Ga naar inhoud

Verwende konijnen


Barbara

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen. Ik ben nieuw hier, maar zat met een vraag. 

Ik heb twee reuze vlinders aangeschaft, toen 7 weken oud. Dit met de bedoeling dat het buiten konijnen zouden worden en de kantjes van mijn weide zouden schoonkuisen, omdat ik er niet kan maaien door beukenhaagjes. Nou kwam ik na het aanschaffen van de twee konijnen, dat ze beukenhaag eten. Dus uiteindelijk kan ik ze niet gebruiken waarvoor ze bedoeld was. Nu zijn ze 15 weken oud en hoog tijd om ze naar buiten te doen, zodat ze kunnen voorbereiden voor winter. Maar... Mijn mannetje heeft mijn vrouwtje gedekt op 13 weken oud. Nu weet ik niet of ze zwanger is, dus moet ze binnen blijven tot het einde van deze maand/begin volgende maand (28-33 dagen) om te zien of ze jonkies krijgt. (ik heb er nachtmerries van, hoop zo van niet.) 

De avond dat ze gedekt is, heb ik het niet gezien, ik zag het pas in de morgen en heb ze gelijk apart gezet. 

Vorige week is m'n mannetje gecastreerd, dus om deze twee redenen zitten ze apart (mogelijke zwangerschap, vruchtbaarheid tot 3 weken na castratie). 

Nu zijn mijn konijnen enorm verwend. Elke week twee boodschaptassen vol met sla, bloemkool, broccoli, selderij, wortels, appels, komkommer, etc. Maar nu heeft het mannetje geen interesse meer in de sla, etc. 

Heb deze week fruit gekocht en ze zijn dol op druiven, banaan, etc. 

Nu heb ik geleerd om ze maar max 2 druifjes (pitloos) per dag te geven. 

Ik denk dat ik ze te veel en vaak (elke avond) Sla, Wortels, broccoli, bloemkool, etc heb gegeven en ze verwend zijn geraakt en het nu niet meer graag eten. 

Wat moet ik doen? Ze een tijd dit allemaal niet meer geven? (mijn koelkast ligt er vol mee.) Ze minder brokken geven? Geen idee. 

Hebben jullie tips? Ze hebben een grote bak fris water en kruidenhooi 24/7. Ze zijn zindelijk, dus heb schone hokken en maak hun toiletten drie keer per dag schoon. 

 

Dus tja, nu met die mogelijke zwangerschap worden het maar binnen konijnen. Ze hebben allebei een grote plastic hondenbench met houtkorrels en een ren van +/- 2,5 m2. 

Dit zijn mijn eerste konijnen ooit en nooit de bedoeling geweest om ze binnen te houden. Maar goed, helaas is het wel zo gelopen. 

 

 

Iemand tips? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 13 weken  gedekt zijn, voor flink formaat konijnen, is de kans gelukkig nog klein dat zowel de ram als voedster al vruchtbaar waren op dat moment, ik hoop dus dat het loos alarm is. De ram moet wel echt 14 dagen na castratie apart blijven, nog zeker een week dus. 

 

Er moet een goede balans in de voeding zijn, en ze moeten vooral gevarieerd hooi (en/of gras) eten. Ik weet niet hoeveel brokken en groenvoer je geeft, maar dat moet dus zeker niet onbeperkt. Fruit en koolsoorten ook niet dagelijks en echt met mate. Zowel sla, bloemkool, broccoli, wortel, appel, druif en banaan zijn dus eigenlijk dingen die je echt maar heeel minimaal zou mogen geven. Wat ze wel ruim mogen zijn bladgroenten, zoals witlof en andijvie.  In dit artikel staat veel uitleg over voeding: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn en hier over groenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

Goede voeding is zo ontzettend belangrijk voor een gezond leven! 

 

Heb je geen tussenoplossing, kunnen ze nu niet al naar buiten (elk apart, dus niet gelijk samen)? Of naar een ruimte in huis die je gelijk kan trekken aan de buitentemperatuur door het raam open te zetten? Heb je het buitenverblijf al wel op orde en kun je ze daar eventueel op neutraal terrein straks in koppelen? 

 

Hier staan verder nog veel tips in en links naar meer informatie: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

EVEE, ik had ook nog niet verwacht dat hij zou dekken, want ik had gelezen dat grote ras konijnen pas geslachtsrijp zijn op 4 tot 5 maanden. Maar ik durf de gecastreerde ram er pas weer bij te zetten als de 33 dagen voorbij zijn na de dekking. Ze kunnen nu elkaar gewoon zien en ruiken, dus hoop dat ze niet zwanger is en ik ze volgende maand weer samen kan laten. Maar ik moet maar net de pech hebben dat ze wel zwanger is, dan moeten ze na de geboorte nog twee maanden apart zitten. 

De buitenren is klaar, maar wil ze niet teveel stressen door ze bij elkaar weg te halen. Ik hoop in het voorjaar ze naar buiten te kunnen doen en er dan buiten konijnen van te maken. Ik woon in een kleine loft, dus ze nemen 1/3 van m'n woonkamer in beslag met hun hokken en rennen. Maar goed. Ik heb de keuze gemaakt om ze aan te schaffen, dus nu moet ik ook goed voor ze zorgen. 

Het vrouwtje is nog veel te jong voor babies, dus mocht ze een nest hebben, dan betwijfel ik of ze het gaan overleven. 

Ik heb nu geleerd om ze niet meer te veel te verwennen. Maar ze zijn nu al zo verwend dat ze sommige dingen niet meer graag eten. Ben deze week met het fruit begonnen en doe daar heel zuinig mee, zodat ze daar niet ook op uitgekeken raken. Ze hebben wel 24/7 onderhoudskorrels, dus eten niet veel kruidenhooi. 

Kan ik nu ineens minderen met alles? Ze even geen Sla, etc geven en gelimiteerde korrels, gaan ze dan weer hun kruidenhooi eten? Of gaan ze dan stoppen met eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel echt minderen, en niet onbeperkt brokken geven. Daar krijg je slechte hooi eters van, en als er iets vervelend is en problemen geeft is het dat de konijnen slecht hooi eten. Een afgewogen portie geven, afhankelijk  van het volwassen gewicht. 

Voor jonge konijnen zou ik fruit zelf niet geven, als je het wel wil doen, maximaal 1x per week een keer. Zeker niet meerdere soorten en dagelijks.

Een goede voedingsbasis op jonge leeftijd voorkomt zoveel problemen op latere leeftijd. Hooi is de basis, brok beperkt, en dan groenvoer voor variatie, maar niet meer dan 10÷ van wat ze per dag krijgen en vooral bladgroenten.

 

Ik zou niet plots alles tegelijk omgooien, maar wel minder groenvoer geven en geen fruit en geen/weinig kool en sla. De brokken in stapjes afbouwen naar de juiste hoeveelheid, en dan zoeken naar een goede balans met de brokken en echt goed hooi eten. Als je die balans hebt kun je als je liever meer vers groenvoer geeft nog verder brok afbouwen en groenvoer opbouwen, maar dat mag niet ten koste van hooi gaan.

 

Ik snap dat je de zwangerschap afwacht en ze tot die tijd apart houd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24/7 biks is niet nodig, dan eten ze te weinig hooi. Je kunt het beste investeren in een goede biks, en ze daar 10-15 gram per kilo konijn van geven. Dat hebben ze in een kwartier op, en als ze daarna weer honger hebben dan moeten ze dus hooi eten. Als je twijfelt wat een goede biks is, zou je in de bunnybunch webwinkel kunnen kijken voor inspiratie.

Ik zou de groente beperken tot een moment per dag, en dan ook een hoeveelheid die ze meteen opeten. Bij mij krijgen ze per konijn een halve stronk witlof, 4 tot 6 bladen andijvie en wat restjes van ons eten. Bij mij wegen ze met zijn vieren bijna 10 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat raden we hier niet aan, daar zitten best wat nadelen aan. We raden wel aan om jonge konijnen wat ruimer te voeren, alvast naar het volwassen gewicht.

 

Ik weet niet of je konijnen echt raszuiver zijn, of alleen een lotharinger aftekening hebben? Als ze het echt zijn, worden ze best groot, meestal een kilo of 6. Dan zou je ze naar dat gewicht nu al mogen voeren, dus per konijn 6 x 20 gram brokjes = 120 gram brokken per dag mogen geven per konijn (en 20 gram is meestal nog echt een hele ruime richtlijn, zeker als je groenvoer bij geeft!).

Het grote nadeel van onbeperkt brokken is dat ze uitschieters krijgen van bepaalde voedingsmiddelen (te veel brokken = te veel calcium, zelfs als de brok op zich een goed calcium niveau heeft, bijvoorbeeld). En ze eten slecht hooi, wat problemen geeft met de gebitjes en de spijsvertering. 

 

Die richtlijn van 20 gram brokken per kilogram konijn, uitgaand van het volwassen gewicht is dus best al ruim. Behalve dat geef je in eerste instantie eigenlijk alleen hooi. Je krijgt dan naar hoe goed ze hooi eten, of ze blindedarmkeutels (die plakkerige trosjes keutels) laten liggen of niet, en hoe de keutels verder zijn. Eten ze goed hooi, vind je geen blindedarmkteutels en hebben ze geen plakpoep of diarree, maar mooie vaste keutels, dan zit je goed. Bij alles wat je vanaf die basis in hooi / brok aanpast, minder je de brokken. Ga je groenvoer bijgeven, geef je dus minder brokken om dat te compenseren, het mag niet ten koste gaan van de hoeveelheid hooi die ze eten. Alleen vers gras heeft overlap met hooi, als ze op vers gras lopen en daardoor minder hooi eten, is het niet zo erg, maar niet alle konijnen kunnen goed tegen vers gras, dus daar moeten ze wel rustig aan wennen.  80% van wat een konijn eet per dag, moet hooi of gras zijn. Dat is vergelijkbaar met het eigen formaat van het konijn in los hooi per dag. Het best geef je een gemengde hooisoort (weidehooi of kruidenhooi bijvoorbeeld). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .