Ga naar inhoud

maden bij konijnen


Meneer Wortelbrood

Aanbevolen berichten

Vanmiddag zag ik tijdens het uitmesten maden tussen het stro. Ik heb alles zo goed mogelijk proberen te verwijderen en daarna de plek behandeld met zout. Bij de konijnen heb ik geen maden of vieze plekken kunnen zien en ik heb ze behandeld met maden spray. Hoe lang moet het zout blijven liggen om effectief te werken? Zouden de konijnen vannacht het nachthok in kunnen (vanwege roofdieren) of is dat te veel risico? Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schrik! Zout heb ik nog nooit eerder van gehoord, misschien iemand anders hier op het forum wel. Wat vooral belangrijk is: houd het verblijf droog! Nu het weer iets warmer is goed blijven opletten. De konijnen zou ik voor de zekerheid nog een paar keer controleren, zodat je zeker weet dat je niet een heel klein plekje over het hoofd hebt gezien. Als je het nachthok goed hebt gereinigd kunnen ze daar zeker in hoor. Alleen niet wanneer het zout er ligt. Hoe gaat het nu?

 

Voorkomen is dus het verblijf goed schoon/droog houden en minstens 1 keer per dag je dieren controleren. Je hebt al madenspray gebruikt, goed bezig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht hebben ze zonder het zout binnen gezeten. Vanochtend zag ik geen maden in het hok of op de konijnen. In het hok heb ik vanochtend weer zout gestrooid. De konijnen zijn ook net zo actief als anders, dus daar zie ik niks aan. 

Ik ga een bak in de hoek zetten als toiletbak. Dit is ook makkelijk schoon te maken dan de tegels die nu in het hok loggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een toiletbak is inderdaad handiger met schoonhouden. Schoonmaken met citronella-sop en het is al minder aantrekkelijk voor vliegen.
Maar de maden die in het hok/keutels zitten, zijn geen bedreiging voor je konijn. Zij eten mest.
De maden van de blauwe vleesvlieg kunnen dat wel zijn. Zij eten vlees en komen af op natte, vieze plekken en wonden op je konijn. De blauwe vleesvlieg legt eitjes in de vieze plek en daar komen de maden uit die zich een weg vreten door het vlees van je konijn. Dat wil je niet meemaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .