Ga naar inhoud

onverwacht nestje op plek waar katten en kippen kunnen komen

huib
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, ik kom zojuist tot de ontdekking dat het konijn, wat we 2 weekjes hebben, uit de ren is ontsnapt en in een leeg schapenhokje en nestje heeft gemaakt..... op de grond. er slapen 4 kippen op een meter afstand en er spelen dagelijks 2 katten.... het hokje kan ik niet afsluiten. Wat is wijsheid? Kan ik het konijn proberen te vangen als t weer even voor voer in de ren is en dan het nestje voorzichtig of in het hok boven de ren doen of alles voorlopig mee naar binnen nemen? Of is t geen probleem (de kippen lijken geen interesse te hebben) en verdedigt het konijn het nest wel goed tegen de katten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met rust laten en toch proberen een oplossing te bedenken waardoor er geen katten en kippen bij kunnen. Extra hekjes om het tot een veilig verblijf te maken? Een net er over? Is het wel veilig voor de konijntjes als ze gaan lopen?

Een verdieping hok is dat niet, dus daar zou ik ze niet naar verplaatsen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met de reactie hierboven: ik zou het niet meer gaan verplaatsen. Maar probeer voor nu een veilige oplossing te maken voor het schapenhokje zodat moeder en jonkies daar 8 weken kunnen blijven. Zorg dat de katten en kippen niet te dicht in de buurt kunnen komen zodat de moeder hier niet te veel stress van heeft. Je zou bijvoorbeeld een panelenren om het hokje heen kunnen zetten, maar let er dan wel op dat het overdekt is zodat de katten er niet in kunnen springen en dat de mazen niet te groot zijn, baby's kunnen makkelijk uit een standaard panelenren ontsnappen, dus maak er dan bijvoorbeeld een lage rand van fijnmazig gaas tegenaan. 

Meer informatie over onverwachte nestjes vindt je hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me niet duidelijk of er alleen een nestje is gemaakt of dat er ook kleintjes zijn.

Ik gooi hem er toch even in voor het geval er geen kleintjes zijn: je kunt met de dierenarts overleggen of je konijn nog gecastreerd kan worden. Je pleegt dan eigenlijk abortus. Zeker als de kans groot is dat je konijn zwanger is van een wild konijn. Halfwilde konijntjes zijn geen picknick, niet voor jou en niet voor de konijnen zelf. Ze zijn niet tam en niet wild en daardoor in veel gevallen niet gelukkig in gevangenschap (en moeilijk te houden, bijna geen huisje voor te vinden) en niet veilig in het wild door afwijkende kleuren en niet voldoende natuurlijk instinct. Als je nog kunt voorkomen dat er nog meer van deze tussen wal en schip konijnen komen zou dat iets zijn dat in elk geval overwogen moet worden.

Kan het misschien ook een schijnzwangerschap zijn? Ze bouwen meestal een nest vlak voor ze bevallen, aangezien je haar nog maar twee weken hebt is dat te kort. Bezoekje aan de dierenarts om daar achter te komen lijkt me ook de moeite waard.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. @eefje het is zeker een nestje vol levend en bewegend spul 😉 tot nu toe alles goed gegaan. Kippen zijn verplaatst maar de katten zijn nog een issue. Hok is inmiddels afsluitbaar maar ik zie de moeder er gewoon nooit bij zitten en kan dus ook het hok niet afsluiten. DAn kan de moeder er ook niet meer bij. Ik blijf t proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen voeden maar een keer of 2 per dag de jongen en zitten er verder ook niet op ofzo, dat is juist om ze te beschermen van roofdieren. Het is dus niet gek dat je haar er niet bij ziet, want waarschijnlijk voed ze ze 's nachts in alle rust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .