Ga naar inhoud

Onverklaarbare konijnen sterfte. Iemand die mee wil denken?


KoosenJoep

Aanbevolen berichten

Lieve mensen, ten eerste.. Ik hoop echt op advies en niet op kritiek. 

 

In het verleden zijn er veel konijnen bij ons gestorven. Niet gevaccineerd, daarna alle ml konijnen wel gevaccineerd.. We hebben alle ruimte en ik ga ook echt met ze naar de dierenarts als ze stoppen met eten. Het rare is dat de dierenarts het ook niet kan verklaren. 1x had een konijn wormen, 1 x cocciodose. Eigenlijk gaat er ondanks onze goede zorgen na zo'n 1,5 a 2 weken bij ons een konijn dood aan niet eten/ en niet keutelen. Ondanks medicijnen en dwangvoeren liggen de darmen stil en overlijden ze uiteindelijk.

 

Nu hebben we al tien maanden een koppel dat goed gaat op 1x een wormenkuur na. Ik durfde het dus weer te gokken en had twee weken geleden een konijn erbij gehaald. Je raad het al.. dood.

 

Ik vind het zo jammer en de dierenarts gooit het op pech, maar dat kan gewoon niet meer.

 

We hebben de hele grond vernieuwd, alles qua planten en bomen verwijderd, uiteraard desinfecteer ik alles en maak ik regelmatig schoon.

 

Wat kan het toch zijn?? Ik ben zo dol op konijnen en onze halve tuin is er op ingericht, dus geen konijnen meer zou echt de laatste optie zijn. Maar meer konijnen dood 'laten' gaan is natuurlijk ook geen optie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige manier om er achter te komen met zekerheid is door het overleden konijn op te sturen voor onderzoek, voor sectie / autopsie.

 

Zonder jou te willen aanvallen, want ik weet dat er veel goede honden, katten en paardenfokers zijn die alles echt super op orde hebben, dus dat je er vaak vanuit gaat dat dat bij konijnenfokkers ook zo is. Ik zou ook zo ontzettend graag willen dat dat waar was. Maar helaas is er veel fokkers ellende bij konijnenfokkers, en hebben veel jonge konijntjes daar geen goede start, niet qua start met betrekking tot voeding en niet qua kans op parasieten. Er heersen veel ouderwetse denkbeelden, die inmiddels achterhaald zijn, maar toch in stand gehouden worden (omdat het goedkoop, of praktisch is, en de alternatieven dat niet zijn). En op de jonge leeftijd waar je ze bij een fokker mee krijgt, zijn ze zo verschrikkelijk kwetsbaar dat er niet veel voor nodig is om dodelijk te zijn. Het zou dus kunnen dat je het in die hoek moet zoeken. Maar het blijft gissen. Ik kan het aan de hand van jouw verhaal niet met zekerheid zeggen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om die reden zijn de laatste konijnen die ik gekocht had al niet zo jong meer, in de hoop dat ze al iets meer weerstand hebben. Bij twee van hun is dat gelukkig ook zo. Dat gaat gelukkig al 10 maanden goed. 1x merkte ik dat ze niet meer zo goed aten en toen heb ik keutels laten onderzoeken. Wormen.. ik had panacur meegekregen en dit zijn de eerste konijnen die we hebben kunnen redden.

 

De rest stopt gewoon met eten en/of keutelen, wat we ook proberen, de darmen liggen plat. De dierenarts kan het wel op pech gooien en het zou gerust ook wel een keer pech kunnen zijn, maar alle konijnen die na 1 a 2 weken precies dezelfde symptomen hebben en ondanks medicijnen, röntgenfoto's, infusen, laboratorium onderzoek dood gaan is voor mij geen toeval meer.

 

De twee konijnen die nog leven komen wel toevallig uit hetzelfde dorp en bij dezelfde fokker vandaan.

 

De lol is er gewoon vanaf als je eigenlijk altijd bang bent dat er een konijn niet meer eet of keutelt.

 

Autopsie heb ik het inderdaad al eens over gehad, maar dat moest helemaal via Utrecht en was zo'n 400 euro meen ik.

 

Je zou haast denken dat het aan onze locatie ligt ofzo, verder heb ik echt alles al geprobeerd/aangepast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een naar verhaal! Het is inderdaad heel verdrietig om zo snel en vaak konijnen te moeten verliezen...

 

Waar ik meteen aan denk.. Lopen ze op gras? Als konijnen dat niet gewend zijn raken de darmen snel van streek.

 

Daarnaast, zijn de konijnen die je haalt überhaupt wel gewend aan groente eten? Want ook als dat ineens wordt toegevoegd aan hun dieet kan het snel mis gaan. 

 

Maar ook ik denk dat bij de fokker nieuwe konijnen halen, misschien niet het handigst is. Coccidiose zou een goede fokker echt wel moeten opmerken of moeten voorkomen. Zeker als het snel na het ophalen wordt opgemerkt. Zit er een goede konijnenopvang in de buurt waar je nog een poging kan wagen? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei Miekmoek:

Wat een naar verhaal! Het is inderdaad heel verdrietig om zo snel en vaak konijnen te moeten verliezen...

 

Waar ik meteen aan denk.. Lopen ze op gras? Als konijnen dat niet gewend zijn raken de darmen snel van streek.

 

Daarnaast, zijn de konijnen die je haalt überhaupt wel gewend aan groente eten? Want ook als dat ineens wordt toegevoegd aan hun dieet kan het snel mis gaan. 

 

Maar ook ik denk dat bij de fokker nieuwe konijnen halen, misschien niet het handigst is. Coccidiose zou een goede fokker echt wel moeten opmerken of moeten voorkomen. Zeker als het snel na het ophalen wordt opgemerkt. Zit er een goede konijnenopvang in de buurt waar je nog een poging kan wagen? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Ik heb 1 keer een gecastreerde ram bij de opvang gehaald, deze was helaas ook binnen twee weken dood. Ik wil niet weten hoeveel geld ik aan de dierenarts heb uitgegeven, maar voor de konijnen is het natuurlijk veel erger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke soorten groente geef je? En bij welke planten en bomen kunnen ze bij vanuit hun ren? 

 

Ik probeer gewoon mee te denken, en met alle informatie die je verder geeft kunnen we misschien dingen uit sluiten. Misschien iets het iets heel kleins en soms waar je zelf nooit aan zou denken? 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best moeilijk om konijnen echt te vergiftigen door fouten in de voeding. Maar het is wel frappant dat het steeds gebeurd. Dus wel goed om uit te sluiten of er niet iets bij zit waar ze niet tegen kunnen.

 

Weet je zo welke vaccinatie ze hebben gehad? Goed om daar ook even naar te kijken, wie weet hebben sommige konijnen geen rhd2 prik gehad.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ren hebben ze alleen zandgrond en stenen. Naast de ren groeit wel gras, maar daar kunnen ze eigenlijk niet bij, dan moet er al een sprietje door het gaas komen.

 

Hooi krijgen ze onbeperkt. Niks van Kasper Hobby elke ochtend. Qua groente eigenlijk alleen witlof, wortel en broccoli (alles met mate) en heel af en toe een stukje appel.

 

Ze zijn volledig gevaccineerd, voor rhd 1 en 2, en die ziekte die ook door insecten wordt over gebracht mixemotose ofzoiets.

 

Ook doe ik finento door hun drinkwater, een natuurlijk middel tegen wormen en andere darmparasieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei KoosenJoep:

In de ren hebben ze alleen zandgrond en stenen. Naast de ren groeit wel gras, maar daar kunnen ze eigenlijk niet bij, dan moet er al een sprietje door het gaas komen.

 

Hooi krijgen ze onbeperkt. Niks van Kasper Hobby elke ochtend. Qua groente eigenlijk alleen witlof, wortel en broccoli (alles met mate) en heel af en toe een stukje appel.

 

Ze zijn volledig gevaccineerd, voor rhd 1 en 2, en die ziekte die ook door insecten wordt over gebracht mixemotose ofzoiets.

 

Ook doe ik finento door hun drinkwater, een natuurlijk middel tegen wormen en andere darmparasieten.

Niks = natuurlijk biks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kasper is niet echt geweldig voer, maar ook weer niet zo slecht dat je konijnen er van zouden overlijden denk ik.

Klopt het dat Finento (ik vind het ook onder de naam Finecto+) voor vogels is? Hoe komt het dat je dat geeft?

 

Ik heb geen idee of er iets in zit dat kwaad kan. Ik ben wel geneigd die kan op te denken, puur omdat dat het enige is (voor zover ik weet) waarin je afwijkt van wat andere konijnenbaasjes doen. Weet iemand dit? @Evee?

Screenshot_20210920-205254_Samsung Internet.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Marjoleink:

Kasper is niet echt geweldig voer, maar ook weer niet zo slecht dat je konijnen er van zouden overlijden denk ik.

Klopt het dat Finento (ik vind het ook onder de naam Finecto+) voor vogels is? Hoe komt het dat je dat geeft?

Ik zie er ook 1 waar een konijn op staat, finecto+ Cox&worm- antiwormenmiddel. Ik verwacht niet dat dit problemen geeft, maar ik vraag me wel af waarom je het constant zou geven en welke wormen het aan zou moeten pakken. Konijnen met wormen krijgen meestal een kuur met fenbendazol. 

 

Ik heb laatst wel gelezen dat er een nieuwe variant van het rhd2 virus is opgedoken, waardoor jonge konijnen soms onvoldoende bescherming hebben tegen die nieuwe variant.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Marjoleink:

Kasper is niet echt geweldig voer, maar ook weer niet zo slecht dat je konijnen er van zouden overlijden denk ik.

Klopt het dat Finento (ik vind het ook onder de naam Finecto+) voor vogels is? Hoe komt het dat je dat geeft?

 

Ik heb geen idee of er iets in zit dat kwaad kan. Ik ben wel geneigd die kan op te denken, puur omdat dat het enige is (voor zover ik weet) waarin je afwijkt van wat andere konijnenbaasjes doen. Weet iemand dit? @Evee?

 

 

Drie van de ingrediënten zijn zeker giftig voor konijnen. Maar worden bij vogels (kippen, duiven) inderdaad wel ingezet als homeopatisch anti-parasieten middel. Ik zou dit zelf niet inzetten voor konijnen en was ook niet op de hoogte dat men dat deed. 

 

De kasper hobbyline brokken bevatten anti-coccidiose middel (robedine geloof ik) en dierlijk vet. Ook beide niet echt bevorderend voor de spijsvertering van een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua groente zou ik niet meteen wortel en broccoli geven, wortel bevat veel suiker en broccoli kan voor gas zorgen en daardoor stilvallende darmen. Ik zou dan de witlof uitbreiden met veiligere groenten zoals andijvie en bleekselderij. Bij nieuwe konijnen die geen verse groenten gewend zijn, dit heel rustig opbouwen beginnend met een stukje ter grootte van een postzegel. De meeste konijnen krijgen bij de fokker geen groente, dus dan moet je echt met heel weinig beginnen. 

 

Maar ja, ook dit is niet meteen de reden dat het zo vaak mis is gegaan gok ik zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief ontwormen bestaat niet. Je kan alleen ontwormen als er wormen zijn, en dan moet je ook de omgeving aanpakken, anders zijn ze 5 minuten later weer besmet. Dan kun je wel eindeloos blijven ontwormen, maar los je nooit iets op en help je de darmflora om zeep met alle middelen. Ontwormen helpt alleen als er op dat moment wormen zijn, en dan kun je het best mestonderzoek laten doen om vast te stellen welke wormen het zijn, en die gericht aanpakken. 

 

Meer info

 

Wormen bij het konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/wormen-bij-het-konijn

 

Voeding van een konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Groenten voeren aan konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei KoosenJoep:

Ik geef inderdaad die Cox en Worms, preventief 2x per week sinds er wel een keer wormen waren ontdekt bij mijn huidige konijnen.

 

Wat voor voor adviseren jullie verder i.p.v. Kasper.

 

Wortels geef ik matig inderdaad vanwege de suikers. 2x per week 2 per groot konijn.

Ik zou overstappen op een goede brok. Dat kost wel meer, maar vaak kun je er ook minder van geven. Ik geef zelf Science Selective, ongeveer 10 gram per kilo volwassen konijn, maar alle merken die je in de bunnybunch webshop kunt vinden zijn prima.

 

Ik vind 2 wortels nog best wel veel. Ik geef eens een keer een schijfje, als ik zelf winterpeen eet. 

 

Het is denk ik allemaal niet de oorzaak van je verliezen, maar het zijn wel dingen die je zou kunnen verbeteren, voor de gezondheid van je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ui is toch niet giftig? Je geeft het alleen niet vanwege de kans op gas. Bijvoet is ook niet giftig, ik heb zelf een konijn die zonder problemen aan mijn alsem, wel een andere soort, zit te eten als hij in de tuin loopt. Curcuma is ook geen probleem, zover ik weet.

 

Zout is ook niet giftig, zolang je het maar niet teveel geeft.

Pentose schijnt een enkelvoudige suiker te zijn, met koolstofatomen. Lijkt me ook niet meteen een probleem...

 

Ik zie er dus helemaal niets giftigs in zitten, gezond is wel wat anders. Ik zou dit niet zo snel aan mijn konijnen geven. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago zei Kolino:

Ui is toch niet giftig? Je geeft het alleen niet vanwege de kans op gas. Bijvoet is ook niet giftig, ik heb zelf een konijn die zonder problemen aan mijn alsem, wel een andere soort, zit te eten als hij in de tuin loopt. Curcuma is ook geen probleem, zover ik weet.

 

Zout is ook niet giftig, zolang je het maar niet teveel geeft.

Pentose schijnt een enkelvoudige suiker te zijn, met koolstofatomen. Lijkt me ook niet meteen een probleem...

 

Ik zie er dus helemaal niets giftigs in zitten, gezond is wel wat anders. Ik zou dit niet zo snel aan mijn konijnen geven. 

 

 

 

Ui geef ik niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago zei Kolino:

Ui is toch niet giftig? Je geeft het alleen niet vanwege de kans op gas. Bijvoet is ook niet giftig, ik heb zelf een konijn die zonder problemen aan mijn alsem, wel een andere soort, zit te eten als hij in de tuin loopt. Curcuma is ook geen probleem, zover ik weet.

 

Zout is ook niet giftig, zolang je het maar niet teveel geeft.

Pentose schijnt een enkelvoudige suiker te zijn, met koolstofatomen. Lijkt me ook niet meteen een probleem...

 

Ik zie er dus helemaal niets giftigs in zitten, gezond is wel wat anders. Ik zou dit niet zo snel aan mijn konijnen geven. 

 

 

 

Ga ik doen! Alleen waardoor ze nou echt allemaal dood gaan blijft een mysterie ben ik bang..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje off-topic, maar misschien heb je toch iets aan ook deze adviezen.

 

Als je weer probeert nieuwe konijnen te nemen, zou ik alsnog kiezen voor een opvang. Er is een groot konijnenoverschot in Nederland en fokkers hebben meestal niet het beste voor met de konijnen maar wel voor hun portemonnee. 

 

Ook als je je huidige konijnenkoppel wil uitbreiden, let er ook op dat konijnen elkaar niet altijd aardig vinden. Koppels zijn over het algemeen stabieler de groepen. En kleine konijnen (onder de 6 maanden) gaan goed met elk konijn, maar zodra ze in de puberteit komen kan het ineens erg misgaan. Bij een goede opvang houden ze hier rekening mee en koppelen ze een nieuw konijn aan de groep gebaseerd op karakter zodat je de meeste kans van slagen hebt! 

 

In dit artikel kan je er meer over lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .