Ga naar inhoud

Nieuwe hamster of niet?

Tessaencocox
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Mijn hamster is afgelopen week helaas overleden. Ik wil opzig wel een nieuwe hamster alleen moet ik van mijn ouders er even goed over nadenken. Wat ik ook wel snap hoor Haha. 
Ik heb al twee cavia’s en nu is dus eigenlijk de vraag of ik dus echt een hamster ga missen. Weten jullie duidelijke verschillen tussen cavia’s en hamsters? Want in principe denk ik dat een hamster niet echt iets anders kan brengen dan de cavia’s, maar toch vind ik hamsters wel heel leuk. Zouden jullie nog een hamster nemen als je ook cavia’s hebt, en waarom? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies. Misschien kun je het gewoon eens uitproberen of alleen de cavia's genoeg zijn. Nu is het overlijden nog heel vers en moet je er nog aan wennen dat je hamster er niet meer is. Als je het heel erg gaat missen kan er altijd nog een nieuwe komen, toch? Wellicht hebben je ouders er ideeën over hoelang je er over na moet denken en kunnen jullie daar een afspraak over maken.

Ik zou zelf niet zo snel voor een hamster kiezen. Ik overweeg wel om naast konijnen weer aan cavia's te beginnen. Maar ook ik neem gewoon rustig de tijd om uit te zoeken wat ik echt wil. Het hoeft niet stel op sprong 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Kolino:

Sterkte met het verlies. Misschien kun je het gewoon eens uitproberen of alleen de cavia's genoeg zijn. Nu is het overlijden nog heel vers en moet je er nog aan wennen dat je hamster er niet meer is. Als je het heel erg gaat missen kan er altijd nog een nieuwe komen, toch? Wellicht hebben je ouders er ideeën over hoelang je er over na moet denken en kunnen jullie daar een afspraak over maken.

Ik zou zelf niet zo snel voor een hamster kiezen. Ik overweeg wel om naast konijnen weer aan cavia's te beginnen. Maar ook ik neem gewoon rustig de tijd om uit te zoeken wat ik echt wil. Het hoeft niet stel op sprong 🙂

Het is idd wel zo nu net na het overlijden dat je een hamster natuurlijk mist. Daarom zou ik er zeker ook over nadenken, omdat ik niet te snel een besluit wil nemen! Ik heb het even besproken en als ik het na een paar weken nog steeds mis (ongeveer 3 weken) dan mag ik een nieuwe hamster. En het hoeft inderdaad niet allemaal heel snel te gebeuren! Veel succes met het besluit over de cavia’s! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik heb zelf 24 cavia's, 6 konijnen en heb 21 hamsters gehad. Nu nog 1.

Ik wil het liefst ook stoppen met hamsters, maar denk dat het niet gaat gebeuren omdat ze ook wat hebben.

Het verschil? Uhm. Hamsters slapen overdag, waar cavia's dat minder doen, met cavia's heb ikzelf meer een band dan hamsters.

Ik heb dat ook een beetje van dat ik denk ‘waarom zijn hamsters eigenlijk zo leuk of bijzonder?’ Maar ze hebben inderdaad gewoon wat, wat je niet goed kan uitleggen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nooit hamsters gehad (alleen opgepast). Ik weet niet of je echt een band met ze kunt opbouwen zoals met konijnen, maar ze zijn wel erg leuk. Die kraaloogjes, die schattige handjes, die wangen waar altijd meer in past dan je zou denken... Dus ik snap goed dat mensen een zwak hebben voor hamsters. Er zitten ook regelmatig hamsters in asielen. Je hebt er ervaring mee, je hebt plek, dus als je ouders het goed vinden kun je een gedumpt of afgestaan hamstertje misschien nog een mooi leven geven. In het asiel worden ze ook goed verzorgd, maar bij iemand thuis krijgen ze toch meer aandacht. Er is een mooi spreekwoord: adopting a pet won't change the world, but it will change the world for that pet. Veel sterkte met het verlies en succes met de keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verliezen van je hamster!

Ik denk dat het inderdaad het beste is om een paar weken te wachten en kijken hoe je er dan over denkt.

Ik heb zelf een hamster genomen omdat ik het leuk vind om hun kooi er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien, vol met mos, hout, takken, enzovoort. De hamster zelf zie ik soms een week niet; voordat hij uit zijn holletje komt, is er vaak al niemand meer wakker. Een "band" heb ik ook niet echt met hem, maar toch vind ik het altijd leuk als ik 'm zie rondlopen.

Met cavia's kun je inderdaad meer een band opbouwen aangezien ze overdag actiever zijn.

Je hebt nu een hamster gehad en je weet hoe het is, hoewel de karakters wel verschillen. Gewoon rustig over nadenken, en ben benieuwd wat je gaat besluiten 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Suus1978:

Ik heb zelf nooit hamsters gehad (alleen opgepast). Ik weet niet of je echt een band met ze kunt opbouwen zoals met konijnen, maar ze zijn wel erg leuk. Die kraaloogjes, die schattige handjes, die wangen waar altijd meer in past dan je zou denken... Dus ik snap goed dat mensen een zwak hebben voor hamsters. Er zitten ook regelmatig hamsters in asielen. Je hebt er ervaring mee, je hebt plek, dus als je ouders het goed vinden kun je een gedumpt of afgestaan hamstertje misschien nog een mooi leven geven. In het asiel worden ze ook goed verzorgd, maar bij iemand thuis krijgen ze toch meer aandacht. Er is een mooi spreekwoord: adopting a pet won't change the world, but it will change the world for that pet. Veel sterkte met het verlies en succes met de keuze.

Ik zou het asiel zeker overwegen. Ik heb er zelf nog nooit ervaring meegehad, dus dat is dan nog wel even spannend! Maar het nadeel vind ik, is dat ik bang ben dat ik dan een nieuwe goudhamster heb (of misschien een ander ras) en dat hij/zij dan alweer na een paar maanden dood gaat… maar aan de andere kant kan je natuurlijk kijken of er een jong hamstertje in een opvang zit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Tessaencocox:

Ik zou het asiel zeker overwegen. Ik heb er zelf nog nooit ervaring meegehad, dus dat is dan nog wel even spannend! Maar het nadeel vind ik, is dat ik bang ben dat ik dan een nieuwe goudhamster heb (of misschien een ander ras) en dat hij/zij dan alweer na een paar maanden dood gaat… maar aan de andere kant kan je natuurlijk kijken of er een jong hamstertje in een opvang zit. 

Een hamster wordt vaak niet oude dan 1.5, of je moet geluk hebben net zoals ik, dat ze 2 tot 3.5 worden, maar dat zijn zeldzame gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je gaat overwegen wat je zelf wil en leuk vindt, zou ik eerst nog eens kritisch kijken naar hoe je als huisdiereigenaar om bent gegaan met het sterfproces van je hamster. Het zou me niet verbazen als daar ook de twijfel van je ouders zit, aangezien zij vonden dat je beter met hem naar de dierenarts had kunnen gaan. Het is niet leuk, maar het hoort er wel bij om hier verantwoorde keuzes in te maken.

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

ik was op marktplaats aan het kijken voor goudhamsters, en toen kwam ik een fokker tegen genaamd Peter Braak. Hij fokt samen met zijn broer Martin Braak goudhamsters en nog veel meer soorten! Heeft iemand ervaring met deze fokker? En was het een hamstertje met een lief karakter? 

https://www.dwerghamster.nl 

aangepast door Tessaencocox
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago zei Tessaencocox:

Hoi allemaal,

ik wil wellicht weer een hamster kopen, en nou ben ik opzoek naar een fokker in Overijssel.

Iemand die een fokker kent/is uit Overijssel? 

Ik heb mijne bij Hamstery Doux Amour weg. Een goudhamster.

Isanna's Hamstery is (voor zover ik heb gehoord) ook een goede aanrader.

Beide contact mee gehad via Facebook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Tessaencocox:

Ik heb wel even op hun site gekeken alleen heb ik niet echt een hamster gevonden die me aanspreekt! 

Opvangen draaien op vrijwilligers, en die hebben het vaak zo druk dat ze geen tijd hebben om de website bij te werken. Het zou dus goed kunnen dat ze nog meer hamsters hebben dan op de website staan. Bij konijnen is dat in elk geval wel vaak zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Marjoleink:

Opvangen draaien op vrijwilligers, en die hebben het vaak zo druk dat ze geen tijd hebben om de website bij te werken. Het zou dus goed kunnen dat ze nog meer hamsters hebben dan op de website staan. Bij konijnen is dat in elk geval wel vaak zo.

Oké, dan ga ik binnenkort een keertje langs denk ik! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Bambi&Fendi:

Ik heb mijne bij Hamstery Doux Amour weg. Een goudhamster.

Isanna's Hamstery is (voor zover ik heb gehoord) ook een goede aanrader.

Beide contact mee gehad via Facebook.

Ik heb even gekeken bij hamstery doux amour, en dat ziet er echt super goed uit! Weet je toevallig hoe je kan zien of ze nog nestjes heeft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Tessaencocox:

Ik heb even gekeken bij hamstery doux amour, en dat ziet er echt super goed uit! Weet je toevallig hoe je kan zien of ze nog nestjes heeft? 

Via facebook 🙂 gewoon een berichtje sturen. Als je dat niet hebt, misschien je ouders? Via facebook werkte het bij mij het snelst.

Er stonden daar allerlei foto's op met de namen van alle hamsters. Als je geluk hebt kan je kiezen (of er moeten er al heel veel gereserveerd zijn). Mijn keus was er toen gelukkig nog, en kon hem toen hij een week of 8 oud was zo ophalen. Was een aardige vrouw.

Bij een opvang een hamster halen kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er zo ontzettend veel hamsters in opvangen die een fijn huisje zoeken.

Ik zou zeker daarvoor gaan. Fokkers doen het voor het geld, opvangen omdat ze begaan zijn met het lot van de dieren. Vermeerderen is nergens voor nodig zolang er een overschot is en bij fokkers is het dierenwelzijn vaak twijfelachtig, dat is bij hamsters niet anders dan bij konijnen. Flappus heeft er enorm veel zitten, zie onderstaand bericht. Het kan toch niet zo zijn dat er niet eentje bij zit die je leuk vindt? 

Screenshot_2021-08-30-23-12-44-939_com.facebook.katana.thumb.jpg.f549c514df5629a5043ead344ae9fa4b.jpgScreenshot_2021-08-30-23-12-52-763_com.facebook.katana.thumb.jpg.be9190dd9c4928d4293323d9b6875831.jpg

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste sterkte met het verlies van je hamster.

Ter aanvulling op @Eefje. Waarom vind je de hamsters niet leuk die je hebt gezien op de website? Is dat alleen op uiterlijk gebaseerd? Want uiterlijk zegt helemaal niks.

Toen ik Vlekje mijn konijn ging uitzoeken vond ik haar niet bepaald mooi qua uiterlijk, maar zij is echt het liefste konijn die ken. Ik heb hiervoor nog meerdere konijnen gehad dus ik weet hoe ze ook kunnen zijn.

Doordat ik zo van Vlekje ben gaan houden maakt het uiterlijk niet uit. Vlekje is nog steeds niet het mooiste konijn om te zien er zijn hier konijnen op het forum die gewoon bijna model hadden kunnen zijn. Alleen doordat zij zo lief is, is ze voor mij wel het mooist. 

Conclusie: ga gewoon naar de opvang daar zitten heel veel hamsters te wachten op een mooi huisje. Of het je nou aanspreekt of niet het gaat om het innerlijk en hoe jij er voor zorgt. Dat maakt een hamster mooi.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .