Ga naar inhoud

Panacur geven aan gezond en onwillig konijn


Okki

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Wannes heeft waarschijnlijk ec en krijgt panacur. Bij hem gaat dat er makkelijk in met een spuitje in zijn bek. Maar zijn vriendin Zoetje moet ik meebehandelen en bij haar lukt het dus echt niet om het te geven. Ze is een gezonde, felle tante en altijd moeilijk met medicijnen. Dat lukt eigenlijk alleen met met metacam want dat is lekker. De rest is een ramp.

 

Gisteravond is het gelukt, maar je moet niet vragen hoe. Ze stond uiteindelijk rechtop tussen mijn knieën (ik zat op mijn knieën op de grond) en toen lukte het. Maar vandaag dus niet. Ik heb het tussen een paar blaadjes basilicum gedaan en toen raakte ze compleet in paniek, ze rook blijkbaar toch de panacur. Daarnet geprobeerd met banaan, ging ook niet.

 

Ik neig er nu dus naar om haar maar niet te behandelen, want het lukt niet en het geeft haar erg veel stress. Ze is kerngezond en heeft nergens last van.

 

Hebben jullie nog tips? In een handdoek wikkelen lukt trouwens ook niet, dan raakt ze ook helemaal in paniek en wurmt zich er toch uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Kolino:

Misschien een andere vorm van fenbendazol geven? De mijne vonden de petpaste wel lekker namelijk. Als het E.c. is zou ik niet meebehandelen wel aandurven. In het geval van wormen niet, omdat de kans op herbesmetting dan groot is.

Ik zal morgen de dierenarts even bellen, dank je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Miekmoek:

In prakje van biks? Met eventueel een klein schepje olvarit wortel erbij. Zo aten beide konijnen bij mij wel panacur namelijk! 

Bedankt voor je tip! Helaas heb ik al vaker geprobeerd om mijn konijnen iets met olvarit wortel te geven maar ze vinden het dan nog viezer. Ook een prakje krijg ik er bij Zoetje niet in. Wannes likt zoiets wel op, maar voor hem is het nou net geen probleem...🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef panacur tussen blaadjes van peterselie die ik aan het takje laat zitten, ik ‘plak’ er een ander blaadje bovenop. En dan bied ik het takje zo aan dat het panacur blaadje aan het einde zit, dan gaat het meestal vanzelf mee naar binnen. 
 

Wat bij mij ook werkt is het tussen twee gedroogde komkommerschijfjes indoen of gedroogde appeltjes. 
Maar wat bij jou konijn werkt is even uitproberen. Dat is verschillend per konijn. 
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het niet makkelijk lukt. Ik heb bij EC de partner nooit mee behandeld omdat ik het de stress niet waard vond. Aangezien het toch pas effect heeft als de parasiet actief is, heb ik het in huis staan voor het geval ik tekenen zie bij één van de konijnen, dan kan ik gelijk starten. Maar ik behandel dus niet preventief mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zegt het ook: als het zoveel stress geeft en niet lukt, dan niet meebehandelen. Ik heb net wat verse keutels weggebracht om te kijken of er sprake is van een gewone wormbesmetting, voor de zekerheid. Maar ze verwachten niks, omdat de keutels er normaal uit zien. Dus ik wacht nu op een belletje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang het houdbaar blijft ligt er ook een beetje aan of je steeds het spuitje in de fles met panacur stopt. Daardoor komen er bacteriën bij. Dus hoe schoner je werkt, hoe langer je het kunt bewaren. Ik twijfel of het nou een half jaar of een jaar was dat ze toen tegen mij zeiden. Het was iig langer dan gemiddeld.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Officeel zijn vloeistoffen volgens mij houdbaar tot 6 maanden na opening, maar het is inderdaad zoals Kolino ook zegt wel afhankelijk van hoe schoon je werkt.

Ik durf het zelf wel tot een jaar na openen in te zetten als het nodig is, bij een spoedgeval bijvoorbeeld. Daarna doe ik het weg.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Kolino:

Gelukkig 🙂 Hopelijk slaat de panacur bij Wannes goed aan. Ja met zo'n tuitje werk je redelijk schoon 🙂 Ik zou een half jaar aanhouden dan.

Dank je, hij lijkt al wat fitter te worden en ook al iets meer spek op zijn botjes. 

Dan hou ik een half jaar aan voor als we uiteindelijk panacur overhouden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .