Ga naar inhoud

Koppelen na castratie

Aanbevolen berichten

Oezzy is eindelijk gecastreerd. Joepie. De konijntjes hebben een paar maanden geleden samen gezeten. Tot we ze moesten scheiden, omdat elk moment de balletjes er konden zijn.. helaas hebben we heel lang moeten wachten. Toen hebben we de fout gemaakt de eerste twee dagen van ‘scheiding’ om ze samen nog wel op

het gras te zetten. Dag 1 ging dat goed, dag 2 hebben ze gevochten. 

Nu.. wat doen we? 

neutraal terrein, is dat een afgebakende ren? Is dat een hele tuin? Hoe moet ik dat zien? 

wat als ze vechten? Halen we ze dan uit elkaar of is het ‘wachten’ tot iemand zegt ‘t is oké?’ Komen we er net wel tussen of net niet? 

wat als ze vechten, en blijven vechten? zet je ze op het einde van de dag samen in het hok, of best niet dan denk ik? Begin je de volgende ochtend dan gewoon terug opnieuw? Wanneer kan je spreken Van een

succes en wanneer van een faling?

Als het op het gras goed gaat.. gaat het dan sowieso ook goed in het hok? 

Handschoenen, eten zullen we zeker bij de hand nemen. 

oh God, ik hoop zo hard dat het lukt… het is zo vreselijk om ze apart te hebben zitten…. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijn dat Ouzzy gecastreerd is! Wanneer was zijn castratie? Je mag op de 15e dag na de castratie beginnen met koppelen, niet eerder ivm nog vruchtbaarheid. 

Lees het volgende artikel eens goed door over het koppelen van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Hier in staan alle tips en trucs die je nodig hebt! 

Verder heeft @happy211 ook nog een goede samenvatting. Die wil ze vast ook hier met je delen! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

neutraal terrein, is dat een afgebakende ren? Is dat een hele tuin? Hoe moet ik dat zien? 

Neutraal terrein is een plaats waar ze allebei nog nooit zijn geweest. Dit doe je zodat ze echt koppelen op karakter, zonder invloed van territorium. Een veilige koppelruimte is een ren van ongeveer 2 m2, waar ze dag en nacht samen in kunnen zitten (denk aan bijvoorbeeld een panelenren met net erover als je er niet bij bent, om te zorgen dat ze niet ontsnappen en tegen roofdieren). In de ren zet je een of meer schuilhuisje(s) met meerdere uitgangen (bijvoorbeeld een doos met meerdere gaten).

wat als ze vechten? Halen we ze dan uit elkaar of is het ‘wachten tot iemand zegt ‘t is oké?’ Komen we er net wel tussen of net niet? 

Rangordebepaling hoort bij de koppeling. Dat betekent rijden, jagen, daarbij af en toe een pluk haar uittrekken. Dan laat je ze gewoon doen, alleen als de ram op de kop van de dame rijdt kun je hem wegduwen, omdat hij anders in zijn plasser gebeten kan worden. 

Echt vechten is als ze boksen of vastbijten en als een bol over de grond rollen. Dan grijp je in en is de koppeling helaas niet gelukt.

Wanneer kan je spreken Van een

succes en wanneer van een faling?

Wat ik hierboven zei, dat ze echt vechten, dan is de koppeling niet gelukt. Eventueel kun je nog wachten tot de hormonen verder uit het lichaam zijn en het opnieuw proberen (dat duurt langer dan de 2 weken voordat ze niet meer vruchtbaar zijn), maar er is ook een kans dat ze qua karakter niet meer bij elkaar passen. 

Verder moet je de koppeling ook staken als een van de konijnen zo gestresst/bang is, dat ze stoppen met eten en/of apathisch worden. 

De koppeling is geslaagd als ze naar elkaar toe trekken (dus niet beide telkens in een andere hoek van de ren zitten), samen uit een bakje eten. Echt goede tekens zijn elkaar liggen of tegen elkaar aan liggen, maar bij sommige koppels duurt het weken tot maanden voordat ze dat punt in de relatie bereikt hebben. Blijven ze bij elkaar uit de buurt of is er nog constant onrust met jagen en rijden, dan moet je ze nog op neutraal terrein laten. Zie je de positieve kant en is het verder rustig, dan kun je de volgende stap zetten door ze naar hun schoongemaakte verblijf te verplaatsen. Bij twijfel kun je ze beter langer op neutraal terrein laten dan een risico lopen door ze te vroeg te verplaatsen. 

Als het op het gras goed gaat.. gaat het dan sowieso ook goed in het hok? 

Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt, maar ik hoop dat ik het al een beetje heb beantwoord in mijn vorige antwoord.

Als je de koppelren op het gras zet, is het wel belangrijk dat beide konijnen al gewend zijn aan onbeperkt toegang tot gras. Als ze dat niet gewend zijn, en ze gaan bijvoorbeeld van een plukje gras per dag naar onbeperkt, dan kunnen ze daar erge last van hun darmen van krijgen.

De overgang naar het hok is altijd een beetje spannend. Wacht echt tot je de goede tekenen ziet en het rustiger is. Maak in de tussentijd hun uiteindelijke verblijf goed schoon, probeer zoveel mogelijk geuren weg te krijgen, en haal bijvoorbeeld stoffen speeltjes weg als er te veel geur van de ene aan zit. 

Het is belangrijk dat ze ook genoeg ruimte hebben in hun uiteindelijke verblijf, minimaal 2 m2 per konijn, dus 4 m2 voor een koppeltje. Een te kleine ruimte kan voor problemen in het koppel zorgen omdat ze te dicht op elkaar leven en frustraties over de kleine ruimte op elkaar kunnen afreageren. 

Het hok zelf zou ik niet gebruiken tijdens de koppeling. Vaak zit er nog veel geur van een van de konijnen aan, waardoor dat als territorium wordt gezien. Dat kan de koppeling flink in de war gooien, zeker in de eerste stadia van de koppeling. Verder kunnen ze in het hok lastiger van elkaar weglopen als ze bijvoorbeeld gaan jagen en rijden. Dit doe je dus pas echt als ze van het neutraal terrein naar het uiteindelijke verblijf kunnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo!!

We dachten vorige week.. Misschien moeten we toch maar contact opnemen met het opvanghuis in de buurt die ook aan koppelen doen. Want wij zouden niet gerust zijn, wij zouden overal paniek zien… Dus we hadden een afspraak ingepland voor komende zaterdag (25/09). Gisteren kwam ik thuis van het werk… om de ene of andere reden, een plank weg gestampt.. zaten de twee lekker samen in 1 hok. Ik even in paniek, maar ze waren echt gezellig samen. Ondertussen dag 2 en alles gaat nog prima. Ook het grazen op het gras, komen elkaar tegemoet… 

Bij het avondeten (groenten) hebben we ze even apart gezet, want Oezzy (mannetje) is denk ik de sloef.. eet veel trager en als Izzy (vrouwtje) komt, gaat het mannetje weg en kan zij zijn eten verder opeten.. vanmorgen was dat ook zo.

Wat doen we daarmee? 

We zagen dat ook deze namiddag op het gras dat Oezzy duidelijk de ‘onderdanige is’. Is dat oké? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is bij de meeste konijnenkoppels zo dat er een dominant is en de ander zich daarnaar schikt, en dat is prima. Dan is er een rangorde waar ze beide tevreden mee zijn. Als jouw voedster nu bijvoorbeeld veel rijdt op de ram en hij die onderdanige rol niet accepteert, dan heb je meer onrust en is het goed om ze in de gaten te houden, maar ook dat is niet vreemd in dit stadium van de koppeling, dan moeten ze nog even bevestigen wie de baas gaat zijn. 

Je kunt nu even werken met twee voerbakken zolang de koppeling nog pril is. Als hij dan wordt weggejaagd, dan kan hij bij de andere bak gaan eten en krijgt hij toch genoeg binnen. Waarschijnlijk wordt dat beter als ze meer aan elkaar gewend raken. Mijn konijnen zijn na 2 jaar samen ook nog onrustig als ik met de voerbak aankom, dan jaagt mijn ram ook nog achter mijn voedster aan, maar zodra ik de bak wegzet eten ze rustig samen. Hij wil gewoon zeker zijn van het eerste hapje. Dat kan ook geen kwaad als dat gedrag blijft.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .