Ga naar inhoud

Gewicht gezakt in 4 maanden


Rosinda

Aanbevolen berichten

Ik hield voorheen het gewicht eat nauwkeuriger bij dan het afgelopen halfjaar, en nu zie ik best een schommeling. 

 

Hos is van 2230gr (30 maart) naat 2260gr (23mei) naar 2110gr (vandaag) gegaan. Best wat tijd tussen dus, maar ook wat gewicht. Guusje ging van 1600gr naar 1700gr naar 1600gr, zelfde data. Ze eten als malloten, Hos al helemaal (Guus is behooorlijk kieskeurig in dr groente, eet ze stuk minder), keutelen goed, drinken, hooi eten etc. Ben in het afgelopen halfjaar sinds ik in mn huis zit niet meer elke dag kruiden gaan geven (volle hand) omdat ik had gelezen dat dit best een dikmaker is, en vond Guus inderdaad bij 1700gr wel een beetje vettig (zo'n onderkinnetje ook). Ze krijgen 70gr biks samen per dag, onveranderd, en groente dus minimaal, om de dag wat blaadjes witlof bijv. Kruiden dus grootste verandering, snoepjes krijgen ze weinig, 's avonds 1 of 2 los van lijnzaadbrokje ivm haren (zitten binnen en lijken wel t hele jaar door te verharen, dus die lijnzaad krijgen ze wel met regelmaat ivm keutelkettingen). Snoepjes zou afgelopen jaar misschien ook iets minder kunnen zijn, toen ze nog bij m'n moeder woonde was zij nogal van "even een snoepje geven omdat je zo braaf bent" 🤣 anyways, vanaf welke gewichten zouden jullie je zorgen maken? Ik vind het lastig inschatten. Bij Hos is het sws lastig te zien omdat hij zo'n bol figuur heeft.. vind ze nu zeker niet té dun, maar je ziet bij Guusje het onderkinnetje niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft zelf al aan dat je het eetpatroon wat veranderd hebt. Zijn ze vanaf die tijd afgevallen? Zo ja dan zal het wel daardoor komen. En het feit dat ze beiden zijn afgevallen geeft eigenlijk aan dat het waarschijnlijk geen onderliggende ziekte is. Zeker niet omdat ze gewoon hun vrolijke gezonde zelve zijn en het 'fabriekje' goed werkt. Ook geef je aan dat ze niet te dun zijn dus nog mooi op gewicht. Dan waren ze toen waarschijnlijk wat te 'dik'. Ik zou me er niet zo druk om maken. Wel in de gaten houden dat ze op gewicht blijven als je vindt dat ze niet dunner moeten worden. Als ze nog steeds afvallen zou ik ze wat meer eten gaan geven. Totdat ze op gewicht blijven. Dus niet dikker of dunner. Het zou ook kunnen dat ze misschien wat actiever zijn geworden en daardoor ook wat afvallen. Dus nogmaals ik zou het gewoon in de gaten houden. Het klinkt in elk geval niet als iets zorgwekkends. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet direct zorgen maken denk ik. Als ze verder actief zijn, goed eten en keutelen... 

Persoonlijk zou ik wel iedere dag groente aanbieden en niet om de dag. En dan even in de gaten houden of ze goed hooi blijven eten, anders eventueel de biks wat minderen. 

Bij deze hoeveelheid biks zouden mijn eigen konijnen denk ik gewoon stoppen met hooi eten, haha. Je voert ongeveer 20 gram per kg konijn en dat is prima, maar minder zou ook kunnen als je wat meer groente voert. (Mijn konijnen wegen ongeveer 2400 en 1340 gram en krijgen samen 30 gram biks per dag. Als ik meer geef eten ze minder hooi en laten ze blindedarmkeutels liggen. Ik voer daarnaast wel redelijk ruim groente iedere dag.)

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .