Ga naar inhoud

Koppelen van gecastreerde ram en 2 voedsters

Sandra, i love rabbits
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over het koppelen van onze 3 konijnen. Wij hebben 2 voedsters van 9 wk en 1 ram van 4,5 maand die volgende week wordt gecastreerd. Dit wordt mijn 1e keer dat ik konijnen ga koppelen. Ik ben me goed aan het inlezen want ik hoop echt dat de koppeling gaat slagen. Maar ik heb een aantal vragen.

Ik wil gaan starten met de koppeling als de voedsters 16 weken zijn. Dan heeft de ram ook de tijd om goed te genezen. Ik wil een ren van 2 x2 m in een neutrale binnen ruimte zetten. Maar wie zet ik eerst in het hok het rammetje of de 2 voedsters?

Zet ik ze dicht bij elkaar of juist ver van elkaar in de ren?

Leg ik van tevoren al hooi in de ren?

Hoeveel dozen moet ik in de ren zetten?

Zal de koppeling makkelijker gaan omdat het 3 jonge konijntjes zijn of maakt dat geen verschil?

Ik heb gelezen wat ze voor gedrag kunnen laten zien tijdens het koppelen. En dat ze echt hun rangorde moeten bepalen en dat het goed is dat ze daar ook de tijd voor krijgen en dat ik ze als het niet nodig is (bloed, wonden,te veel stress) uit elkaar moet halen. En dat de koppeling geslaagd is als ze samen eten, elkaar likken en naast elkaar liggen. En dat ze dan pas klaar zijn om naar hun schoongemaakte hok en ren te gaan waar ze met z'n 3en gaan verblijven. 

Heeft er iemand nog tips die belangrijk zijn bij het koppelen? Ik stel jullie deze vragen omdat er hier mensen zijn met ervaring. Alvast bedankt namens Roos,Roxy en Jack

Gr Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Sandra, i love rabbits:

Maar wie zet ik eerst in het hok het rammetje of de 2 voedsters?

Maakt niet uit in dit geval. Tegelijk of direct na elkaar.

Zet ik ze dicht bij elkaar of juist ver van elkaar in de ren?

Uit elkaar zodat ze zelf toenadering zoeken en je het niet forceert. Hoeft ook weer niet zo ver mogelijk, maar wel wat ruimte.

Leg ik van tevoren al hooi in de ren?

Nee ik zou even het eerste uur afwachten.

Hoeveel dozen moet ik in de ren zetten?

Het eerste uur geen. Daarna eentje, maar niet te veel beschutting of een plek waar ze kunnen verstoppen en die ze kunnen claimen. Ik kies vaak een niet te diepe doos en zet die op de kant. 

Zal de koppeling makkelijker gaan omdat het 3 jonge konijntjes zijn of maakt dat geen verschil

Waarschijnlijk nu wel. Maar de vraag is of het zo blijft als ze de puberteit door gaan. Je hebt kans dat de echte koppeling pas over een tijd komt, en dat rangorde bepaling dan flink op speelt als ze al een tijd samen zitten. Zorg dat er ook een plan B is, voor als dit niet werkt. Drietallen zijn meestal niet zo stabiel. En je zet drie konijnen met nog niet ontwikkelde karakters samen. Er is kans dat het klikt, maar de kans is even groot dat dit nog mis gaat, nu of later. Zorg dat je daar ook een plan voor hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Maakt niet uit in dit geval. Tegelijk of direct na elkaar.

Uit elkaar zodat ze zelf toenadering zoeken en je het niet forceert. Hoeft ook weer niet zo ver mogelijk, maar wel wat ruimte.

Nee ik zou even het eerste uur afwachten.

Het eerste uur geen. Daarna eentje, maar niet te veel beschutting of een plek waar ze kunnen verstoppen en die ze kunnen claimen. Ik kies vaak een niet te diepe doos en zet die op de kant. 

Waarschijnlijk nu wel. Maar de vraag is of het zo blijft als ze de puberteit door gaan. Je hebt kans dat de echte koppeling pas over een tijd komt, en dat rangorde bepaling dan flink op speelt als ze al een tijd samen zitten. Zorg dat er ook een plan B is, voor als dit niet werkt. Drietallen zijn meestal niet zo stabiel. En je zet drie konijnen met nog niet ontwikkelde karakters samen. Er is kans dat het klikt, maar de kans is even groot dat dit nog mis gaat, nu of later. Zorg dat je daar ook een plan voor hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik zou gewoon met een week of 16 gaan koppelen. Langer wachten is niet beter en verandert de uitkomst niet. 

Hoe dan ook, zorg wel dat je een plan B hebt. Heb je dan eventueel plek voor twee koppels apart van elkaar? Of zou je dan één konijn moeten afstaan? Of zelfs twee, als het echt finaal mis loopt? 

Hoe jij het aanpakt doen veel mensen het, er zijn ook veel websites waar staat dat dat zou moeten kunnen... Maar bij konijnen is koppelen niet zo simpel als gecastreerde ram + voedster is een gelukkig koppel. En jij zet er willekeurig dan nog een extra konijn bij, dat maakt het dus nog een beetje onzekerder. 

Net als mensen willen ze echt zelf kiezen met wie ze samen leven, ze vinden niet elk ander konijn leuk. Als ze nog zo jong zijn als nu, vinden ze meestal alle konijnen nog leuk. Pas in de puberteit ontwikkelen ze een eigen individu, word de rangorde pas duidelijk. Zo tussen een maand of 5 en 1.5 jaar ontwikkelt dat, dan worden ze volwassen. Pas op dat punt, als ze de puberteit door zijn, kun je eigenlijk min of meer zeker zijn of het een match is of niet. 100% garantie is er dan ook niet, ook goed passende koppels kunnen soms onrust krijgen en uit elkaar vallen. Bijvoorbeeld bij ziekte, maar ook door te kleine leefruimte, verveling en angst. Konijnen zijn ontzettend gelukkig samen, maar zoals wij ze houden als huisdier is het soms best lastig en niet met de natuur te vergelijken. Ik zou best graag willen dat ik een groepje op een vierkante kilometer kon houden in mijn tuin, maar helaas is mijn tuin niet zo groot. Dat geeft voor de konijnenrelaties dus helaas wel wat uitdagingen. 

Dit is dus waarom heel veel konijnenbaasjes juist naar konijnenopvangen gaan om met hun konijnen op date te gaan. In een opvang zijn de konijnen (in ieder geval de rammen, maar bij een aantal opvangen ook de voedsters) gecastreerd en kunnen de konijnen daar op neutraal terrein kennismaken. Zo kun je dus zien of er een klik is tussen de konijnen of niet. En als het dan toch mis loopt later, kun je terugvallen op de opvang voor advies en hulp. Konijnen zijn zo lief en gelukkig met de juiste partner. Maar net als bij mensen, is die partner niet altijd even makkelijk te vinden 😉 Soms kost het gewoon wat pogingen om de juiste match te vinden. En sommige koppels zijn geen verliefd stel, maar meer huisgenoten. Waar je in een drietal wel ook voor op moet passen, is dat er vaak één konijn ongelukkig buiten de boot valt. Dat je dus ziet dat zich binnen het drietal een koppel vormt, en dan één konijn er een beetje apart bij zit. 

Ik kan nu niet zeggen of jouw drietal wel of niet gaat werken, dat ligt dus aan dingen als leefruimte, maar ook castratie (ook van de dames, zodra dat kan!), en de ontwikkeling van de karakters. Maar ik wil alleen meegeven dat er dus echt een kans is dat dit niet gaat werken, en dat dat wel iets is om nu al over na te denken en ook een plan voor te maken. En hopelijk heb je je plan B dan niet nodig en blijft het gewoon goed gaan. 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan beter werken dan twee voedsters samen, dat gaat behoorlijk vaak mis. Maar als je twee dames elkaar echt niet mogen, dan kan een ram daar ook niet heel veel aan veranderen. Daarom raden we dit vaak af als mensen de konijnen nog niet hebben.

Ik vraag me wel af waarom je zegt "als ik te lang wacht dan gaan mijn voedsters samen in gevecht". Is dat een aanname of maken ze nu al ruzie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoiler

De 2 dames zijn uit hetzelfde nestje en ze zijn nu 9 wk en tot nu toe heel lief tegen elkaar. Maar de konijnenbemiddelaar die ik gesproken heb waarschuwde mij dat ze over een tijdje met elkaar in gevecht gaan. En daarom adviseerde ze mij om het mannetje die ik heb te laten castreren. En als de dames 16 weken zijn samen met het mannetje te koppelen.

1 hour ago zei Marjoleink:

Dat kan beter werken dan twee voedsters samen, dat gaat behoorlijk vaak mis. Maar als je twee dames elkaar echt niet mogen, dan kan een ram daar ook niet heel veel aan veranderen. Daarom raden we dit vaak af als mensen de konijnen nog niet hebben.

Ik vraag me wel af waarom je zegt "als ik te lang wacht dan gaan mijn voedsters samen in gevecht". Is dat een aanname of maken ze nu al ruzie?

Bedankt voor je goede uitleg. Ik heb een plan B maar ik hoop dat ik die niet nodig zal hebben. Een konijnenbemiddelaar waar ik contact mee heb gehad adviseerde mij juist om 1 gecastreerde ram bij mijn 2 voedsters te zetten. Om zo de vrede te gaan bewaren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoals veel mensen de fout gemaakt om 2 vrouwtjes te kopen. Als ik dit van te voren had geweten dan had ik natuurlijk geen 2 vrouwtjes gekocht. Dan had ik het anders aangepakt. De fokker waar ik contact mee heb gehad waar ik de 2 vrouwtjes heb gekocht had ik om advies gevraagd. Ik ging ervan uit als iemand mij goed kan adviseren dan is het wel een konijnen fokker. Nou mooi niet dus, ik wil het allerbeste voor mijn konijntjes en daarom ga ik nu op advies van de konijnenbemiddelaar mijn mannetje koppelen aan mijn 2 vrouwtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .