Ga naar inhoud

Verwijderen ogen


Liekebrok

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik heb twee konijnen, Lizzy en Loekie. Lizzy heeft sinds een aantal weken een flinke blauwe waas over haar ogen. Uiteraard ben ik hiermee naar de dierenarts geweest. Ze heeft een verhoogde oogdruk en de desbetreffende medicijnen werken niet. Ook is ze behandeld voor mogelijk EC, maar dit mocht helaas ook geen resultaat opleveren voor de ogen. Nu is er geconstateerd dat ze aan één oog al blind is en de andere is in zicht verminderd. De kans bestaat dat haar oogjes verwijderd zullen moeten worden, een heel naar idee vind ik dat. Zijn er mensen die hetzelfde mee hebben gemaakt? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen over de operatie, het herstel etc. Ook ben ik benieuwd naar de prijs die jullie voor zo’n operatie betaald hebben. 
 

Alvast bedankt!

Groetjes Lieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere konijnen voorbij gekomen die een oogje missen, zoek maar eens op oog verwijderen via de zoekfunctie 🙂

 

Ik heb zelf een nagenoeg blind konijn gehad, in mijn herinnering was die waas wit. Mijn konijn kon alleen nog licht/donker zien, verder niks meer (volgens de dierenarts). Het beestje kon zich nog prima redden op een stroeve ondergrond met weinig obstakels. Dat ging prima tot de E.C. de overhand kreeg en de rest van het lijfje ook werd aangetast door die parasiet.

 

@Pablo&LolaHad jij niet een konijn met zo'n blauwe gloed in de ogen, of was dat iemand anders?

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt. Zie hier het topic dat ik destijds had aangemaakt: 

Wat het uiteindelijk bij Lola is geweest is onduidelijk. Oogdruppels leken in eerste instantie wel te helpen, maar vermoedelijk is er meer aan de hand geweest (EC?). Ze ontwikkelde op den duur ook een enorme vochtbult onder haar kin en is niet lang daarna overleden.
 

Sterkte, @Liekebrok! Ik hoop op meer geluk voor Lizzy.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn Fluffy is in december 2020 1 oogje verwijderd i.v.m ec.

Hij had ineens een witte wolkachtige vlek in één van zijn oogjes.

Is hiervoor een tijdje behandeld met orale medicatie en later ook met oogdruppels.

Helaas heeft het allemaal niet geholpen en werd de vlek steeds groter en kreeg Fluffy ook pijn.

Daarom in overleg met de dierenarts besloten om zijn oogje te laten verwijderen.

De operatie is gelukkig goed verlopen en Fluffy heeft geen last gehad van complicaties.

De plek waar zijn oogje gezeten heeft is netjes gehecht met oplosbare hechtingen en inmiddels is er gewoon vacht overheen gegroeid. Het heeft er nooit eng uitgezien vind ik.

Fluffy zelf lijkt er geen last van te hebben. Wel heb ik zeker aan het begin steeds goed opgelet dat ik hem benaderde aan zijn goede kant zodat hij niet zou schrikken. 
De operatie heeft mij 289 euro gekost inclusief na controle en pijnstillers.

 

Omdat ik een behoorlijk klef koppel heb is de vriendin van Fluffy mee geweest naar de dierenarts, samen zijn ze daar de hele dag geweest. Meteen toen Fluffy wakker werd zijn ze bij elkaar gezet, hebben toen echt veel steun aan elkaar gehad.

Eenmaal thuis hebben beide konijnen een ruime week binnen gezeten omdat Fluffy de eerste dagen na de operatie sowieso binnen moest blijven, daarna zijn ze samen weer naar buiten verhuisd.

 

Al met al viel het mij behoorlijk mee.

Succes met jou konijn!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago zei Kolino:

Er zijn meerdere konijnen voorbij gekomen die een oogje missen, zoek maar eens op oog verwijderen via de zoekfunctie 🙂

 

Ik heb zelf een nagenoeg blind konijn gehad, in mijn herinnering was die waas wit. Mijn konijn kon alleen nog licht/donker zien, verder niks meer (volgens de dierenarts). Het beestje kon zich nog prima redden op een stroeve ondergrond met weinig obstakels. Dat ging prima tot de E.C. de overhand kreeg en de rest van het lijfje ook werd aangetast door die parasiet.

 

@Pablo&LolaHad jij niet een konijn met zo'n blauwe gloed in de ogen, of was dat iemand anders?

 

 

Bedankt voor je reactie! Wat jammer dat de E.C. Je konijn zoveel heeft aangetast 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Pablo&Lola:

Ja, dat klopt. Zie hier het topic dat ik destijds had aangemaakt: 

Wat het uiteindelijk bij Lola is geweest is onduidelijk. Oogdruppels leken in eerste instantie wel te helpen, maar vermoedelijk is er meer aan de hand geweest (EC?). Ze ontwikkelde op den duur ook een enorme vochtbult onder haar kin en is niet lang daarna overleden.
 

Sterkte, @Liekebrok! Ik hoop op meer geluk voor Lizzy.

Ah wat sneu zeg😢 wat zielig voor Lola. Ik hoop inderdaad dat dit bij Lizzy niet gebeurt. Voor mogelijk EC is ze al behandeld en dat was het gelukkig niet. Toch wel naar hoe het nu is, maar wellicht dat we de operatie over een tijdje toch laten doen. Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei mammafelina:

Bij mijn konijn Fluffy is in december 2020 1 oogje verwijderd i.v.m ec.

Hij had ineens een witte wolkachtige vlek in één van zijn oogjes.

Is hiervoor een tijdje behandeld met orale medicatie en later ook met oogdruppels.

Helaas heeft het allemaal niet geholpen en werd de vlek steeds groter en kreeg Fluffy ook pijn.

Daarom in overleg met de dierenarts besloten om zijn oogje te laten verwijderen.

De operatie is gelukkig goed verlopen en Fluffy heeft geen last gehad van complicaties.

De plek waar zijn oogje gezeten heeft is netjes gehecht met oplosbare hechtingen en inmiddels is er gewoon vacht overheen gegroeid. Het heeft er nooit eng uitgezien vind ik.

Fluffy zelf lijkt er geen last van te hebben. Wel heb ik zeker aan het begin steeds goed opgelet dat ik hem benaderde aan zijn goede kant zodat hij niet zou schrikken. 
De operatie heeft mij 289 euro gekost inclusief na controle en pijnstillers.

 

Omdat ik een behoorlijk klef koppel heb is de vriendin van Fluffy mee geweest naar de dierenarts, samen zijn ze daar de hele dag geweest. Meteen toen Fluffy wakker werd zijn ze bij elkaar gezet, hebben toen echt veel steun aan elkaar gehad.

Eenmaal thuis hebben beide konijnen een ruime week binnen gezeten omdat Fluffy de eerste dagen na de operatie sowieso binnen moest blijven, daarna zijn ze samen weer naar buiten verhuisd.

 

Al met al viel het mij behoorlijk mee.

Succes met jou konijn!

Wat fijn om te horen dat het mee is gevallen! Ook fijn om te weten dat het er niet eng uitziet, daar ben ik wel een beetje bang voor eigenlijk. Vandaag heb ik overleg gehad met mijn dierenarts en zij zitten op ongeveer dezelfde prijs. 
 

Lizzy zit ook in een heel klef koppel haha, dus ik overweeg ook om Loekie mee te nemen als het zo ver is. 
 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-9-2021 at 12:54 zei Ot&Sien:

Welke behandeling tegen EC heeft ze precies gehad en hoelang is ze behandeld? Het verschilt nog wel eens per dierenarts hoe ze hier tegenover staan heb ik gemerkt.

 

 

Op 3-9-2021 at 12:54 zei Ot&Sien:

Welke behandeling tegen EC heeft ze precies gehad en hoelang is ze behandeld? Het verschilt nog wel eens per dierenarts hoe ze hier tegenover staan heb ik gemerkt.

 

Ze is behandeld met Panacur voor 4 weken lang!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat sneu voor je konijn. Ben je na die vier weken gestopt met panacur? Het is vaak zo dat langer behandelen nodig is. Ik heb zelfs een konijn er een half jaar mee behandeld en ik hoor weleens gevallen die het chronisch krijgen. 

 

Ook bij mijn konijntje is er ooit een oog verwijderd, dit kwam door een kaakabces wat het oog ‘naar buiten’ duwde. Het herstel is me voor het konijn alleszins meegevallen, hij leek er namelijk echt weinig last van te hebben. Zelf vond ik het wel pittig maar dat kwam omdat de wond open gehouden moest worden en dagelijks gespoeld. Dat lag echter aan het abces wat erachter zat en niet de wond zelf. De kosten waren ook erg hoog maar dat kwam denk ik omdat ik een beetje van het kastje naar de muur werd gestuurd en dierenartsen toen niet durfden te opereren (10 jaar geleden ongeveer). 

 

Je zegt dat beide ogen misschien verwijderd moeten worden? Dat vind ik wel heftig voor een konijn (prooidier). 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Renske34:

Jeetje wat sneu voor je konijn. Ben je na die vier weken gestopt met panacur? Het is vaak zo dat langer behandelen nodig is. Ik heb zelfs een konijn er een half jaar mee behandeld en ik hoor weleens gevallen die het chronisch krijgen. 

 

Ook bij mijn konijntje is er ooit een oog verwijderd, dit kwam door een kaakabces wat het oog ‘naar buiten’ duwde. Het herstel is me voor het konijn alleszins meegevallen, hij leek er namelijk echt weinig last van te hebben. Zelf vond ik het wel pittig maar dat kwam omdat de wond open gehouden moest worden en dagelijks gespoeld. Dat lag echter aan het abces wat erachter zat en niet de wond zelf. De kosten waren ook erg hoog maar dat kwam denk ik omdat ik een beetje van het kastje naar de muur werd gestuurd en dierenartsen toen niet durfden te opereren (10 jaar geleden ongeveer). 

 

Je zegt dat beide ogen misschien verwijderd moeten worden? Dat vind ik wel heftig voor een konijn (prooidier). 

Ja, ik ben na 4 weken gestopt omdat de kuur preventief was. Ze had gelukkig geen EC. Er is sprake van glaucoom (verhoogde oogdruk) maar de oorzaak hiervan is niet bekend. Ze heeft dit aan beide ogen, dus vandaar mogelijk beide ogen verwijderen. Ze is nu blind aan één oog en met verloop van tijd zal dit ook met het andere oogje (waarschijnlijk) gebeuren. Gelukkig is ze nog super vrolijk (binkies maken) en gelukkig met haar vriendje Loekie. Dus zo lang de operatie nog niet nodig is stellen we het nog even uit, alles in overleg met de dierenarts uiteraard. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt, maar vind het idee toch wel een beetje eng haha. Maar fijn om te horen dat de operatie bij uw konijn is meegevallen. Kan me wel voorstellen dat zo’n open wond best heftig is inderdaad. En vervelend dat de kosten zo hoog waren door het telkens op en neer gestuurd worden. 
 

Bedankt voor je berichtje!

Groetjes Lieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .