Ga naar inhoud

Ten einde raad, chronisch ziek?


Lea_11

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Sinds zes maanden hebben wij Pip overgenomen via verhuisdieren. Pip is een loslopend huiskonijn, maar was wel alleen. Vorige maand hebben wij besloten om een vriendje voor haar uit te zoeken bij een konijnenopvang. We hebben nu dus een nieuw lid in de familie: Moos. Hoe deze koppeling ging/gaat laat ik even achterwege.

 

Het gaat ons namelijk om de gezondheid van Moos. De konijnenopvang gaf aan dat hij weinig hooi eet en het liefst de hele dag brokken. We mochten hem overigens flink spekken, want hij heeft ondergewicht. Ik dacht hier wel verandering in te kunnen brengen, maar helaas. Hij at niks behalve zijn brokken. Op een gegeven moment hoorde ik zijn buik onwijs hard borrelen waardoor ik bang was voor een gasbuik. Daarnaast begon hij onwijs veel te drinken en dus ook te plassen, maar ook liet hij zijn blindedarmkeutels liggen. 

 

Ik ben toen met spoed naar het dierenziekenhuis geweest. Hij mocht vanaf dat moment onbeperkt brokken en een zakje dwangvoeding per dag om aan te komen. Hij had namelijk honger. Vandaar de rommelende maag en veel drinken om de honger te stillen. Daarnaast gaf de dierenarts aan dat zijn gebit er niet goed uitziet. Dit houdt in: verkleuring van alle snijtanden en kiezen, richels op de snijtanden en plak. We zijn toen doorverwezen naar een konijnkundige dierenarts. 

 

Daar is zijn gebit volledig bekeken (incl röntgenfoto's) onder narcose en hebben ze twee kiezen bijgeslepen. Voor de rest gaf de dierenarts aan dat het gebit niet in zo'n staat is dat hij geen hooi kan eten, dus hij wil het gewoon niet. Tot de dag van vandaag heeft hij ook nog geen hooi gegeten, terwijl ik van alles geprobeerd heb: a) meerdere artsen advies gevraagd b) verschillende soorten (kruiden)hooi c) losse kruiden over het hooi d) klein knippen f) klein knippen en door/over voedsel g) op verschillende plekken aanbieden h) in speelgoed verstoppen. Het gaat er gewoon niet in. 

 

Nu moet hij aanstaande dinsdag geopereerd worden aan een abces in zijn lip. Pip heeft hem waarschijnlijk per ongeluk gebeten tijdens het najagen en het wondje is nu een abces geworden. Daarnaast plast hij nu ook moeilijk. Ik zie hem in de plashouding zitten en ook aanspannen, maar er gebeurt vrij weinig. Ik wil hiervoor dus ook naar de dierenarts, maar inmiddels zitten we al op de 600 euro aan dierenartskosten in een maand en als er straks sprake is van blaaszand/stenen, dan komt daar waarschijnlijk nog een flink bedrag bovenop. 

 

Daarnaast ben ik bang dat het een chronisch ding zal blijven. Hij eet namelijk geen hooi. Ik vraag mij af hoe zo'n konijn dan ooit gezond kan leven. Een bijkomend probleem van dit, is dat Pip sinds deze klachten weer gemeen doet tegen Moos. Hij mag niet van de wc af anders gaat ze hem najagen en nippen. We vermoeden dat Pip door heeft dat hij ''ziek'' is en ze hem wil verstoten.

 

Wij zijn nu ten einde raad. Wat moeten we hier nu mee? We vinden het ten eerste sneu voor Moos zelf, telkens maar die gezondheidsklachten en zowat een weekabonnement bij de dierenarts. Daarnaast bevordert het de al moeizame koppeling totaal niet. Bovendien wisten wij van tevoren in de opvang niet dat hij zoveel gezondheidsproblemen had, dus wij hebben geen rekening gehouden met deze hoge kosten. Uiteraard weten we dat er bij huisdieren willen ook kosten bij komen kijken, maar zo veel bezoekjes bij de dierenarts binnen een maand hadden wij niet verwacht. 

 

Wat zouden jullie doen met deze situatie met in het achterhoofd houdende dat wij eigenlijk al een grens hebben aangegeven, namelijk dat de behandeling van die abces het laatste moet zijn voor de komende tijd. Terug naar opvang brengen ondanks dat dit een hele moeilijke beslissing zal zijn?

 

NB: we hebben een klein deel van de dierenartskosten kunnen verhalen op de opvang, aangezien er dus sprake is geweest van (wederzijdse) dwaling. Wij wisten van tevoren niet dat hij zo veel problemen had en hoe stom het ook klinkt, als we dit hadden geweten, hadden we hem niet uitgekozen ivm de hoge zorgkosten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt helemaal niet stom. Het is belangrijk dat een opvang open is over gezondheidsproblemen, zodat je een bewuste keuze kunt maken of je dat wilt en kunt. Natuurlijk kunnen er zich onvoorziene dingen voordoen, maar dit klinkt als een grote bult ellende die te voorzien was door de opvang. Ik heb zelf ook eens een konijn teruggebracht waarvan de tandproblemen veel erger bleken dan gedacht. Die at overigens ook geen sprietje hooi, waardoor ik het somber inzag voor de toekomst.

Dit konijn klinkt eerlijk gezegd als een hoopje ellende en het klikt ook nog niet goed met jullie konijn. Ik zou, hoe rot ook, dit konijn terugbrengen naar de opvang. 

Verder dacht ik: is er wel behandeld tegen ec? Een deel van de problemen zou daar vandaan kunnen komen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje Bedankt voor je bericht. Of er is behandeld tegen ec weet ik niet, dus ik denk het niet. Wij zitten alleen met de gedachtengang dat als we hem terugbrengen naar de opvang dat hij dan weer in zo'n klein hokje moet en dagelijks weinig aandacht krijgt. Daarnaast vragen wij ons af hoe groot de kans is dat hij nog geadopteerd wordt, aangezien hij niet volledig gezond is en vaker behandeld moet worden ivm geen hooi eten. Ik vind het ook lastig om voor mezelf te bepalen in hoeverre ik mij hierover verantwoordelijk moet voelen. 

 

We hebben wel net contact gehad met de dierenarts. Zij geeft aan om het de komende 2 a 3 uur aan te kijken en of hij in die uren nog gaat plassen. Straks als de konijnenopvang open is gaan wij hen ook bellen om advies te vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is heel rot inderdaad. Ik had toen het geluk dat ze dat konijn niet meer ter adoptie zouden plaatsen. Die is toen bij de dierenarts van de opvang gaan wonen, gekoppeld aan een ander 'kneusje'. Veel ruimte, een vriendin en de juiste zorg dus. Daardoor kon ik rustig slapen. Veel opvangen hebben ook wel leuke kneuzengroepjes die niet te plaatsen zijn en in de opvang blijven wonen. Gezellig samen in een leuke ren. Als dat het geval is zou dat voor jou natuurlijk ook schelen. Ik zou even bij de opvang nagaan wat zij doen met konijnen die niet plaatsbaar zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .