Ga naar inhoud

Hooi en ander voer


Mickey84

Aanbevolen berichten

Hey!

 

Eerst een update: Mellow & Noortje zijn nu bijna een weekje bij ons. Ze zorgen echt wel voor rustgevende momenten, ook bij mezelf wat ik op voorhand niet had verwacht.

Mellow is helemaal gewend aan ons en huppelt gezellig rondom ons heen wanneer we in de ren zitten. Mellow laat zich ook goed aaien. Oppakken doen we ze nooit. Dat heb ik ook direct duidelijk gemaakt aan mijn kindjes. Ik wil wel nog proberen om ze op onze schoot te krijgen zonder dat wij ze er zelf opzetten.

Noortje heeft zoals gezegd tijd nodig om aan ons te wennen, tijd die we haar ook volledig gunnen. Zo nu en dan komt ze toch al een stukje voeding uit mijn hand halen. Dat vind ik al een hele grote stap voor haar!

 

Nu de reden waarvoor ik dit topic start:

 

Ik heb de indruk dat ze bijna geen hooi eten.

Ik had hooi gekocht uit een dierenwinkel ( plastieken zakken gemengd met kruiden )

Locaties waar hun hooi nu wordt aangeboden: hooiruifje welke ophangt op de plaats waar ze hun behoefte doen (daar heb ik ze nog nooit iets zien eten) en een houten hooiruif in het midden van de ren. (hier meng ik soms we vers gras onder geplukt uit de weide hier, tot nu toe ook weinig resultaat)

De biks wordt wel gesmaakt, de dagelijkse takken met blaadjes (vooral berk en es momenteel, we wonen omringd door bos dus voorraad genoeg!) gaan ook vlotjes binnen.

Qua groenten krijgen ze na schooltijd een potje met komkommerschil, wortelschil, perenschil,... (afhankelijk van wat er is)
 

De keuteltjes vertonen geen afwijkingen en ook qua hoeveelheid zie ik geen problemen.

 

Ik heb nu een hooiassortiment besteld bij een online dierenwinkel. Ben benieuwd of ze daar beter van gaan eten.

 

 

 

Tips?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het zo goed gaat! Dapper van Noortje dat ze al uit de hand wil eten.

 

Wat betreft je vraag over het hooi.

Wat is het gewicht van de konijnen?

Hoeveel brokken geef je?

Welke brokken geef je?

 

Van een goede brok geef je maximaal 20 gram per kilo konijn ( bij een volwassen konijn)

bij een konijn in de groei ga je uit van het gezonde volwassen gewicht bij het bepalen van de hoeveelheid brokken.

 

Als je ook groenten en takken geeft zal je merken dat 20 gram per kilo konijn teveel is. De konijnen eten dan geen hooi meer.

Je kan dan in stapjes van 5 gram de brokken afbouwen net zolang tot de konijnen wel hooi eten. De meeste mensen geven hier rond de 10 gram per kilo konijn.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet weet hoeveel ze wegen. Ik ga de boekjes eens bekijken.

Denk wel dat ik teveel biks geef. Een kommetje vol, 1 kommetje heb ik al weggenomen.

 

Al doende ga ik bijleren en de tips van jullie erbij nemen.

Wat is jullie dagschema qua voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen wegen samen 4,5 kilo, per dag krijgen ze ongeveer 80 gram biks dus ongeveer 17 gram per kg. Ik geef ze 's ochtends en 's avonds telkens 2 maatschepjes brok en een nieuwe pluk hooi. Tussendoor nog groente als ik thuis kom van werk.

Vaak eten ze 'vers' hooi ook beter dan er al een tijdje ligt, vandaar dat ik vaker een kleinere portie geef ipv wacht tot ze al hun hooi op hebben.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze 's ochtends alleen een beetje groente. Ze eten hier namelijk het meeste hooi 's ochtends, dus dan wil ik ze verder niet te veel geven, zodat ze flink veel hooi wegkanen. 

Savonds geven we nog een beetje groente en een maatschepje biks (zo'n 15 gram per kilo). 

 

Als je nog meer info over voeding wil kan je dat in dit artikel vinden;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Sowieso een tip: lees alle artikelen hier een keertje door! Dat hielp mij ook enorm in het begin 😊

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schema:

 

Ochtend: pluk vers hooi + schoon drinkwater.

 

Middag: verschillende soorten groenten (ongeveer 100 tot 150 gram voor 4 kilo konijn).

 

Avond: pluk vers hooi, schoon drinkwater en 70 gram beaphar nature graanvrije brokken. Mijn konijnen wegen samen 4 kilo waardoor ik dus op 17,5 gram brokken per kilo konijn kom. Omdat graanvrije brokken minder calorieën bevatten dan standaard brokken voer je hier meestal iets meer van dan van de standaard brokken.

 

Tussendoor (niet dagelijks): 

Wilgen takken, hooi snoepje van suprême, in periodes van rui 2 lijnzaad snoepjes per konijn per dag, stukje fruit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze in de ochtend en avond groenten, afhankelijk van de tijden waarop wij opstaan en naar bed gaan. Ergens rond 17-18 u krijgen ze brokjes. 40 gram voor samen 4 kg konijn. 

Ik heb heel kieskeurige hooieters, ze eten eigenlijk alleen eerste snede hooi recht van de boer. Maar dat was dit jaar ook een drama, de kwaliteit is erg slecht dit jaar. Balen van verschillende boeren geprobeerd, maar ze keken me alleen maar aan van: 'moeten we dit ETEN????' zaten we weer in de auto om weer een nutteloze baal naar mensen met paarden te brengen 😵. Nu hebben ze kruidenhooi van dieza. Dat gaat. Maar niet geweldig. het kan echt een zoektocht zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een tijd kruidenhooi van Dieza, maar de laatste basl is hier ook niet met gejuich ontvangen.

Hier krijgen ze 's ochtends brokjes, net geen 10 gram per kilo konijn. Dat is ergens tussen half 8 (werkdagen) en 10 uur (weekend) en na ons avondeten krijgen ze groente. Op beide momenten krijgen ze ook verschillende hooi en water.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn weegt 2.7 kilo en ik geeft haar Trovet en dan elke ochtend en avond een maatschepje van 15 gram. Dus in totaal 30 gram brokken per dag. Ik heb het geluk dat ze heel goed hooi eet. Vlekje is dol op Barn-I kruiden hooi en timothy hooi.  Ik zou inderdaad verschillende soorten hooi gaan proberen. En ook zelf kijken hoe het hooi eruit ziet. Mooi groen hooi is veel lekker dan gelig/bruinig hooi.

Ze krijgt voor namelijk andijvie, witlof en peterselie als groente.

Ik hoop dat je je konijntjes aan het hooi eten krijgt. Succes!

aangepast door pakyakker
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gewicht staat niet in de boekjes. Dus heb ik geen idee wat ze wegen.

 

Ik ga het vanaf morgen zo proberen

 

's morgens verse hooi en water verversing

's middag 2 takjes van een boom ( zolang er nog blaadjes aanhangen ) ( vandaag van de eik, vonden ze lekker )

namiddag mogen de kindjes groentjes gaan brengen ( vandaag radijsjes, Mellow was fan, Noortje gaf er niks om haha)

Dan 's avonds biks aanbieden. Hoeveelheid zal voor beide samen misschien een 30gr zijn?

 

Wat denken jullie van dit schema?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed. Ik zou alleen ‘s avonds ook vers hooi geven. Zoals hierboven al aangegeven eten ze vers hooi vaak beter dan wanneer het er al een tijdje ligt (het ‘oude’ hooi gooi ik in de toiletbak waar het nog een ronde mee kan gaan). Het water verversen doe ik ‘s avonds trouwens ook nog een keer, maar enkel aanvullen is wellicht ook voldoende.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel een beetje oppassen met eik, er zit veel looizuur in. Het is verder niet giftig, maar ik zou het niet dagelijks geven. 

 

Weeg ze even voordat je zomaar de hoeveelheid brokjes aanpast. 30 gram voor beiden klinkt wel als heel weinig. Ik ga er een beetje vanuit dat ze rond de 2 kilo per konijn zitten. Dus dan zou je 40 tot 80 gram voor beiden kunnen geven. Ik zou dan zelf voor 60 gram kiezen. Maar dat is dus wel gewichtsafhankelijk.

 

De mijne eten ook wat minder hooi als ik ze groen uit de tuin geef, maar ik vind dat niet erg. Zolang ze maar genoeg vezels binnen krijgen.

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk ondertussen al verbetering.

Timothy is hun favoriet dus meng ik deze met gewone hooi en ik merk toch dat ze er duidelijk van eten.

Biks geef ik nu enkel 's avonds (rond de 60gr)

Overdag zoals gezegd dus zolang het kan een tak verse bladeren ( berk of els ).

Wat groenten.

Ondertussen ook nog rucola geprobeerd, totaal geen succes haha.

Iedere keer als we naar de winkel gaan nemen we iets anders mee ( afgaande op de veilige lijst van Bunnybunch), om zo te leren wat ze graag hebben als extraatje.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .