Ga naar inhoud

Met de handen in het haar

bunbun beauty
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Zoals sommigen van jullie misschien al wel gelezen hebben in mijn regenboogbrug topic hebben wij Luna afgelopen woensdag met veel pijn in ons hart in moeten laten slapen. 

Sindsdien zitten wij met de handen in het haar wat we nu gaan doen. Wij hebben Helios amper 3 maanden geleden geadopteerd nadat Luna haar vriendje plots overleed. Luna kon absoluut niet overweg met andere dames dus we hebben de beslissing gemaakt haar niet aan ons destijds uit elkaar liggende trio te koppelen en hoewel we eigenlijk al heel lang omlaag willen in het aantal konijnen was haar afstaan gewoon geen optie voor ons. Ze was al 7 maar nog kerngezond en wij hadden dus verwacht nog een aantal jaar van haar te mogen genieten. Dus kwam daar Helios. Hij is een ontzettend leuk ventje die graag een knuffel komt halen maar over de afgelopen maanden hebben wij ook wat problemen ondervonden met hem.

Helios is namelijk een ontzettende knager. Toen wij hem net geadopteerd hadden heeft hij een paar dagen met Luna in de woonkamer gespendeerd maar hier hebben we snel een einde aan moeten maken omdat we, nadat we een uurtje weg geweest waren, Helios op de bank vonden. Deze had zorgvuldig een gat in de bank geknaagd en was vrolijk de vulling van de zitting eruit aan het trekken en knagen. Na dit gezien te hebben hebben wij hem in de ren gezet en hebben wij hem nooit meer in de woonkamer laten lopen zonder toezicht. Gelukkig heeft hij hier niets aan over gehouden maar dit is natuurlijk wel heel gevaarlijk. Overal waar hij zijn tandjes in krijgt knaagt hij aan en probeert hij ook (gedeeltelijk) op te eten. Zo ook zijn WC en waterbak en dus hebben we alles vervangen met anti-knaag versies. Maar sinds wij woensdag Luna in hebben laten slapen valt het mij op dat hij nu ook aan het zeil op de grond probeert te knagen. Het is hem nog niet gelukt hier echt een gat in te krijgen maar hij is erg vastbesloten. Het maakt niet uit hoeveel (knaag)speeltjes hij heeft. De dingen waar hij niet aan mag knagen zijn vele malen interessanter. Het liefst zou ik hem dan ook buiten huisvesten. Dit lijkt me veel veiliger voor hem maar wij wonen zelf in een flat en het ziet er niet naar uit dat we op korte termijn een huis met een tuin gaan vinden gezien wij nu al een aantal jaar opzoek zijn.

Maar als ik er alleen al aan denk om hem af te staan aan de opvang waar hij vandaan komt en te laten herplaatsen voel ik mij enorm schuldig naar hem. We hebben hem amper 3 maanden en er is al zo'n enorm overschot in de opvangen overal. Daarnaast zeg ik altijd tegen mensen dat dieren voor het leven zijn en niet voor even dus een konijn afstaan druist daar compleet tegen in.

Onze andere opties zijn om hem proberen te koppelen aan ons trio dat amper weer een maand samen zit en nog niet compleet stabiel is met het risico dat ze weer uit elkaar vallen. In dat geval zou ik ze evt. wel weer 2 aan 2 kunnen huisvesten maar dan moeten we maar net het geluk hebben dat ze wel klikken als 2 aparte koppels. Daarnaast als het wel lukt zullen we het hele huis om moeten bouwen en we kunnen zelfs dan maar maximaal 8m2 realiseren en dit vind ik eigenlijk wel erg weinig voor 4 konijntjes ook al zijn ze allemaal klein. En het word dan ook een hele opgave deze ruimte ook van boven goed af te sluiten. Als we dit niet doen gaat hij namelijk ontsnappen, hij is een enorme houdini. Onze andere optie is toch alweer een 5e konijn te adopteren ook al is dit erg veel als we weer een jaar als deze hebben. We hebben vanaf April eigenlijk constant wel een konijn gehad op wat ik onze thuis IC noem. Dit was zowel lichamelijk als geestelijk een erg zware tijd met weinig slaap. 5 konijnen is prima als alles goed gaat maar als je opeens zoveel zieken hebt die bijna 24/7 zorg nodig hebben word het wel erg veel. 

Ik weet echt niet wat te doen nu... misschien dat jullie mee kunnen denken over wat wijsheid is? Misschien dat een eerlijk perspectief van iemand die buiten deze situatie staat kan helpen om deze lastige knoop door te hakken.

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een foto gemaakt van de bank? Dan kun je meedoen aan de fotowedstrijd. 

Ok, flauw. Moeilijke situatie. Ik had ook zoiets toen mijn viertal uit elkaar viel. Ik heb nu dus volledig ingepland twee verblijven in mijn niet al te grote tuin, met in totaal toen 5 konijnen, nu nog 4. Wat bij mij meespeelde was dat we het konijn dat bij ons geboren is per se wilde houden, en dat we voor ons chronisch zieke konijn geen herplaatsing zagen gebeuren.

In jullie situatie zou ik er misschien voor kiezen om Helios terug te brengen. Je hebt hem geadopteerd als maatje voor een konijn dat er niet meer is. En hij is eigenlijk heel moeilijk om in huis te houden. Misschien is hij ergens anders in een grote ren in de tuin gelukkiger. 

Als je hem wil proberen te koppelen aan je trio, dan zou ik dat zeker bij een goede opvang laten doen. Een groepskoppeling met willekeurige konijnen (dus niet op karakter bij elkaar gezocht) is heel moeilijk. En bij een nog niet stabiel trio zou ik er geloof ik helemaal niet aan beginnen, want je hebt geen idee waar je dan mee eindigt: een viertal, of twee koppels, of een koppel en twee "losse" konijnen.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid. En hoe je beslissing ook uitvalt, je doet het altijd goed, omdat je in het belang van Helios handelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het beter is om Helios terug naar de opvang te brengen en daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen. Je brengt hem niet terug omdat je hem niet leuk vindt, of omdat je konijnen houden niet leuk vindt, maar omdat de omstandigheden helemaal zijn veranderd. Je haalde hem als maatje voor Luna, maar helaas is ze er niet meer. En hij blijkt binnen toch niet op zijn plek te zijn, wat je vantevoren ook niet had verwacht.

Juist door hem naar de opvang te brengen kun je hem helpen, hij krijgt dan een eigen vriendin en een mooi verblijf buiten (als je bij de opvang aangeeft dat dat betet voor hem zou zijn). In jouw situatie is het inderdaad niet handig om hem aan jouw groepje te koppelen, qua ruimte en omdat ze nog niet zo lang samen zitten. 

Succes met de beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .