Ga naar inhoud

Franse hangoor koppelen aan kleiner konijn

BDRN
 Delen

Aanbevolen berichten

Onze Saar, een lief medium hangoorkonijn van 1 jaar, is vorige week haar maatje verloren. Dit was een dwerghangoor. Ze is nu erg alleen.

Nu hebben we een lieve gecastreerde Franse hangoor ram genaamd Koos, van 8 maanden oud voor haar gevonden.

Het verschil in grootte is best groot. Iemand ervaring hoe ik het koppelen het beste aan kan pakken? Koos heeft nog niet eerder met een maatje ssamengeleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dit het beste aanpakken zoals andere koppelingen, dus 's ochtends samenzetten op neutraal terrein waar ze beiden nog nooit geweest zijn en ze daar samen laten om de rangorde te bepalen totdat ze heftig gaan vechten (dan is de koppeling mislukt) of het na een paar dagen tot weken rustig is (dan is de koppeling geslaagd).

Meer tips kun je vinden in deze link: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Als je op neutraal terrein koppelt en de konijnen zijn gecastreerd, dan koppel je echt op karakter. In theorie maakt grootte dan niet uit. In de opvang heb ik laatst een Vlaamse reus gekoppeld aan een konijntje van nog geen 2 kilo, dat ging erg goed. Maar soms zie je dat grootte wel een rol speelt, dat het kleine konijntje angstig is omdat er ineens een onbekende reus voor hun neus staat. Als een konijn wat angstiger is aangelegd, kan dat wel invloed hebben. Zeker als het grote konijn gaat rijden of jagen, en de kleine daar niet weerbaar genoeg voor is. 

Maar ik heb ook wel eens een groot konijn van 4 kilo volledig gedomineerd zien worden door een van 2 kilo, dat ligt dus echt aan de konijnen.

Er is eigenlijk maar 1 manier om erachter te komen hoe de konijnen op elkaar reageren, en dat is door het gewoon te proberen. Lees je goed in met het artikel wat ik net heb gestuurd, met de voors en tegens van de bekendste koppelmethodes, welk gedrag je kunt verwachten, etc. En als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Als ik jouw bericht zo lees, heb je Koos de Franse Hangoor al thuis. Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als de koppeling niet lukt? Krijgen ze dan beiden een ander maatje, dat je 2 losse koppels hebt? Of kan Koos terug naar zijn vorige eigenaar?

Mocht deze koppeling nu niet lukken, dan wil ik je aanraden om naar een konijnenopvang te gaan. Daar zitten heel veel konijnen te wachten op een goed huisje, dus mocht de eerste keus geen match blijken, dan zijn er altijd meer opties totdat er wel een goede match is gevonden. Verder zijn de rammen daar sowieso nagekeken door een dierenarts, gevaccineerd en gecastreerd. Dat scheelt een hoop zorgen voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de adviezen hier voor, maar wil nog wel toevoegen: Hoe zeker ben je dat hij echt gecastreerd is? Want je zou helaas niet de eerste zijn op het forum die een konijn overneemt wat gecastreerd zou zijn, maar dat niet was. Ook wel iets om voor koppeling bij een dierenarts na te laten kijken als je er niet helemaal zeker van bent dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-9-2021 at 20:34 zei Evee:

Ik sluit mij aan bij de adviezen hier voor, maar wil nog wel toevoegen: Hoe zeker ben je dat hij echt gecastreerd is? Want je zou helaas niet de eerste zijn op het forum die een konijn overneemt wat gecastreerd zou zijn, maar dat niet was. Ook wel iets om voor koppeling bij een dierenarts na te laten kijken als je er niet helemaal zeker van bent dus. 

Koos is gecastreerd, dat is bevestigd door dierenarts. We gaan geen risico's nemen😊

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-9-2021 at 19:53 zei happy211:

Je kunt dit het beste aanpakken zoals andere koppelingen, dus 's ochtends samenzetten op neutraal terrein waar ze beiden nog nooit geweest zijn en ze daar samen laten om de rangorde te bepalen totdat ze heftig gaan vechten (dan is de koppeling mislukt) of het na een paar dagen tot weken rustig is (dan is de koppeling geslaagd).

Meer tips kun je vinden in deze link: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Als je op neutraal terrein koppelt en de konijnen zijn gecastreerd, dan koppel je echt op karakter. In theorie maakt grootte dan niet uit. In de opvang heb ik laatst een Vlaamse reus gekoppeld aan een konijntje van nog geen 2 kilo, dat ging erg goed. Maar soms zie je dat grootte wel een rol speelt, dat het kleine konijntje angstig is omdat er ineens een onbekende reus voor hun neus staat. Als een konijn wat angstiger is aangelegd, kan dat wel invloed hebben. Zeker als het grote konijn gaat rijden of jagen, en de kleine daar niet weerbaar genoeg voor is. 

Maar ik heb ook wel eens een groot konijn van 4 kilo volledig gedomineerd zien worden door een van 2 kilo, dat ligt dus echt aan de konijnen.

Er is eigenlijk maar 1 manier om erachter te komen hoe de konijnen op elkaar reageren, en dat is door het gewoon te proberen. Lees je goed in met het artikel wat ik net heb gestuurd, met de voors en tegens van de bekendste koppelmethodes, welk gedrag je kunt verwachten, etc. En als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Als ik jouw bericht zo lees, heb je Koos de Franse Hangoor al thuis. Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als de koppeling niet lukt? Krijgen ze dan beiden een ander maatje, dat je 2 losse koppels hebt? Of kan Koos terug naar zijn vorige eigenaar?

Mocht deze koppeling nu niet lukken, dan wil ik je aanraden om naar een konijnenopvang te gaan. Daar zitten heel veel konijnen te wachten op een goed huisje, dus mocht de eerste keus geen match blijken, dan zijn er altijd meer opties totdat er wel een goede match is gevonden. Verder zijn de rammen daar sowieso nagekeken door een dierenarts, gevaccineerd en gecastreerd. Dat scheelt een hoop zorgen voor jou.

Koos gaat sowieso niet terug naar vorige eigenaar. We hebben hem juist van Marktplaats weggeplukt, omdat hij bij vorige eigenaar alleen zat, in een veelste klein hok in de kamer. Hij werd gratis weggedaan met alle spullen erbij. Dan geef je niet echt veel om je konijn.😥 Konijnenopvang zijn we mee bekend, want ik heb zelf een paar jaar konijnen opgevangen voor de konijnenopvang. Ik vond de konijnen daar op het moment niet geschikt voor onze Saar. Zowel Saar als Koos hebben een vriendelijk, rustig karakter. Komend weekend ga ik m'n best doen om ze te koppelen. Hoop echt dat het een goede match wordt. Ze zijn allebei zoooo leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik Koos en Saar gekoppeld. Nadat ze best wel heftig op elkaar hebben gereden wil Koos graag languit naast Saar liggen. Saar vindt dat alleen nog erg spannend, zo'n groot konijn dicht tegen zich aan. Die ligt er nog wat minder relaxed bij. Khoop dat het met wat geduld helemaal goed gaat komen. Ze eten allebei goed, maar nog niet echt samen.

Is het nou een goed idee om ze 's nachts apart te zetten of gewoon bij elkaar te houden? Dan begint 's Ochtends weer opnieuw de rangorde-bepaling..😏
.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze het beste samen laten vanaf het moment dat je begint met koppelen, dus ook 's nachts, tenzij je echt moet ingrijpen door vechten of dat ze van angst stoppen met eten. Anders zullen ze inderdaad elke keer als je ze weer samen zet, een stapje terug doen in de koppeling en opnieuw de rangorde moeten bepalen. 

Het klinkt wel goed, maar laat ze dus nog een paar dagen en nachten op neutraal terrein samen, zodat Saar ook meer kan wennen aan haar nieuwe grote vriend. 

Maak intussen het uiteindelijke verblijf goed schoon en richt het een beetje anders in (haal bijvoorbeeld hooi speeltjes of stoffen tunnels weg waar te veel geur van een van de konijnen in zit). Dan voelt het voor allebei een beetje nieuw als de koppeling goed gaat en ze kunnen verhuizen naar hun verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord. Ze zijn bij elkaar gebleven vannacht. Saar heeft Koos inmiddels een keertje gewassen. Verder is ze nog wel wat schrikachtig, ze maakt dat ze wegkomt als hij ineens enthousiast aangehuppeld komt. Ik hoop dat dat verdwijnt als ze helemaal gewend zijn aan elkaar. Ze slapen in elkaars buurt, maar nog niet tegen elkaar aan. Denk dat dit allemaal wel hoopvol is toch voor een geslaagde koppeling? Mijn doel is dat uiteindelijk heerlijk tegen elkaar aan gaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt inderdaad veelbelovend.  Als je inderdaad dit weekend bent begonnen met koppelen, dan zitten ze nu een aantal dagen samen. Hun relatie is dus nog pril, maar het klinkt als een match. Dat samen tegen elkaar aan liggen komt wel, bij sommige koppels duurt het een dag, bij andere een week en bij andere een maand. Dat moet nog groeien. 

Ik zou ze nog wat langer op neutraal terrein laten dat ze ook een aantal nachten samen zitten en omdat Saar soms nog wat angstig is. Als het allemaal zo blijft gaan en ze nog wat meer aan elkaar wennen, zou je ze bijvoorbeeld zaterdag of zondag in het schoongemaakte verblijf kunnen zetten. Twijfel je, wacht dan wat langer met de volgende stap. Beter rustig dat alles goed blijft gaan, dan te snel naar de volgende stap en dat het weer voor onrust zorgt. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat grappig, zo'n klein konijntje met zo'n grote vriend!

Wij hebben een Franse hangoor dame met een klein vriendje van nog geen 2 kilo. Zij zijn ook nog niet zo lang samen.

Het vorige mannetje van onze Franse dame was een middelgrote ram van 3,5 kilo. Met haar huidige vriendje was (ook weer) direct een klik. Hij had 2 jaar alleen gezeten, en dit is zijn eerste vrouwtje en waarschijnlijk zelfs het eerste konijn waar hij mee kennismaakte. Hij is trouwens geen moment bang geweest voor zijn uit de kluiten gewassen vrouw 😆, ook niet als zij rondom etenstijd een beetje snauwerig naar hem is. Hij kruipt vanaf het begint al lekker tegen haar aan en ligt vaak naast haar, onder een van haar grote flaporen. Een grappig gezicht. Ze hebben 1 nacht in de neutrale garage gebivakkeerd, waarna hij al mee mocht naar het verblijf van zijn dame. 

Maar elke koppeling is anders, zoals ook hierboven al geschreven. Eigenlijk zijn alle koppelingen hier in samenspraak met de opvang gegaan en zijn altijd rustig verlopen, maar misschien hebben wij ook wel een beetje geluk gehad wat dat betreft.
Bij jou klinkt het inderdaad goed, het lijkt vooral wat tijd nodig te hebben. En ja, het is geweldig als je een lekker klef stel hebt om van te genieten!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat steeds een beetje beter. Saar wast Koos van top tot teen. Daar heeft ze een hele kluif aan😅 Andersom wast Koos de oren van Saar. Wel heel schattig om te zien.

Saar is af en toe nog op haar hoede, maar durft nu ook gewoon weer languit te liggen. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen zo. Blij mee! Nu alleen nog goed opletten dat Koos niet al het eten in z'n eentje opschrokt. Zo'n groot konijn eet een stuk meer!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .