Ga naar inhoud

geadopteerde konijnen overleden aan RHD-virus, ondanks bewering van vaccinatie (gelogen?!?)


llollo1106

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Een aantal maanden terug heb ik 2 konijnen (voedsters) geadopteerd en laten koppelen aan mijn konijn Costa (gecastreerd rammetje).

Ze hebben op de opvang gezegd dat de beestjes gevaccineerd waren tegen RHD 1&2 + myxomatose in Maart, mijn konijn Costa heb ik laten vaccineren in eind Mei

Na 4 maanden in het buitenverblijf gezeten hebben zijn de 2 voedsters jammer genoeg gestorven 😞.

Het ging als volgt: op een avond was ik de konijnen aan het verzorgen en 1 voedstertje was rustiger en slaperiger dan normaal en ze wou ook niet eten (die ochtend merkte ik nog niets) We hadden toen direct de dierenarts gebeld en zij zei dat ik een soort middel voor de darmen beter te laten werken moest geven, dat heb ik gedaan maar dat hielp niet... Ik ben die avond/nacht nog meerdere keren gaan kijken maar het beterde niet... 'S morgens ben ik gaan kijken en lag het konijntje dood op de grond... Ik was er kapot van. die avond op dezelfde dag begon het andere voedstertje opeens ook rustiger etc. te doen (bij haar ging het nog sneller, ook zij vond ik 'S morgens dood op de grond... We hadden toen de dag afgewacht en gelukkig heeft Costa het wel overleefd...

Ik heb een dag later terug de dierenarts opgebeld, en zij zei dat de twee voedsters waarschijnlijk overleden waren aan RHD en dat ze hadden gelogen over de vaccinatie, ze zei ook dat we normaal gezien een boekje moesten meekrijgen met de info etc. maar daar wisten wij niets van en we hadden dat dus ook niet gekregen...

 

Conclusie, Costa zit terug alleen en ik vind dat heel zielig voor hem want  hij is echt droevig en hij mist zijn vriendinnetjes.

Daarom wil ik graag een nieuw vriendinnetje adopteren, maar door dit hele scenario ben ik wat bang dat ze op een andere opvang nog een keer gaan liegen en dat wil ik niet meer meemaken! Weet er iemand waar ik wel vertrouwd een konijn kan adopteren en waar ik op moet letten zodat ik dit niet nog een keer meemaak?

PS. ik woon in België, Antwerpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat naar. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een goede opvang daarover liegt, maar dat je geen vaccinatieboekjes hebt gekregen is wel gek. Ik snap dat je voorzichtig bent. In België ken ik geen opvangen, maar ik kan je Knijn&Ko in Bavel, net onder Breda, van harte aanbevelen. Volgens mij vaccineren ze tegen RHD1 en Myx, vanwege de kosten niet tegen RHD2, dus dat zou je dan nog zelf moeten regelen. Maar ze zijn daar eerlijk over, en je krijgt keurig een vaccinatieboekje mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!

 In België zijn wel een aantal opvangen, maar ik ben er zelf niet mee bekend. https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Ik zou gewoon navragen of de konijnen worden ingeënt tegen alle 3 die ziekten, en vragen of je het boekje meekrijgt. Als je het boekje hebt, weet je zeker dat ze gevaccineerd zijn, als het goed is wordt dat ook ondertekend door de dierenarts.

 

Net over de grens in Noord-Brabant zitten twee erg goede opvangen: Knijn en Ko in Bavel en de Konijnenherberg in Moergestel. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Marjoleink:

Ach, wat naar. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een goede opvang daarover liegt, maar dat je geen vaccinatieboekjes hebt gekregen is wel gek. Ik snap dat je voorzichtig bent. In België ken ik geen opvangen, maar ik kan je Knijn&Ko in Bavel, net onder Breda, van harte aanbevelen. Volgens mij vaccineren ze tegen RHD1 en Myx, vanwege de kosten niet tegen RHD2, dus dat zou je dan nog zelf moeten regelen. Maar ze zijn daar eerlijk over, en je krijgt keurig een vaccinatieboekje mee.

Bij Knijn en ko krijgen ze een vaccinatie voor alledrie. In ieder geval sinds het nieuwe vaccin er is, daarvoor volgens mij ook al.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-9-2021 at 19:35 zei Boefje:

Is het hok waar ze in zaten nog besmet met het virus? Ik heb daar verder geen verstand van maar zou daar wel om denken als je er weer nieuwe konijnen in laat. 

Ik vrees van wel... Ik heb online gelezen dat dat minstens 4 maanden kan duren voordat het virus zeg maar weg is..  Maar dan moet ik mijn konijn nog 4 maanden op zen eentje in het hok laten en dat vind ik zo zielig... Dus ik weet niet goed wat ik moet doen. Moet ik dan nog afwachten tot ik er een nieuw konijn aan laat koppelen? Of niet..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook eens gehad met mijn konijnen die niet gevaccineerd waren, er was er eerst 1 doodgegaan dus toen wist nog niet dat het mogelijk een virus was. De andere zat de volgende dag wat droevig te zijn in het huisje en ik dacht dat zij haar maatje miste en haalde een gecastreerde, gevaccineerde ram van 1 jaar op. Hij heeft haar nog even begroet toen we thuiskwamen en toen ging ze ook dood. 😭De nieuwe ram die wel gevaccineerd was is niet ziek geworden, hij leeft nu, 4 jaar later nog steeds met een nieuwe gevaccineerde vriendin die ik een paar weken later aan hem heb gekoppeld. 
Sindsdien laat ik mijn konijnen telkens op tijd vaccineren, want het maakt dus veel verschil! 
 

Mijns inziens kan het met een gevaccineerd konijn geen kwaad maar ik zou wel de boel uit voorzorg goed schoonmaken en ontsmetten. En je moet zeker weten dat je nieuwe konijn dus volledig gevaccineerd is! 
Maar wellicht hebben anderen hier, toch andere ervaringen? 

 

aangepast door DaniëlleV
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .