Ga naar inhoud

laxatract


Trry

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn heeft zwakke darmen. En nu hij in de ergste verhaar periode zit geef ik hem elke dag laxatract om gas en verstopping te voorkomen. Hij heeft er anders erg vaak last van.

Maar nu zie ik online dat het merk AST farma niet meer te koop is. Maar wel laxatract van het merk Dechra. Volgens mij is het precies hetzelfde spul. Maar ook bij deze staat dat het voor honden en katten is. Maar dit was met het vorige merk ook zo en dat kreeg ik van de dierenarts.

nieuwe laxatract

 

Wat denken jullie?

 

Groetjes Terry

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werkzame stof is in al die middeltjes hetzelfde. Ik gebruik in overleg met de dierenarts lactulose van Kruidvat. Is precies hetzelfde als laxatract, maar dan veel goedkoper. Mijn dierenarts is trouwens geen voorstander van dagelijks geven in ruiperiodes. Zo eens in de 3-4 dagen als ik veel kettingkeutels zie en de keutels kleiner worden. Dan wennen de darmen er niet zo gauw aan en krijgen ze niet dagelijks een onganse portie suiker binnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, gewoon bij de kruidvat halen. Volgens de mensen uit de werkgroep van konijnkundige dierenartsen is laxatract veilig voor dagelijks gebruik bij konijnen. Dat betekent natuurlijk niet dat iedereen zijn/haar konijnen maar lactulose moet toedienen, daar moet wel echt reden voor zijn. Lactulose is iets wat in een normaal konijnendieet niet voorkomt, het wordt namelijk gemaakt van lactose (melksuiker). Om die reden zou ik er wel terughoudend mee zijn. Je dierenarts zegt ook, als het mis gaat tijdens de rui, dat impliceert dat het niet dagelijks hoeft, maar dat je dat doet op het moment dat je merkt dat er problemen ontstaan. Ik snap dat je bang bent voor verstopping, maar als je zorgt voor voldoende vocht en vezels kom je ook al een aardig eind. Een gezond konijn heeft in principe geen lactulose nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .