 

We bikkelen nog even door inderdaad. Wannes heeft gisteren een extra maatschepje (die hier bij Bunnybunch te koop zijn) aan brokjes weggewerkt en vanmorgen een halve. Vanmiddag nog eens proberen. Hij moet echt aan gaan komen. Zoetje mag als Wannes eet even gymnastieken in de tuin, om af te vallen.

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag over een week gaat de dierenarts nogmaals het gebit van Wannes inspecteren en dan ook beoordelen of hij (Wannes, niet de dierenarts...😜), ondanks zijn lage gewicht, meteen die dag toch onder narcose kan voor een uitgebreide gebitsinspectie. Mochten er bijvoorbeeld haakjes zijn dan worden die meteen weggehaald. En er wordt dan eventueel ook een röntgenfoto van zijn gebit gemaakt.

 

Ondertussen gaan wij vrolijk door met Wannes volstoppen met eten. Gisteren woog hij weer maar 1720 gram, ik hoopte dat het de gewichtstoename door ging zetten maar het blijft maar schommelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 16-9-2021 at 16:32 zei Okki:

Maandag over een week gaat de dierenarts nogmaals het gebit van Wannes inspecteren en dan ook beoordelen of hij (Wannes, niet de dierenarts...😜), ondanks zijn lage gewicht, meteen die dag toch onder narcose kan voor een uitgebreide gebitsinspectie. Mochten er bijvoorbeeld haakjes zijn dan worden die meteen weggehaald. En er wordt dan eventueel ook een röntgenfoto van zijn gebit gemaakt.

 

Ondertussen gaan wij vrolijk door met Wannes volstoppen met eten. Gisteren woog hij weer maar 1720 gram, ik hoopte dat het de gewichtstoename door ging zetten maar het blijft maar schommelen.

Even mezelf quoten...Wannes is nu bij de dierenarts, die durft het wel aan om onder narcose naar zijn gebit te kijken. Wannes blijft maar schommelen met zijn gewicht, hij heeft ook sinds een tijdje diarree, maar ook normale keutels (wel vrij klein). Ik vind het eng hoor, die narcose, maar er moet ook echt wel wat gebeuren want het schiet niet op verder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino: ja, hij zit nu zes weken aan de panacur. Hij heeft ook gewone keuteltjes, naast die rare drellen diarree. Hij heeft ook al een tijdje emeprid gehad, toen poepte hij vieze trosjes poep, redelijk groot. Dat kunnen ook goed blindedarmkeutels geweest zijn, maar misschien ook wel normale keutels die er met veel tegelijk uit gewerkt werden? Sinds hij goed brokjes eet krijgt hij dat niet meer, maar misschien is het dan toch nog wel nodig? Of iets anders wat op de darmen werkt.

Dank je, ik hoop ook dat ze snel bellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kun je pinwormen in ieder geval uitsluiten. E.C. wil de darmen ook wel eens vertragen. Dan wordt er ook darmstimulans gegeven. Emeprid kan geen kwaad, maar als je de darmen wilt stimuleren is cisaral een betere optie. Ik zou het eens voorleggen bij de dierenarts, kijken wat die er van zegt.

 

De meeste "diarree" komt naar mijn idee van een onbalans van bacteriën in de blindedarm. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Waaronder ook gebitsproblemen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er blijkt bij Wannes een kies kwijt te zijn ergens van boven en de kies ernaast was erg slecht. Die kies is getrokken. Hij zat alweer hooi te knabbelen! Ik hoop dat dat gewoon echt het probleem geweest. Hopelijk slijten de tegenoverliggende kiezen wél gewoon af. De kies die tegenover de kies zit die al weg is, is in ieder geval gewoon afgesleten. Maar nu er twee naast elkaar weg zijn is dat even afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, er is dus toch iets gevonden. Dat zou goed kunnen verklaren waarom hij afvalt. Hou hem goed in de gaten wua eetgedrag. Ik ben een beetje bang geworden van slechte kiezen, omdat je het soms niet ziet en het er wel degelijk is. Dat hij alweer hooi eet is wel een heel goed teken zeg, wat een kanjer! Dat afslijten schijnt meestal alleen een probleem te zijn als er kiezen in het midden van een rijtje getrokken zijn heb ik me laten vertellen. Sterkte voor Wannes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Jamesthebunnybutler:

Ah, er is dus toch iets gevonden. Dat zou goed kunnen verklaren waarom hij afvalt. Hou hem goed in de gaten wua eetgedrag. Ik ben een beetje bang geworden van slechte kiezen, omdat je het soms niet ziet en het er wel degelijk is. Dat hij alweer hooi eet is wel een heel goed teken zeg, wat een kanjer! Dat afslijten schijnt meestal alleen een probleem te zijn als er kiezen in het midden van een rijtje getrokken zijn heb ik me laten vertellen. Sterkte voor Wannes!

Dank je! Hij knabbelde wat aan hooi, maar echt eten doet ie het nog niet, helaas. En de kiezen die weg zijn zitten wel in het midden van een rijtje...We gaan het zien en we houden hem goed in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net met Wannes naar de dierenarts geweest voor zijn laatste spuit antibiotica na het trekken van zijn kies. Alles is op zich gewoon goed met het beestje, hij heeft geen pijn, is niet verder afgevallen. Hij moet alleen meer gaan eten. Nu moet ik gras en hooi in hapklare stukjes knippen, en van stukjes gras heeft hij al zitten smikkelen! Vorige week had ik dat ook al geprobeerd maar lukte dat nog niet.

Wannes moet  nu leren omgaan met zijn handicap, zei de dierenarts.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update over Wannes: de dierenarts had gezegd dat hij niet verder moest afvallen, op dat moment woog Wannes 1,7 kilo. Vrijdagavond woog hij 1,6 kilo, dus toch afgevallen. Maar vanmorgen zat hij weer op 1,68 kilo! Hij lijkt ook iets makkelijker te eten, ik zie hem ook heel vaak brokjes eten. Hooi gaat er nog niet in, maar wilgentakken wél, al gaat dat langzaam. Zijn keutels zijn nu goed, geen rare flatsen.

 

Dus al met al gaat het wat beter met hem, er zit vooruitgang in. Ik vind hem nog steeds erg mager maar zelfs met zijn normale gewicht van 2 kilo is hij mager. Hopelijk blijft hij nu aankomen en gaat hij steeds beter eten. Zijn gedrag is verder helemaal normaal.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt een mix van normale science selective, junior science selective, beaphar care+ en fibafirst. Al weet ik van die laatste niet wat hij er van eet, misschien eet zijn vriendinnetje dat op. De gewone brokjes had ik nog, de junior was hij een tijdje beu maar eet hij nu weer. En de gewone at hij ook een tijdje niet, daarom beaphar aangeschaft. En de fibafirst ivm de extra vezels omdat hij geen hooi eet.

 

Kruiden en dergelijke durf ik nu nog niet aan, ik ben blij dat hij nu normaal keutelt! Erwtenvlokken heb ik hem daarom ook nog niet gegeven, en ook die was hij beu. Maar als hij over een week nog steeds goed keutelt ga ik hem die erwtenvlokken wel weer geven. Hij heeft vooralsnog geen last van de wilgentakken, hopelijk blijft dat zo.

 

Zoetje eet trouwens vrolijk mee, dus die zal wel weer wat dikker worden. Ik kan ze echt niet uit elkaar zetten, dan raken ze allebei gefrustreerd. Bovendien eet Wannes nu bijna de hele dag door. Dan zou hij weer echt apart binnen moeten zitten en daar wordt hij ook niet vrolijker van. Ik laat Zoetje nu af en toe in de tuin rennen als Wannes eet, kan ze even gymnastieken!

 

De dierenarts vindt het niet zo'n probleem als Zoetje wat dikker wordt, zolang ze maar haar blindedarmkeutels op blijft eten. We houden haar ook in de gaten! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als prima. Hij zou daar wel een beetje op aan moeten komen lijkt me. Hoewel het met erwtenvlokken wel veel makkelijker gaat. Lastig met een konijn dat snel diarree krijgt hoor. Die keutels zijn ook belangrijk, als de darmen van slag raken heb je er ook niets aan en komt hij ook niet aan. Die fibafirst vinden de meeste konijnen niet echt lekker heb ik het idee. Kan Wannes tegen gras? Dat deed ik ook nog weleens ipv hooi hij een slechte hooi eter.

Hou het goed in de gaten hoor, at hij voorheen wel hooi? Baloe at ook geen hooi meer en at verder na een gebitsbehandeling wel weer prima, maar die bleek ontstekingen te hebben die je bij inspectie gewoon niet zag. Nou hoeft dat bij Wannes natuurlijk niet zo te zijn, maar ik zou er wel alert op blijven en anders gebitsfoto's laten maken als hij langere tijd hooi blijft weigeren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wannes at altijd wel hooi. Er zijn ook gebitsfoto's gemaakt en daar waren geen ontstekingen op te zien. Ik geef hem ook wel gras, door het hooi. In de hoop dat hij dan tóch hooi gaat eten. Ik laat hem ook af en toe in de tuin op het gras lopen, dan eet hij er wel iets van.

 

De fibafirst vonden ze hier eerst heerlijk, na anderhalve zak ineens niet meer. Daar heb ik toen de konijnen van mijn dochter blij mee gemaakt. En nu vindt Zoetje het wel lekker, maar ze is er niet heel enthousiast over al eet ze het wel op. Wannes kint het vooral, maar ik heb geen idee of hij er ook iets van eet. Ik breek het in kleine stukjes, dan is het voor hem wel makkelijker te eten.

 

Bedankt voor al het meedenken! 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, mooi dat die gebitsfoto's al gemaakt zijn. Dat is iig een zorg minder. Je bent met je EC behandeling gestopt of niet?

Gek dat hij nog geen hooi wil eten dan. Of hij heeft geen trek meer door de brokjes. Soms is het ook zo lastig te weten waar het door komt he!

Haha aan fibafirst kinnen heb je ook niks 😆 Gekkie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, met de panacur zijn we gestopt. Hij heeft dat zes weken gehad. Het is natuurlijk best mogelijk dat hij geen hooi wil eten omdat hij nu veel brokjes eet, maar hij is nog zo mager dat ik het niet aandurf om hem veel minder brokjes te geven. Echt lastig! Ik ben wel blij dat hij wilgenblaadjes en -takken eet. Dat moet hij op dezelfde manier naar binnen werken als hooi (lange slierten, zeg maar) dus dan oefent hij daar in ieder geval mee.

 

Ik zal morgen eens wilgenblaadjes door het hooi mengen, misschien helpt dat.

aangepast door Okki
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .