Ga naar inhoud

Wanneer overstap van SS junior op adult


FlappieLeeuwtje

Aanbevolen berichten

Je MOET niets natuurlijk en het zijn allemaal richtlijnen en adviezen. Ergens tussen de 10 en 20 weken overstappen is prima. Zelf voer ik nooit lang een junior brok door, ik geef liever los een klein beetje eiwitrijk hooi of grassen bij (luzerne bijv), dan dat ze het uit de brok moeten halen. Ik ga dus meestal al vrij snel over op een normale volwassen konijnenbrok. Daar zit niets in wat jonge konijntjes niet mogen. Junior brokken voor konijnen is vooral commercieel bedacht, en ik zou ze persoonlijk alleen kopen voor zwangere voedsters. Maar die heb ik nooit 😉

 

Alles wat ze extra  / anders dan een volwassen konijn nodig hebben als ze klein zijn en opgroeien zit in de moedermelk. Daarna eten ze gewoon met het normale voedsel mee, ook in de natuur. In de natuur zijn er anders dan de moeder melk ook geen babykonijnenbrokken, en dat is prima.

Het gras is in het voorjaar vaak wel iets eiwitrijker, dus als je vers gras voert los je dat op die manier op, en anders in de vorm van een gedroogd product zoals wat luzerne.  Het nadeel van langer junior brokken voeren is dat mijn ervaring is dat die hogere eiwitten voor konijnen die 8+ weken zijn eigenlijk niet meer zo nodig zijn en dat ze met junior brokken vaker wat spijsverteringproblemen hebben / blinde darm keutels laten liggen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .