Ga naar inhoud

Minilop konijn

Mel.s
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, wij hebben sinds de maand mei twee minilop konijntjes. Die werden naar ons verkocht als koppel, dit vonden we ook super leuk. Nu blijkt het dat het twee rammetjes zijn. Help wat moeten we nu doen? Moeten we nog een voedster erbij nemen? We zijn bang dat ze gaan ruzie maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is niet handig. Het kan goed gaan hoor, maar twee rammen gaat vaak fout als ze eenmaal gaan puberen. Heb je ze bij een fokker gekocht? 

Een paar mogelijke oplossingen, niet allemaal even leuk of makkelijk:

- een ram naar een goede konijnenopvang brengen en je andere ram daar laten koppelen aan een dame. Om te koppelen moet je ram minimaal 16 weken zijn, dat zijn ze misschien nog niet?

- terugbrengen naar de fokker of winkel 

- allebei een eigen verblijf met een eigen vriendin

- afwachten, en ze uit elkaar halen als ze gaan vechten. Dan loop je wel kans dat er een gewond raakt. Plus dat je dan al aan allebei gehecht bent en het nog moeilijker wordt om van eentje afscheid te nemen. 

- alleen een dame erbij zetten lijkt me geen goed plan. Als ze volwassen worden en ze kunnen niet met elkaar overweg, dan los je dat niet op met een derde konijn erbij.

Het is een lastige situatie. Ik wens je veel wijsheid. En stel hier gerust al je vragen, we denken graag met je mee.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram kan alleen gekoppeld worden (aan een voedster, of met kleinere slagingskans misschien aan een andere gecastreerde ram) als hij gecastreerd is. Als je het wil proberen met beide rammen, moet je dus beide laten castreren. Dat kan vanaf 12 a 16 weken, castratie, vanaf het moment dat de balletjes ingedaald zijn. 

Ik zou niet voor twee rammen en een voedster gaan, trios zijn erg onstabiel, en zeker geen pleistermiddel voor relaties die niet werken. 

Je zou dus als je het kans wil geven eerst beide rammen moeten laten castreren, en dan afwachten of ze samen kunnen blijven als ze de puberteit door gaan. Dat is zo vanaf een maand of 5 tot 1.5 jaar, die periode is de grootste kans dat ze gaan vechten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Op 16-9-2021 at 20:58 zei Mel.s:

Ik heb altijd twee broers gehad en later zelfs nog een rammelaar erbij gekregen, niets aan de hand als ze de ruimte hebben. Bij mij zijn ze echt gek op elkaar. Er gaat altijd een treintje door de tuin. Ik zou geen voedster erbij doen, dat wordt strijden om de vrouw. 

Je kan ze natuurlijk ook laten castreren. Dat helpt al een hoop. 

Groetjes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .