Ga naar inhoud

Kleine keutels tussen normale


Linke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

De titel zegt het al.. Bij mijn konijnen zie ik de laatste tijd vaak ineens een paar kleine keutels (geen blindedarmkeutels) tussen de normale keutels. Die zijn ook hard en droog.

Ze zijn nog steeds in de rui... Een er van is onlangs behandeld door de DA omdat ze ineens niets wilde eten of drinken. Maar ze is inmiddels al weer opgeknapt. Ze zijn allebei actief en eten prima hooi. 

 

Toch is het zo raar.

Ik heb eens goed opgelet: er komen een paar zeer kleine keutels uit, en dan weer keutels van normaal formaat. Ongeveer eens in een dag. Ik vraag me af of ik me zorg moet maken hierom, aangezien er weer normaal formaat keutels komen. Maar toch gek dat er ineens een paar kleine zijn. 

Ik geef momenteel prozyme 1 keer per dag en 2 lijnzaadbrokjes per konijn. En het blijft terugkomen. 

 

Iemand ervaring hiermee of advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je of die kleine keutels van hetzelfde konijn zijn of dat ze er allebei last van hebben? En heeft dat konijn ook normale keutels of komen die allemaal van de andere af?

 

Ik zou inderdaad prozyme en lijnzaad geven, maar dat doe je al. Eventueel kun je wat extra groente geven als ze dat gewend zijn, dan krijgen ze wat meer vocht binnen en loopt het hopelijk makkelijker door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei happy211:

Weet je of die kleine keutels van hetzelfde konijn zijn of dat ze er allebei last van hebben? En heeft dat konijn ook normale keutels of komen die allemaal van de andere af?

 

Ik zou inderdaad prozyme en lijnzaad geven, maar dat doe je al. Eventueel kun je wat extra groente geven als ze dat gewend zijn, dan krijgen ze wat meer vocht binnen en loopt het hopelijk makkelijker door.

Ik vermoed dat die kleine keutels van het andere konijn is. En er zijn normale keutels van beide te zien. En ja, ik geef inderdaad ook elke dag gewassen groenten. Ik hou ze in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de rui periode zie je bij veel konijnen wel eens keuteltjes van een beetje wisselend  formaat of kettingkeutels. Het is een teken dat ze wat moeite hebben met de spijsvertering, maar gelukkig zijn er wel nog steeds keutels, de boel werkt dus nog wel. Het is wel belangrijk om wat alert te zijn als je afwijkende keutels ziet, het moet niet chronisch zijn en wel weer herstellen. Maar volgens mij ben je dat ook als ik het zo lees, en heb je al de preventieve middelen die er zijn ingezet. Drinken ze wel genoeg water?

 

Hier staat ook nog wat uitleg over de verschillende keutels die een konijn heeft, en wat oorzaken kunnen zijn van afwijkende keutels:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

In de rui periode zie je bij veel konijnen wel eens keuteltjes van een beetje wisselend  formaat of kettingkeutels. Het is een teken dat ze wat moeite hebben met de spijsvertering, maar gelukkig zijn er wel nog steeds keutels, de boel werkt dus nog wel. Het is wel belangrijk om wat alert te zijn als je afwijkende keutels ziet, het moet niet chronisch zijn en wel weer herstellen. Maar volgens mij ben je dat ook als ik het zo lees, en heb je al de preventieve middelen die er zijn ingezet. Drinken ze wel genoeg water?

 

Hier staat ook nog wat uitleg over de verschillende keutels die een konijn heeft, en wat oorzaken kunnen zijn van afwijkende keutels:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

Ha Evee, bedankt voor de link. 

Ze drinken niet heel veel, vind ik, maar dat is altijd al zo geweest. Ik geef ze daarom ook elke dag nat gemaakte groenten, zodat ze op deze manier toch wat meer vocht binnen kunnen krijgen.

 

Ik heb vanochtend de DA gebeld en foto's gestuurd. Wacht nu op hun telefoontje. Hopelijk kunnen ze me straks meer vertellen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .