Ga naar inhoud

Konijn eet soms geen brokjes


Leona

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, 

 

Mijn konijn Lucy heeft de laatste tijd (waarschijnlijk) vaak last van een gasbuik. Het is bijna elke week raak. Voorheen had ze dit nooit. Vanochtend wilde ze geen brokjes eten, maar wel kruiden en oogde ze normaal. Wellicht dat ze ‘s nachts last heeft gehad van gas en vanochtend herstellende was. Inmiddels eet ze wel weer brokjes namelijk. Ik weet dat haar gebit niet heel goed is, de dierenarts heeft weleens in haar bekje gekeken en kon toen zien dat in ieder geval aan 1 kan het gebit niet helemaal recht was. Nu kan het zo zijn dat die gas aanvallen komen doordat ze haar eten niet goed kan kauwen vanwege een haak op de kies. Ik zou dit wel willen laten onderzoeken, maar vind het wel erg vervelend dat ze dan onder narcose moet. Aan de andere kant, gas is ook gevaarlijk. Hoe kijken jullie hiertegen aan? Ik hoor het graag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker doen. Haken doen ontzettend veel pijn. Het is echt iets wat je zeker moet weten en wat heel snel behandeld moet worden als het er zit. Dit is noodzaak. En zeker met een scheefstand in het gebit iets wat regelmatig terug gaat komen. Narcose is niet fantastisch, maar ze komen er vrijwel altijd prima doorheen en je hebt in dit geval geen keuze. Vanuit je konijn bezien is het beter om niet meer wakker te worden uit de narcose (die kans is heel klein), dan de hele dag pijn in het bekje en niet goed kunnen eten, met alle gevolgen van dien. Als je haakjes niet behandelt worden ze erger en erger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord! Ze lijkt er zelf geen last van te hebben en eet in principe gewoon goed. Ik weet dus niet zeker dat ze last van haar kiezen heeft. Het kan dus ook zo zijn dat dat het probleem niet is en dat ze dan voor niks onder narcose is geweest. Dat vind ik vooral het lastige er aan. Op dit moment is ze namelijk ook weer de oude. Maar begrijp ook wel dat het belangrijk is om de oorzaak van gas te achterhalen. De kiezen zouden bij haar best de oorzaak kunnen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de dierenarts al kon zien dat het gebit niet goed was door alleen in haar bekje te kijken, dan zou ik er zeker onder narcose toch eens naar laten kijken, want wie weet wat voor ellende er dan nog meer zit. Sommige konijnen laten pas erg laat blijken hoeveel last/pijn ze ervan hebben, en dan kan het zomaar ineens te laat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus al een tijd geleden dat de dierenarts in haar bek heeft gekeken en toen aangaf dat haar gebit niet helemaal goed is?

 

Dan zou ik nu ze steeds buikklachten heeft zeker komende week een afspraak bij de dierenarts maken (eerst gewoon consult). De dierenarts zal dan zonder narcose weer in haar bek kijken. Misschien zijn er nu duidelijke haakjes of scherpe randjes te zien. Als dat zo is, is het duidelijk dat ze onder narcose aan haar gebit behandeld moet worden.

 

Maar soms is het zonder narcose niet goed te zien of er haakjes zijn. De achterste kiezen kan de dierenarts dan niet goed zien en is het niet met zekerheid te zeggen dat daar geen haakjes zitten. De dierenarts zal dan aangeven of hij/zij het onder narcose wil bekijken (en meteen behandelen). 

 

Buikpijn wordt bij konijnen vaak veroorzaakt door gebitsproblemen, dus ik zou zeker een (eerst gewone) afspraak bij de dierenarts maken. Ik heb meerdere konijnen gehad die buikpijn hadden en waarbij de dierenarts dan haakjes (of grote haken die in de tong staken) of scherpe randjes zag. Soms vond de dierenarts het wel meevallen, maar had het konijn er blijkbaar toch last van.

 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .