Ga naar inhoud

Bo's borrelbuikje


namens Bo de Boer

Aanbevolen berichten

Hallo en bedankt voor het openen van dit topic, hopelijk heb je advies voor me 🙂

 

Sinds vrijdag hoor ik af en toe de buik van mijn konijn Bo borrelen. Vooral na z'n dagelijkse groenten (witlof & andijvie). Het is niet heel hard, ik moet wel bij 'm in de buurt zijn om te kunnen horen, maar harder dan normaal gesproken (wat je alleen hoort met een oor tegen de buik). Tevens heeft hij vandaag z'n blinde darm keutels niet direct opgegeten. Pas later toen ie ze terug vond. 

 

Verder heeft hij een normaal activiteitsniveau, is alert en nieuwsgierig, normale eetlust, normale keutelproductie (muv die bdk), wast zich, speelt en doet z'n binkies en flops. 

 

Toch knagen de zorgen aan mij.

 

Kan ik beter even geen groenten geven? Of is de regelmaat van zijn eetpatroon juist wel belangrijk om vast te houden? Zijn er andere adviezen?

 

PS: het advies dat ik hier steevast lees is "ga voor de zekerheid naar de DA". Ik snap dat dit advies met de beste bedoelingen gegeven wordt, maar in Bo's geval moet die beslissing niet luchtig gemaakt worden. De vorige keer dat ik met hem "voor de zekerheid naar de DA" ging, was er niks aan de hand, maar hij was zó in de stress geraakt dat hij ophield met eten en bijna twee weken lang volledig niet at of keutelde en daarna duurde het nog enkele weken voordat hij helemaal hersteld was. Het lijkt mij onverstandig om deze stap te nemen, gezien gedrag/eten/keutelen normaal zijn. Natuurlijk houd ik hem als een havik in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe moet je juist niks veranderen in de dagelijkse routine, veranderingen maken de darmen overstuur. Ik snap dat je je zorgen maakt, een borrelbuik duidt toch vaak op gas. Is hij in de rui? Eet hij gulzig, dat hij misschien lucht mee naar binnen hapt?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Kolino:

In principe moet je juist niks veranderen in de dagelijkse routine, veranderingen maken de darmen overstuur. Ik snap dat je je zorgen maakt, een borrelbuik duidt toch vaak op gas. Is hij in de rui? Eet hij gulzig, dat hij misschien lucht mee naar binnen hapt?

 

 

Hij verhaart op het moment een beetje en is inderdaad een gehaaste eter.

aangepast door namens Bo de Boer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor dat bij Milly ook regelmatig na het eten van groenten. Er is nooit wat aan de hand, maar vervelend is het wel, voor mij dan. Want bij mijn vorige konijnen was het dus wel mis als ik dat hoorde. Enige wat je kunt doen is goed in de gaten houden en snel handelen als je tekenen ziet dat er iets mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het advies "ga naar de dierenarts" wordt vaak gegeven, omdat bunnybunch geen vervanging is voor een dierenartsbezoek. En in sommige gevallen lijken konijnenbaasjes dat wel te verwachten.

 

Bunnybunch is er wel om informatie en ervaringen te delen, voor het geval je er met de dierenarts niet uit komt. Zolang jouw konijn eet en keutelt, is het nog geen spoedgeval, dus naar de dierenarts haasten is dan nog niet nodig, in dat geval kun je prima om advies vragen op het forum.

 

Eén van mijn konijnen heeft ook vaak een borrelende buik na het eten van groenvoer of na het drinken van water. Nou heeft hij niet de meest goede spijsvertering (hij eet ook eigenlijk niet genoeg hooi naar mijn zin). Maar bij hem is het gelukkig nog niet tot gasbuikjes gekomen. Goed opletten dus, en wel naar de dierenarts als je ziet dat hij pijn heeft, stopt met eten, of stopt met keutelen. En niet te veel gekke dingen doen qua voeding, ik kan het bij hem ook echt beter bij een basis van groenvoer houden en niet te veel nieuwe dingen voeren, want daar kan hij niet zo goed tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Het advies "ga naar de dierenarts" wordt vaak gegeven, omdat bunnybunch geen vervanging is voor een dierenartsbezoek. En in sommige gevallen lijken konijnenbaasjes dat wel te verwachten.

 

Bunnybunch is er wel om informatie en ervaringen te delen, voor het geval je er met de dierenarts niet uit komt. Zolang jouw konijn eet en keutelt, is het nog geen spoedgeval, dus naar de dierenarts haasten is dan nog niet nodig, in dat geval kun je prima om advies vragen op het forum.

Ik zou dit forum ook nooit zien als vervanging van de dierenarts. Dat lijkt me logisch. 

 

De PS was enkel om duidelijk te maken dat ik met dat advies nu niet geholpen wordt, want als ik vind dat ie de dierenarts nodig heeft, dan ga ik per direct naar de dierenarts. Dat hoeft me niet verteld te worden. Maar het risico van die beslissing in Bo's geval mag niet onderschat worden en zonder toelichting verwachtte ik dat veel mensen dat wel zouden doen en dan zou ik niet de informatie krijgen die ik zoek. 

 

Ik was/ben juist op zoek naar de adviezen van konijnen eigenaren die ervaring hebben met vergelijkbare situaties. 

 

Gebaseerd op de huidige reacties houd ik hem dus vast aan zijn eetpatroon. Ik dacht alleen dat omdat groenten meer fermenteren in de darmen dan ander voedsel dat ik dat beter even achterwege kon laten, zodat er niet meer gas ontstaat, dusdanig dat ie symptomen gaat vertonen. 

 

Ondertussen weeg ik zijn eten en verschoon ik zijn toilet elke dag om zowel de intake als de output goed in de gaten te houden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat krijgt hij allemaal aan eten? Welke brok geef je en hoeveel?

Andijvie en witlof zijn in principe veilige groenten, al kan niet elk konijn tegen groenten. Hoeveel krijgt hij daar van? Je zou er iets minder van kunnen geven.

 

Als je regelmatig blindedarmkeutels vindt geef je waarschijnlijk teveel eten. Of als ze flink te dik zijn dan kunnen ze er niet goed direct bij. Maar je vond ze gisteren voor het eerst? Dan hoef je je daar niet direct zorgen over te maken. Wie weet schrok hij ergens van en heeft hij het toen laten liggen. Even in de gaten houden. Als je ze vaker vindt dan moet je wel even verder kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Lienappelsien:

Wat krijgt hij allemaal aan eten? Welke brok geef je en hoeveel?

Andijvie en witlof zijn in principe veilige groenten, al kan niet elk konijn tegen groenten. Hoeveel krijgt hij daar van? Je zou er iets minder van kunnen geven.

 

Hij krijgt Total Bite brokken, dat zijn van die brokken waar het allemaal hetzelfde is. Daar krijgt ie per etmaal ongeveer 50 gram van (normaalgesproken weeg ik het niet maar gaat het op zicht, dus het kan iets variëren van dag tot dag). Hij weegt zo'n drie kilo. 

Groente is 3 bladeren andijvie, 2 witlof. 

Hij is een hele goede hooi-eter, dat vind hij ook echt lekker, dus daar werkt ie aardig wat van weg.

 

Normaal gesproken vind ik nooit blinderdarmkleutels en vandaag zag ik hem ze ook weer gewoon direct eten. Dus dat ie ze gisteren even liet liggen zal wellicht toeval zijn geweest. Maar ik ben nu natuurlijk overal hyper-alert op. 

 

Andere achtergrond informatie, mocht dit leiden tot meer advies:

- Hij is drie jaar oud

- Gecastreerd

- Hij zit binnen

- Hij heeft een hele grote ren (zo'n 10 vierkante meter)

- Hij zit helaas alleen; z'n maatje is bijna precies een jaar geleden overleden en sindsdien is een ander vrouwtje, dat z'n nieuwe maatje had moeten worden, tot mijn grote schrik en verdriet recent overleden na complicaties van de sterilisatie (ze hebben elkaar nog nooit ontmoet, dus daar hoort hij geen last van te kunnen hebben)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Ik betrap hem net op hard tandenknarsen en wat alarmerend gedrag (met oogjes toegeknepen zitten, languit liggen maar onrustig, alsof hij niet comfortabel kon liggen, en daarna met z'n achterpootjes onder z'n onderlijf). Het is wel een heftige tweestrijd, want eerder vanmiddag was hij juist superblij aan het spelen en hij heeft ook net nog zitten eten.

 

Maar nu toch maar de dierenarts gebeld. Ik vertrouw het niet meer. Hoewel het zijn eten en keutelen(nog) niet beïnvloed, lijkt hij bij vlagen wel pijn te voelen. Het is een moeilijke beslissing om te maken, met wat er de vorige keer gebeurde als gevolg van de stress. Ik hoop maar dat het de juiste beslissing is. Over iets meer dan een uurtje kunnen we terecht. 

 

Pfffff hopelijk wordt dit geen herhaling van de vorige keer. Dat was voor ons beide echt heel zwaar. 

 

Maar boven alles hoop ik dat hij snel weer helemaal beter is. Het is een al een zwaar jaar met veel verlies geweest en hij is echt m'n beste vriendje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je een knuffeltje voor hem kopen wat geen kralen oogjes heeft maar stof zodat hij het niet eraf kan knabbelen. Geeft wat meer troost. Deed bij mijn konijn ook altijd eem knuffel erbij. Zo'n ikea panda. Ideaal. Tenzij je konijn echt een knager is die de knuffel op eet. Verder zou ik als hij terug is hem even gewoon laten. Hopelijk is hij na een paar uurtjes weer van zijn stress af en gaat hij weer eten. Zou wel wat lekker aanbieden na een uurtje. Tenminste dat is uiteraard ook afhankelijk wat er aan de hand is. Ik doelde puur op dierenarts bezoekje. Maar als er wel wat aan de hand is dan is dat anders. Beterschap. Hoop dat het meevalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig van je voedster! 

 

Total Bite ken ik niet, maar ik heb het even opgezocht en het is op het eerste gezicht volgens mij niet slecht. De rest klinkt ook goed. Ik zou het niet zo weten dan. Is er iets veranderd de afgelopen dagen?

Je zou kunnen kijken of hij minder borrelt als je minder of geen groenten geeft.

 

Fijn dat hij zoveel ruimte heeft! 

 

Ik had mijn berichtje geschreven, maar nog niet geplaatst. Ondertussen zijn er dus nieuwe ontwikkelingen. Goed dat je naar de dierenarts gaat. Nu is duidelijk dat er echt iets aan de hand is. Hopelijk is hij er met medicatie snel bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Post-DA update:

 

Er is inderdaad een beetje gas geconstateerd, helemaal achteraan in de darmen, verder helemaal goed (geen foute temperatuur, gebitsproblemen, o.i.d.).

 

Hij heeft een injectie gekregen tegen pijn en we hebben Cisaral en Metacam meegekregen. De dierenarts wou eerst géén Metacam geven totdat ik het verhaal van het vreemd liggen en tandenknarsen van vandaag herhaalde. Naar Laxatract heb ik gevraagd, maar dat vond ze niet nodig. Omdat Bo (vooralsnog) gewoon eet en keutelt, was de dierenarts erg optimistisch. Was ook erg gecharmeerd van Bo (het is echt een prachtkonijn, Hollander met blauwe ogen, likt elke hand die voor zijn neus verschijnt). Naast de medicijnen geven is het advies om hem gewoon hetzelfde te eten te geven, inclusief de groenten. Ik heb voor de zekerheid een zakje dwangvoer gekocht, maar ik hoop van harte dat het niet nodig zal zijn. 

 

Ik vond het wel erg spannend, het liep uit bij de dierenarts dus we moesten 25 minuten wachten en Bo lag daar maar te hijgen in de carrier. Dus mijn hart zat in mijn keel. 

 

Bij thuiskomst ben ik eerst boodschappen gaan doen en heb hem volledig met rust gelaten. Nu terug en hij is aan het rond lopen, zit gelukkig niet stilletjes in een hoekje. Terwijl ik type heeft ie één sprietje hooi gegeten. Niet meer dan één, maar hopelijk een goed teken. De angst is nu namelijk dat ie door de stress van dit avontuur ophoud met eten.

 

Het toilet is weer verschoont, z'n voederbakje gewogen. Ik ga hem in de gaten houden.

 

Bedankt voor alle steun! Als het niet te veel gevraagd is, houdt alsjeblieft de vingers gekruist voor hem 💗 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed hoor, zeker omdat het gas al achteraan in de darmen zit. Ik snap dat je het spannend vindt, maar het klinkt toch al veelbelovend dat hij rond aan het lopen is en toch al een sprietje hooi heeft gepakt. Ik zou vooral zoveel mogelijk het ritme aanhouden dat hij gewend is. Medicatie kun je een kwartiertje voor het eten geven, hopelijk heeft hij daar niet al te veel stress van 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Miekmoek:

Hoe gaat het nu? 

 

Vooralsnog is het in elk geval, gelukkig, geen herhaling van de vorige keer. Toen ging ie hard achteruit na het dierenarts-bezoek. 

 

Toen ik 's morgens de kamer op kwam waar hij zit, kreeg ik de begroeting die ik gewend ben, lekker racen en tussendoor om aaien vragen. Gedurende de nacht heeft hij zijn groenten opgegeten, 15 gram brokjes (dat is wel minder dan normaal) en nog wat hooi. Mooie keuteltjes op het toilet.

 

Medicijnen geven gaat aardig goed en lijkt hem niet veel stress te geven. Zodra we klaar zijn loopt hij weer rond. De Cisaral vindt hij walgelijk, de Metacam is kennelijk lekker. Terwijl ik hem zijn medicijnen gaf, hoorde ik zijn buik wel heel hard borrelen.

 

Vanmiddag wanneer hij veel zal slapen ga ik liggen luisteren en kijken of hij toch nog pijn heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, door je oplettendheid en goed handelen heb je kans dat hij er snel weer bovenop komt. 

 

Het is een heel goed teken dat hij nog steeds keutelt en ook eet, ook al is het wat minder dan normaal. En dat hij goed beweegt is ook goed voor zijn darmen. De cisaral helpt het gas af te voeren. De metacam helpt tegen de pijn, waardoor hij blijft eten en bewegen, de darmen daardoor blijven werken en hij op temperatuur blijft. Zo te lezen had/heeft hij net een zetje nodig door medicijnen. Zonder komen ze soms in een neerwaartse spiraal terecht.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Ik heb z'n buikje vanmiddag behoorlijk hard horen borrelen. Hij sliep er wel doorheen, dus dan denk/hoop ik dat de Metacam goed voor hem werkt. 

 

Heeft iemand ervaring met hoe snel de Cisaral een beetje dient te werken? De dierenarts gaf niet echt een tijdslijn.

 

Verder:

- Activiteitsniveau is normaal, al is het bijzonder dat je normaal gesproken met hartjes in je ogen zit te kijken als ze lekker liggen te slapen en als je weet dat het minder gaat met ze gaat, je juist met je hart in je keel zit te kijken als ze liggen te slapen...

- Een uur geleden het toilet verschoont en er liggen alweer keuteltjes.

- Stapeltje hooi is zichtbaar minder.

- Brokjes 15 gram gegeten, dus het gehele etmaal in totaal slechts 30 gram. Dat is aardig wat minder dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Kolino:

Cisaral werkt dacht ik binnen een kwartiertje en werkt dan ongeveer 6 tot 8 uur. Hoe vaak per dag geef je het? Ik heb zelf de beste ervaring met het 3 keer per dag toedienen 🙂

Ik geef het inderdaad drie keer per dag. Maar ik mocht 4 keer per dag geven als ik dacht dat het "nodig was". 

 

Ik had heel naïef gehoopt dat er al gelijk vandaag verbetering zou zijn wat het borrelen betreft, omdat de dierenarts zei dat het achteraan in de darmen zat, dus niet meer zo ver te gaan had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .