Ga naar inhoud

Verhuizing konijnen


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

We zijn inmiddels een paar dagen verhuisd. Vanaf eergisteren slapen zowel wij als de konijnen in het nieuwe huis. We hebben hun eigen ren en hok meegenomen en ze krijgen in de toekomst een grotere ren.

Ze zijn alleen volledig in doodsangst. Vooral Brownie is helemaal van slag, ademt snel, is alert, ligt steeds plat tegen de grond gedrukt met grote ogen of staat juist recht overeind alles in de gaten te houden met grote ogen. Ukkie eet een stuk minder/ slechter, maar Brownie eet bijna niets meer. Ze hebben hele kleine keutels, eten geen hooi meer, drinken niet of nauwelijks en hebben niet meer geplast. Vandaag heeft Brownie in totaal 5 brokjes SS op, een kwart plakje komkommer en wat paardenbloemblad. Ik maak me zorgen of ik nu moet gaan dwangvoeren, maar dan creëer ik nog meer stress.

Ook durven ze vreemd genoeg hun hok niet meer in en zitten alsmaar buiten op waakstand. S nachts word ik steeds wakker van Brownie die urenlang keihard staat te stampen, als ik mijn bed uitga blijkt er dan een kat in de tuin te lopen. Onze vorige rijtjestuin was afgezet en daar kwamen geen katten. Hier komen katten, allerlei vogels, vliegen aalscholvers over. Brownie trilt nu al 2 dagen als een rietje en ademt snel, ook Ukkie is niet op haar gemak, maar daar gaat het nog redelijk mee. 

Hebben jullie tips? Want ik maak me echt zorgen. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat ze zo van slag zijn. Kun je misschien in de ren een extra schuilhuisje zetten, nu ze het hok niet meer in durven? Gewoon iets kleins zoals een wilgentunnel of zo'n ferplast huisje? 

En misschien kun je wat kruiden geven? Dingen als gedroogde weegbree of paardenbloemblad lusten ze vaak nog wel.

Screenshot_20210831-064458_Chrome.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei happy211:

Wat jammer dat ze zo van slag zijn. Kun je misschien in de ren een extra schuilhuisje zetten, nu ze het hok niet meer in durven? Gewoon iets kleins zoals een wilgentunnel of zo'n ferplast huisje? 

En misschien kun je wat kruiden geven? Dingen als gedroogde weegbree of paardenbloemblad lusten ze vaak nog wel.

Screenshot_20210831-064458_Chrome.jpg

Kruiden willen ze ook niet, zowel gedroogd als vers geprobeerd. Zelfs geen appel en wortel of ander favoriet eten.

Ukkie eet nog wel haar brokjes en wat groenten. Brownie echt met moeite 4/5 brokjes over de hele dag. We bieden hem alsmaar van alles aan.

Er staat wel een catcube in de ren.

Hij zit nu ook helemaal te trillen, zo zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei BaasjevanBrownie:

Kruiden willen ze ook niet, zowel gedroogd als vers geprobeerd. Zelfs geen appel en wortel of ander favoriet eten.

Ukkie eet nog wel haar brokjes en wat groenten. Brownie echt met moeite 4/5 brokjes over de hele dag. We bieden hem alsmaar van alles aan.

Er staat wel een catcube in de ren.

Hij zit nu ook helemaal te trillen, zo zielig.

we hebben de ren nu aan de voorzijde ook maar afgedekt met een plaat hout, zodat ze wat beschutter zitten en zich hopelijk wat veiliger voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zeg, dat is wel vrij extreem. 

 

De ren afschermen vind ik een goed idee, dan voelt het iets veiliger. Veel meer kan je niet doen denk ik... 

 

Mocht het zo blijven dan zou je ze eventueel tijdelijk naar binnen kunnen halen. Zo slecht eten is natuurlijk zorgwekkend als dat aanhoudt. Maar het is nu vast totaal onpraktisch om ze naar binnen te halen. En ze ‘moeten’ toch een keer naar buiten... 

 

Ik dacht, nu komt er een leuk verhaaltje over hun nieuwe verblijf in het nieuwe huis, maar daar denken ze tot nu toe dus heel anders over... Verder toch gefeliciteerd met jullie verhuizing!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Lienappelsien:

Nou zeg, dat is wel vrij extreem. 

 

De ren afschermen vind ik een goed idee, dan voelt het iets veiliger. Veel meer kan je niet doen denk ik... 

 

Mocht het zo blijven dan zou je ze eventueel tijdelijk naar binnen kunnen halen. Zo slecht eten is natuurlijk zorgwekkend als dat aanhoudt. Maar het is nu vast totaal onpraktisch om ze naar binnen te halen. En ze ‘moeten’ toch een keer naar buiten... 

 

Ik dacht, nu komt er een leuk verhaaltje over hun nieuwe verblijf in het nieuwe huis, maar daar denken ze tot nu toe dus heel anders over... Verder toch gefeliciteerd met jullie verhuizing!

Bedankt! Hopelijk went hij snel. Vandaag heeft hij tot nu toe 4 brokjes SS op, weer wat paardenbloemenblad en een stukje banaan. Iedere hap voelt als een enorme winst. 

Ik hoop maar wel dat dit voldoende is om op te teren en zijn darmen aan de gang te houden of zou ik moeten dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel heel weinig... Ik heb zelf de ervaring dat de darmen ook stil kunnen vallen, terwijl er nog wel voldoende wordt gegeten. Dat zegt dus ook niet alles. Ik zou hem de stress van dwangvoeren nu nog niet aan doen, maar inzetten op een rustigere leefomgeving. Het is niet niks, andere geuren, ineens allemaal enge (roof)dieren... ik zou ook "vergeten" te eten als ik de hele tijd alert moet zijn. Hoe vertrouwd zijn ze met jou? Misschien zou jij "op wacht" kunnen gaan staan (als in bij ze in de ren zitten) en ze dan uit de hand voeren bijvoorbeeld. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè bah wat vervelend zeg.. omdat het stressgerelateerd is zou ik ook liever niet voor dwangvoeren kiezen. Onze buurtkatten hebben hier twee keer een flink nat pak gepakt van de tuinslang en nu lopen ze om onze tuin heen. Dus als je ze op die manier 'te grazen' kunt nemen kan dat wel helpen. 

Ik denk ook dat het heel goed is om de ren af te schermen, dan zien ze in elk geval van die kanten niet overal spoken. Hopelijk is het met een paar dagen gewoon over, maar een leuke binnenkomer is het niet voor jullie, wil je genieten van het nieuwe huis heb je kopzorgen om die kleine stresskippen 😢.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie advies. Als ik erbij ben heb ik het idee dat ze wat relaxter zijn, maar helaas zijn we ook nog druk met de laatste spullen heen en weer verhuizen en hebben we gehoord dat het met de baby niet goed gaat, dus zitten we iedere dag in het ziekenhuis voor onderzoeken. Ik ben nu net zo’n stresskip als Brownie..

Ik voel me enorm tekort schieten naar de konijnen, eigenlijk zou ik gewoon de hele dag bij ze moeten/ willen zitten.

Ik ga er wel drie keer per nacht uit om in mijn badjas de katten weg te jagen 🙈 (kan anders ook niet slapen door dat gestamp van Brownie, het is wel een goede waakhond). Ik zit te denken aan een waterpistool idd @Eefje Kan ik vanaf het raam boven op de katten schieten 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojeej, dat is ook wel veel allemaal. Wat naar dat het niet goed gaat met de baby. Zo te lezen doe je alles wat je kunt voor je konijnen! De hele dag bij ze zitten kan bijna niemand. Ik denk dat het vooral op de normale voermomenten belangrijk is dat ze even rustig kunnen eten. Je kunt ze niet de hele dag overal tegen beschermen, wel lief dat je het probeert.

 

Een supersoaker is wel een heel goed idee! Lock and load... geef ze de volle lading maar! Hopelijk leren ze ervan dat de tuin niet meer hun terrein is (je weet ook niet hoelang ze dat al als territorium gebruiken).

 

Sterkte met alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Bedankt voor jullie advies. Als ik erbij ben heb ik het idee dat ze wat relaxter zijn, maar helaas zijn we ook nog druk met de laatste spullen heen en weer verhuizen en hebben we gehoord dat het met de baby niet goed gaat, dus zitten we iedere dag in het ziekenhuis voor onderzoeken. Ik ben nu net zo’n stresskip als Brownie..

Ik voel me enorm tekort schieten naar de konijnen, eigenlijk zou ik gewoon de hele dag bij ze moeten/ willen zitten.

Ik ga er wel drie keer per nacht uit om in mijn badjas de katten weg te jagen 🙈 (kan anders ook niet slapen door dat gestamp van Brownie, het is wel een goede waakhond). Ik zit te denken aan een waterpistool idd @Eefje Kan ik vanaf het raam boven op de katten schieten 😂

 

Hè wat naar dat het met de baby niet goed gaat! Hoever ben je inmiddels? 

De dames hierboven hebben wel gelijk hoor... Denk ook aan jezelf en de kleine!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Ot&Sien:

 

Hè wat naar dat het met de baby niet goed gaat! Hoever ben je inmiddels? 

De dames hierboven hebben wel gelijk hoor... Denk ook aan jezelf en de kleine!

Bijna 21 weken, met de 20 weken echo zagen ze een hartafwijking. We zitten nu iedere dag in het ziekenhuis voor onderzoeken en gesprekken 😢 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ukkie is inmiddels volledig ontspannen, ligt alweer geflopt. Ze eet ook weer goed, eet ook lekker Brownie’s portie op die hij laat staan. Maar Brownie staat nonstop op waakstand. Gaat nu ook al staan stampen als er een koolmees in de tuin zit, pfff. En maakt ons nog steeds zoveel keer per nacht wakker. En hij eet nog steeds amper 😕

Toch wel heel gek dat ons kleine zenuwpeesje Ukkie zo ontspannen is en die ondeugende nieuwsgierige Brownie nu opeens overal bang voor is. Bij het asiel en de dierenarts vonden ze hem juist zo heerlijk ontspannen en overal nieuwsgierig op afgaan, en dat waren ook stressvolle situaties en nieuwe omgevingen, dus ik had dit bij hem niet verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Bijna 21 weken, met de 20 weken echo zagen ze een hartafwijking. We zitten nu iedere dag in het ziekenhuis voor onderzoeken en gesprekken 😢 

Oh bah wat rot zeg! Is het een hartafwijking die te behandelen is of weten ze dat nog niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze begonnen met hypoplastsich linkerhart syndroom (ontbreken van de linkerhartkamer), wat wel heel heftig is en we na moesten denken over het afbreken van de zwangerschap. Dan lig je huilend naar de volgende echo te kijken in doodsangst of het bevestigd gaat worden. Maar toen was het goddank opeens AVSD (gaatje in het hart en een tussenschot dat miste), nog steeds erg maa met 1 operatie op te lossen. Dag erna werd het opeens VSD (alleen nog een gaatje) en mogelijk een te smalle aorta. Die aorta is wel erg, maar dat is nog niet zeker.

Het perspectief is dus wel een stuk beter geworden. Alleen nu kwamen ze er weer mee dat een vernauwde aorta het gevolg kan zijn van een chromosoomafwijking en of we een vruchtwaterpunctie willen doen. Dus een enorme rollercoaster hier, net als ons hele traject voorafgaand aan de zwangerschap gaan we van slecht naar goed naar slecht nieuws...

En dan ondertussen een verhuizing en een konijn dat amper eet... Tot nu toe wordt Brownie ook niet erg rustiger, ondanks dat Ukkkie inmiddels relaxed is en prima eet. Teller staat vandaag op 5 brokjes SS 😕

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee, wat een spannende, verdrietige berichten, wat een onzekerheid! Ik hoop voor jullie dat het allemaal mee valt, dat het ondanks dat het niet goed is dan maar de best behandelbare uitkomst heeft. Heel veel sterkte en een dikke knuffel 🤗

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me wel echt zorgen om Brownie, hij trilt als een rietje, stampt keihard en piept er zelfs af en toe bij. Ik ben er net bij gaan zitten , maar hij wordt maar niet rustiger. Er zat een uur geleden weer een kat in de tuin, maar die schrok zich zo te pletter van Brownies gestamp (echt niet normaal wat een rotknallen hij kan maken) dat de kat ervan door vloog. We zijn nu een uur verder, kat is weg, maar Brownie is nog van slag. Vandaag heeft hij nog helemaal niks op 🙁

Ik vind het zo rot hem op zo te zien, hebben jullie nog ideeën om hem rustiger te krijgen?

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .