Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en koud weer topic 2021-2022


Evee

Aanbevolen berichten

Een beetje eerder dan normaal, maar een nieuw topic voor de komende winter. Wat doe je als de temperaturen zakken? Wanneer is het te koud voor konijnen als het vriest?

 

Verzorging van konijnen in de herfst, met onder andere informatie over de wintervachtjes:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-herfst-najaar

 

Verzorging van konijnen in de winter - tips voor het zorgen voor een warm, beschut verblijf en wanneer is het echt zo koud dat je de konijnen moet verhuizen naar een beschuttere plek? Dat lees je in dit artikel
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-winter

 


Huisvesting algemeen - met tips voor een goed weersbestendig verblijf
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

 

Schuilhokken voor konijnen oa tips voor formaat en wat voor type schuilhok wanneer geschikt is. 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Ik heb vorige week ook al wat extra stro in de nachthokken gedaan, het is 's nachts al behoorlijk koud aan het worden. Toch verharen ze op het moment nog niet echt, maar ze waren bijna heel de zomer aan het verharen, dus misschien zijn ze van de voorjaar-zomer verharing gewoon al gelijk overgegaan in de zomer-herfst verharing hier. Het zou mij niets verbazen. Meestal zie je dan dat ze als het echt koud word in november/december dat ze de vacht nog net een tikkie extra aanzetten, dat die extra vol en wat langer word voor de winter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nachten zijn idd een stuk kouder geworden!

Hier dus ook al stro in het hok bijgelegd ipv de hooi die ze lieten liggen de dag voordien.

Prachtig om te zien hoe ze daar iedere keer hun eigen ding van maken in hun hok. Je hoort ze dan echt 'werken' om het naar hun zin te schikken.

 

Eens het echt koud wordt leg ik gewoon een massa stro in hun hok zodat ze zelf een holletje kunnen knutselen. (Tip hier op Bunybunch gelezen 😃)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

Ik heb m'n konijnen hok winterklaar gemaakt, wist eerst niet zo goed met wat ik het moest doen en wat niet al te duur is, maar toen hadden we een stuk vloerzeil over. Heb daarmee de bovenkant van de ren bedekt en een rand waar de wind en regen inwaait.  Zie foto, (het is een screen omdat ik de foto er anders niet inkreeg 

Screenshot_2021-11-13-15-05-47-89.thumb.jpg.573558d8726b7c09ac5d2cee1cfc0b79.jpg

 

 

 

 

Ook heb ik een nieuwe hooiruif, het hooi regende nat en was een troep  en mevrouw eigenwijs wil alleen hooi eten in de ren het is gewoon een kastmandje die ik heb gehaald bij de ZeemanScreenshot_2021-11-13-15-05-56-34.thumb.jpg.a229e70f018a47ba288b03d94388fafd.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik had plexiglas platen op maat besteld, met al gaatjes er in, om tegen de voorkant van de ren te monteren, zodat ze iets minder regen, sneeuw en kou hebben in de rennen. Maar nog wel voldoende ventilatie.  Die platen zijn vandaag bezorgd 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tussenschotjes tussen de koppels met plexiglas van de bouwmarkt maar vond dat erg dun, het was niet makkelijk op maat te krijgen, dan had je scherpe randjes, en het barstte snel bij het boren van gaatjes voor de montage. Maar het is inderdaad gewoon in bouwmarkten te koop. 

 

Ik heb nu dus dikker plexiglas met voorgeboorde gaatjes besteld wat al op maat is. 

Dat heb ik online besteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plexiglas hangt, maar ik heb nu als probleem dat ik mijn konijnen in de ochtend bijna niet zie door de condens er op 🤣🤣

 

Het scheelt wel veel voor het inregenen en de tocht, en daar is het voor. In het voorjaar haal ik het weer weg en berg ik het op tot volgende winter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend trof ik Brownie met een onthaarde en bebloede lip. Ik denk dat hij vastgevroren heeft gezeten aan zijn waterbakje, maar weet dat niet zeker. Ik kan nergens anders bloed vinden of een oorzaak. Hij eet gelukkig nog wel.

Moet ik hier verder nog iets mee of geneest dit goed vanzelf?

Bedankt alvast voor het meedenken!

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bizar! Het heeft wel aardig gevroren, maar zo erg dat zijn lip vastgevroren heeft gezeten? Misschien is hij met zijn lip langs het ijs in de bak geschaafd, dat hij eerst niet door had dat het geen water was? (Ik denk ook maar ‘hardop’ hoor). 

 

Het hangt er inderdaad van af hoe erg het is of je er iets mee moet doen. Best lastig in te schatten. Eet en drinkt hij wel gewoon? Je zou even telefonisch met de dierenarts kunnen overleggen en eventueel een foto kunnen mailen. Ik denk dat het bij de lip wel snel geneest, maar het kan ook trekken met eten, drinken en poetsen. Het moet natuurlijk niet gaan ontsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .