Ga naar inhoud

Blaffen tijdens het uitlaten

Aanbevolen berichten

Hoe gaan jullie om met honden die heel veel blaffen tijdens het uitlaten?

Flip blaft echt naar alles. Vreemde geluiden, katten, andere honden, kinderen, mensen op de fiets, mensen die in de tuin werken en zelfs mensen die gewoom voorbij lopen.

Nu is het wel corgi eigen dat ze zichzelf nog al heel wat vinden en altijd het laatste woord moeten hebben.

Goed mijn zusje heeft natuurlijk wel puppycursus maar die heeft een hele rare methode wat niet echt werkt. Ik dacht misschien hebben jullie tips?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is de reden dat hij blaft in die situaties? Angst? Spanning? Overprikkeld? Gewoonte?

Als je zo iets ziet aankomen of als zo iets gebeurd kun je proberen zelf als baasje de aandacht van de hond vast te houden of terug te krijgen. Met een koekje, met een (piep)speeltje in je zak, door tegen ze te praten, net wat voor die hond werkt. 

Als het angst is, jezelf tussen de hond en het spannende object / individu positioneren. Dan krijgt het hondje dus niet het gevoel dat ze jou moeten beschermen, maar bescherm jij de hond. 

Een combinatie van die twee dingen kan natuurlijk ook. 

En als het dingen zijn die nieuw zijn, waar hij nog aan moet wennen, dan kan juist heel rustig de tijd nemen en het herhalen ook goed werken. Dat je bij wijze van dus elke week een keertje bij de kinderspeelplaats of bij een fietspad gewoon op een bankje gaat zitten. Afhankelijk van wat er gebeurd en hoe de pup reageert, kun je dan een aanpak kiezen. Gewoon rustig niets doen en wachten tot de pup ook rust vind. En dan belonen.  Dit kun je nog wel iets helpen door de pup bijvoorbeeld tegen je aan te laten zitten. Voelbare steun van jou, en rustig de wereld ontdekken tegelijkertijd.

Maar soms werkt het beter om bijvoorbeeld wat simpele oefeningen te doen zoals zit of lig.

Hoe dan ook, zorg dat de pup weet dat jij er bent voor steun en als rustpunt.  En vergeet niet dat je ook echt heel actief de momenten dat het goed gaat moet belonen. Je beloont de pup dus echt voor rust onderweg. Als je bijvoorbeeld even ergens moet wachten en staat te praten, en de pup gaat zitten of liggen, dan beloon je. 

Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar de puppycursus methode? 😄 

Link naar bericht
Delen op andere sites
46 minuten geleden zei pakyakker:

Hoe gaan jullie om met honden die heel veel blaffen tijdens het uitlaten?

Flip blaft echt naar alles. Vreemde geluiden, katten, andere honden, kinderen, mensen op de fiets, mensen die in de tuin werken en zelfs mensen die gewoom voorbij lopen.

Nu is het wel corgi eigen dat ze zichzelf nog al heel wat vinden en altijd het laatste woord moeten hebben.

Goed mijn zusje heeft natuurlijk wel puppycursus maar die heeft een hele rare methode wat niet echt werkt. Ik dacht misschien hebben jullie tips?

Dat kan je beter in het hondentopic dan in het kattentopic vragen 😁 Of er moeten hier mensen zijn die blaffende katten hebben...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt ik beloon ook heel erg want je moet ze juist belonen ipv straffen.

Afleiden lukt bijna niet omdat die zo gefocust daarop is. Ik negeer het maar zeg dat die het niet moet doen en trek hem mee.

Wat het is waarom die blaft weet ik niet. Corgi is natuurlijk een waakhond dus misschien is het ook iets natuurlijks.

Angst en spanning is het niet.

Op blaffende honden reageren is gewoon het laatste woord hebben en laten zien hoe groot die is, maar de rest geen idee.

Maar dit zijn wel goede tips! We vermijden ook juist geen andere honden of speelplaatsen zodat die eraan went maar toch blijft het.

De aanpak van de puppycursus mevrouw is dat je heel vaak heen en weer langs het zelfde ding moet lopen. Maar goed dat werkt niet bij geluiden of mensen die langslopen of fietsen. Mijn zusje heeft dit ook wel geprobeerd maar het is gewoon lastig. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Het mag dan wel Corgi eigen zijn, daarom is het nog niet gedrag dat ‘normaal’ of ‘goed’ is. 
Ik zou zeker de methode van @Evee gaan proberen. Het is een pup, dus er is vast wel een speeltje waar hij helemaal wild van wordt. Gebruik dat om hem af te leiden. Echt, maak er nú werk van voordat je straks een hond hebt die overal achterna jaagt achter alles wat beweegt. Dat wil je écht niet! 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .