Ga naar inhoud

Voedster en ex-ram ineens niet meer samen…


niengijsfien

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn voedster Fien en ex-ram Gijs zijn sinds 30 januari bij mij. Ze zijn altijd lief voor elkaar geweest maar sinds afgelopen zaterdag gaat het niet meer goed tussen de 2… 

 

Fien is de dominante van het stel en wordt ook vaak door Gijs gewassen. Op haar hoofdje, oren en ogen. Dus vertrouwen is er wel. Alleen na het wassen en soms tijdens het wassen ‘schrikt’ Fien en valt hij haar aan en anders om… soms zo erg dat de plukken met haar in het rond vliegen.

Als Gijs weer bij haar in de buurt wil komen rent ze hard voor hem weg. 
 

Ze hebben een eigen kamer tot hun beschikking met groot dakterras er aan dus qua ruimte en krap op elkaar in een hok is het probleem niet


Volgende week woensdag wordt Fien gecastreerd. 

 

Ik weet even niet wat ik met deze situatie moet. Heeft iemand misschien tips?

 

Alvast bedankt!♥️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, dat verklaart wel waarom er onrust is. Jonkies kunnen altijd wel prima samen, maar als ze gaan puberen vormt het karakter zich en kan het zijn dat het geen match meer is. Het hoeft niet hoor. Het kan ook een rangorde dingetje zijn waar ze gewoon weer goed samen uitkomen als ze het er over eens worden wie de baas is. Dat gedoe zie je ook niet bij jonge konijnen, bij pubers en volwassen konijnen is dat nogal een ding. Ik zou ze met haviksogen in de gaten houden. Rijden, jagen, wat haren trekken, dat is niet zo erg. Wordt er echt geknokt, of is er eentje echt bang voor de ander, dan is dat niet goed en moeten ze uit elkaar. 

Ik zou alvast een plan bedenken voor het geval ze niet meer samen kunnen. Wil je dan twee koppels houden, ieder een eigen maatje laten kiezen bij een opvang, of ga je er dan eentje afstaan bij de opvang en de ander met een maatje met wie het wel klikt terug mee naar huis? 

 

Dat is worst case scenario natuurlijk. Er is heus een goede kans dat ze er samen wel uitkomen, zolang het alleen om wat onrust gaat. Zie het dan als een soort vertraagde koppeling en bekijk het gedrag ook met die ogen. Maar het is wel goed om een plan te hebben voor als het mis gaat. 

 

Lastig om te zien hè, ik duim dat ze snel weer rustig worden samen!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Eefje:

Ah ja, dat verklaart wel waarom er onrust is. Jonkies kunnen altijd wel prima samen, maar als ze gaan puberen vormt het karakter zich en kan het zijn dat het geen match meer is. Het hoeft niet hoor. Het kan ook een rangorde dingetje zijn waar ze gewoon weer goed samen uitkomen als ze het er over eens worden wie de baas is. Dat gedoe zie je ook niet bij jonge konijnen, bij pubers en volwassen konijnen is dat nogal een ding. Ik zou ze met haviksogen in de gaten houden. Rijden, jagen, wat haren trekken, dat is niet zo erg. Wordt er echt geknokt, of is er eentje echt bang voor de ander, dan is dat niet goed en moeten ze uit elkaar. 

Ik zou alvast een plan bedenken voor het geval ze niet meer samen kunnen. Wil je dan twee koppels houden, ieder een eigen maatje laten kiezen bij een opvang, of ga je er dan eentje afstaan bij de opvang en de ander met een maatje met wie het wel klikt terug mee naar huis? 

 

Dat is worst case scenario natuurlijk. Er is heus een goede kans dat ze er samen wel uitkomen, zolang het alleen om wat onrust gaat. Zie het dan als een soort vertraagde koppeling en bekijk het gedrag ook met die ogen. Maar het is wel goed om een plan te hebben voor als het mis gaat. 

 

Lastig om te zien hè, ik duim dat ze snel weer rustig worden samen!

 

 

Super bedankt voor je reactie🙏🏼
 

Ik heb ze vanmiddag samen gezet weer. Ik heb ze in de gaten kunnen houden middels een camera die op hun kamer hangt. Het gaat een poos goed (z’n ander half uur), maar dan wordt Fien ineens bang van Gijs😢

 

Ik vind het zo naar om te zien. Kan wel huilen elke keer. Ik kan geen van beide weg doen dan zou mijn hart echt breken. Ik denk dat ik dan moet gaan denken aan inderdaad nog 2 erbij zoeken en ze die echt zelf laten uitkiezen bij een opvang. 
 

Ik hoop eigenlijk dat na de castratie van Fien ze weer gewoon vriendjes kunnen worden, maar das nog even afwachten🤞🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè vervelend. Het kan pubergedrag zijn dat op een gegeven moment weer over gaat, of het komt doordat de echte karakters van hun volwassen leeftijd naar voren komt. Lastig te zeggen hoe het gaat ontwikkelen. 

 

Castratie van Fien zou inderdaad een positief effect kunnen hebben. Dat is te proberen. Het duurt overigens wel een aantal weken voordat je daar iets van zal merken. Ik zou haar na de castratie een aantal dagen apart houden. Als ze nu al regelmatig bang is van Gijs dan zal dat vlak na de operatie, dan is ze zwakker, waarschijnlijk nog meer zijn en niet helpen voor het herstel dat ze samen zijn. Als ze weer fit is kan je ze weer koppelen op voor beide konijnen neutraal terrein. 

 

Als plan B zou ik niet aan een viertal denken. Als het met die 2 samen niet werkt is de kans erg klein dat het in een groepje wel gaat. Dan zou ik ze via een goede konijnenopvang ieder aan een eigen maatje laten koppelen en de 2 stellen van elkaar gescheiden houden. 

 

Maar hopelijk komt het goed samen! Het is inderdaad naar om te zien als er heibel is. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago zei Lienappelsien:

Hè vervelend. Het kan pubergedrag zijn dat op een gegeven moment weer over gaat, of het komt doordat de echte karakters van hun volwassen leeftijd naar voren komt. Lastig te zeggen hoe het gaat ontwikkelen. 

 

Castratie van Fien zou inderdaad een positief effect kunnen hebben. Dat is te proberen. Het duurt overigens wel een aantal weken voordat je daar iets van zal merken. Ik zou haar na de castratie een aantal dagen apart houden. Als ze nu al regelmatig bang is van Gijs dan zal dat vlak na de operatie, dan is ze zwakker, waarschijnlijk nog meer zijn en niet helpen voor het herstel dat ze samen zijn. Als ze weer fit is kan je ze weer koppelen op voor beide konijnen neutraal terrein. 

 

Als plan B zou ik niet aan een viertal denken. Als het met die 2 samen niet werkt is de kans erg klein dat het in een groepje wel gaat. Dan zou ik ze via een goede konijnenopvang ieder aan een eigen maatje laten koppelen en de 2 stellen van elkaar gescheiden houden. 

 

Maar hopelijk komt het goed samen! Het is inderdaad naar om te zien als er heibel is. 

Bedankt voor je reactie 🙏🏼
 

Ik heb de 2 boefjes al apart zitten nu. Wel zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken zodat ze geen vreemden van elkaar gaan worden.

 

Nadat Fien helemaal hersteld is wil ik ze opnieuw gaan koppelen inderdaad. Omdat we net verhuisd zijn, 2 maand geleden, hebben ze nog niet het hele huis kunnen besnuffelen. Dus dat komt ergens wel goed uit. 
 

Ik hoop zo erg dat het goed komt tussen de 2…

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago zei Miekmoek:

Lees voor het herkoppelen na de castratie van Fien (als ze weer helemaal beter is) ook even onderstaand artikel goed door. Dan heb je de grootste kans dat ze het weer samen zien zitten. 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Als je meer specifieke vragen hebt, stel ze gerust! We helpen graag 😊

Super bedankt voor je reactie 🙏🏼
 

Ik ga dit artikel zeker goed doornemen, hopelijk kunnen de 2 daarna gewoon weer goed samen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het hommeles is geweest is het vaak juist niet handig om ze in elkaars zicht/geur/gehoor te hebben. Nu kunnen ze elkaar namelijk wel zien maar niet echt bij elkaar. Soms raken ze dan gefrustreerd omdat ze de rangorde niet kunnen bepalen. Dat gaan ze dan soms botvieren zodra ze wel weer echt samen zitten. 

 

Als ze negatief uit elkaar gaan is het vaak juist handig dat ze elkaar een beetje vergeten, zodat ze weer een frisse start kunnen maken.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .