Ga naar inhoud

parese posterior behandelen


Fluffy_

Aanbevolen berichten

Hallo, een van onze konijnen heeft sinds kort last van parese posterior (mei 2021). Het is een dwergkonijn, mannetje en is rond de negen jaar, toch al redelijk op leeftijd dus en het zou ook wel wat met artrose, slijtage te maken kunnen hebben. Hierbij is duidelijk te zien dat hij op een wat gladder oppervlak niet genoeg kracht kan zetten op zijn achterpoten en dus uitglijdt terwijl de andere twee konijnen geen probleem hebben hierop te lopen. Hij eet en drinkt goed, beweegt voor de rest nog voldoende alleen niet zo soepel meer als vroeger. Nu heeft hij goede en slechte dagen, waaronder de goede hij bijna zo hupt als een konijn zonder klachten, maar hij met slechte dagen bijna sleept met zijn achterpoten en zich bevuild :(( .

 

Ik weet dat vele hierbij ook meteen denken aan de ziekte veroorzaakt door de parasiet E. Cuniculi maar hierbij weten we wel zeker dat hij hier niet het slachtoffer van geworden is. Dit jaar in maart heeft hij wel last gehad van de parasiet, aan zijn vacht had hij vele huidschilfers. Hierbij zijn we snel naar de huisarts gegaan en is dit met succes behandeld, meerdere artsen hebben bevestigd dat dit af en toe kreupel lopen niet hiervan afkomstig is omdat hij dan zeker ook andere symptomen zou moeten hebben en deze heeft hij dus niet.

 

Inslapen is niet nodig aangezien zijn levenskwaliteit nog groot genoeg is, toch wil ik hem zo veel mogelijk helpen dat zijn slechte dagen minimaal zijn. Nu het ook beter begint te gaan met hem en hij meer op krachten komt, ook meer alleen op zijn achterpoten probeert te steunen wanneer hij zichzelf wast, krijgt hij af en toe wel last van kramp omdat hij zichzelf dan weer forceert en te ver wil gaan. Het is wel duidelijk dat hij neurologisch bij bewustzijn is en uit de kramp probeert te raken. Een tip van de dierenarts was hem hierbij zo snel mogelijk oppakken en de poten naar elkaar toe zodat hij in een bolletje zit, dit werkt heel goed en hij is binnen de seconde uit zijn kramp. Verder wist ze niet goed welke mogelijkheden nog kunnen, ze dacht aan chiropractor maar die zijn vaak nog niet actief bij konijnen. 

 

Mijn vraag aan jullie, op internet heb ik over rugmassage gelezen, een soort konijnen fysiotherapie. Heeft iemand hier ervaring mee en hielp het eventueel? Ik zou het namelijk fijn vinden zou ik die kramp kunnen voorkomen i.p.v. behelpen van zodra hij dit heeft. Ook las ik wel dat deze behandeling meteen helpt bij parese posterior maar heb dit alleen nog in theorie gelezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend voor je konijn! Maar het zou geen EC zijn? Dat vind ik vreemd. Welke andere symptomen zou hij dan nog moeten hebben voordat die dierenartsen zeggen: dit is een gevolg van EC?

 

Er zijn konijnen waarbij het enige symptoom is dat ze afvallen, en dat blijkt dan toch door EC te komen. Overigens heb ik nog nooit gehoord van extreem veel huidschilfers door EC, maar ik ben er geen expert in.

 

In ieder geval: als je konijn in het verleden al met succes behandeld is tegen EC, dan zou ik die behandeling nu zeker weer opstarten. Gewoon voor de zekerheid. De protozoa die EC veroorzaken gaan namelijk nooit meer weg uit je konijn, ze worden alleen inactief door de medicijnen en kunnen ineens weer op gaan spelen. Dat zou bij jouw konijn heel goed het geval kunnen zijn.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Okki:

Wat vervelend voor je konijn! Maar het zou geen EC zijn? Dat vind ik vreemd. Welke andere symptomen zou hij dan nog moeten hebben voordat die dierenartsen zeggen: dit is een gevolg van EC?

 

Er zijn konijnen waarbij het enige symptoom is dat ze afvallen, en dat blijkt dan toch door EC te komen. Overigens heb ik nog nooit gehoord van extreem veel huidschilfers door EC, maar ik ben er geen expert in.

 

In ieder geval: als je konijn in het verleden al met succes behandeld is tegen EC, dan zou ik die behandeling nu zeker weer opstarten. Gewoon voor de zekerheid. De protozoa die EC veroorzaken gaan namelijk nooit meer weg uit je konijn, ze worden alleen inactief door de medicijnen en kunnen ineens weer op gaan spelen. Dat zou bij jouw konijn heel goed het geval kunnen zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens! 
Ik denk juist wel aan EC. Ze hoeven niet alle symptomen te hebben namelijk. 
De mijne trekt bijvoorbeeld alleen met z’n gezicht als het weer zover is. Een behandeling met panacur en het is weer over. En na een poosje komt het weer terug. 
Schilfers zijn volgens mij meer een symptoom van vachtmijt maar ik kan het mis hebben.. 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met de reacties hier voor. Juist ook gezien het EC verleden, zou ik toch ook behandelen met fenbendazol om de parasiet uit te sluiten / geen kans te geven. Bij mindere weerstand kan EC opnieuw opspelen, dus zelfs als dit niet direct door EC veroorzaakt worden, is er nu wel grotere kans dat dat er bij komt. Ik zou dus toch die behandeling geven voor de zekerheid. Het is een ontwormingsmiddel wat verder weinig schade / bijwerkingen heeft, en je sluit het wel echt uit hiermee. 

 

Geef je pijnstillers? 

 

Wat betreft de massages, daarvoor zou ik contact zoeken met een dierfysiotherapeut. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het artrose is kan je een foto laten maken om het zeker te weten.

Ik ben met een konijn met artrose naar een fysiotherapeut geweest. Dat heeft wel geholpen, maar niet voldoende. Ik was er ook laat bij helaas. Mocht ik weer een konijn met artrose hebben dan zou ik het zeker weer proberen. Let er wel op dat de meeste alleen verstand hebben van paarden en honden. Ik zou wel goed zoeken naar iemand die ook konijnen goed kan behandelen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling mocht je fysiotherapie overwegen, ik zou wel even bekijken of je je konijn een plezier ermee doet. Ze blijven normaal gezien wel op de grond, maar er zit wel iemand continue aan je konijn. En ze moeten naar een locatie die ze niet kennen. Voor sommige konijnen zal dat misschien zoveel stress opleveren dat het het niet waard is. Die van mij vond het gelukkig allemaal wel best toen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta ervan te kijken dat de dierenarts zegt dat het geen E.C. kan zijn. 10 jaar geleden wisten ze er nog nagenoeg niks van, maar bij een konijnkundige dierenarts zou er tegenwoordig direct een lampje gaan branden. Er zijn zoveel konijnen die niet die typische scheve kopstand hebben. Zeker in het beginstadium is het moeilijk op te merken.

 

Natuurlijk kan het ook ouderdomsslijtage zijn, maar zou je niet het zekere voor het onzekere willen nemen en kijken of een behandeling met panacur helpt?

 

Je zou wel dingen kunnen verzinnen om de achterhand te trainen. Ik deed indertijd wel oefeningetjes met mijn konijn, zodat hij zijn achterhand moest gebruiken. Hij heeft nooit met zijn achterhand gesleept, zoals jij beschrijft, dus misschien heeft het wel geholpen? Hij is uiteindelijk wel overleden aan de gevolgen van E.C. maar had dus ook niet de typische kenmerken van de scheve kopstand e.d.

 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei IreneM:

Nog een aanvulling mocht je fysiotherapie overwegen, ik zou wel even bekijken of je je konijn een plezier ermee doet. Ze blijven normaal gezien wel op de grond, maar er zit wel iemand continue aan je konijn. En ze moeten naar een locatie die ze niet kennen. Voor sommige konijnen zal dat misschien zoveel stress opleveren dat het het niet waard is. Die van mij vond het gelukkig allemaal wel best toen.

Er zijn er ook die aan huis komen en in de vertrouwde omgeving van het dier behandelen, dat scheelt al veel vind ik zelf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .