Ga naar inhoud

Konijn wil buiten blijven

Avanduiven
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een groot konijnenhok(116 x 73 x 110 cm)met ren onder en een grote vierkante ren ( 106x97x46cm)daar weer aan vast gemaakt. Overdag kan hij overal rond lopen maar tot nu toe deed ik hem altijd in het hok snachts. Nu begint hij het in de gaten te krijgen dat hij vast moet en laat zich met moeite oppakken. Hij is heel tam en word dagelijks geknuffeld en opgepakt maar nu is het een strijd als het tijd is om binnen in het hok te gaan. 

Is het mogelijk dat hij dag en snachts los loopt of misschien alleen de buitenren dicht te doen zodat hij wel onder het hok kan blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals hierboven al staat, konijnen zijn schemerdieren en dus het actiefst 's ochtends rond een uur of 5 en 's avond rond 1 uur. Dit zijn nu de momenten dat hij opgesloten zit waar hij niet een sprintje kan trekken. Het advies is dus om een veilige ren te hebben waar hij altijd, dag en nacht, toegang tot heeft. Is de ren overdekt dat bijvoorbeeld katten en andere roofdieren er niet in kunnen? Want dan is je oplossing erg simpel; gewoon niet meer opsluiten 😉 Zo niet, dan kan je misschien de ren afsluiten met een gemaakt paneel met gaas, of een stevig net erover. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselen van leefruimte en opsluiten in de nacht zijn niet ideaal, zoals mijn voorgangers al aangeven. Zorg in ieder geval voor voldoende leefruimte als ze opgesloten zijn, dus niet alleen een hok, maar ook echt een ren. 

Wat betreft terug het hok in lokken, maak een vast eet-moment van het moment dat de konijnen terug het hok in moeten. Geef dan bijvoorbeeld de dagelijkse afgemeten portie konijnenbrokjes, of wat lekkers van groenvoer. Daar horen ze echt op af te komen alsof ze uitgehongerd zijn (wat natuurlijk niet het geval is, want ze hebben altijd onbeperkt hooi). Het konijn / de konijnen dus echt beloningsgericht trainen om zelf terug te gaan, en niet op te tillen. Target stick training of clickertraining kan er ook bij helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .