Ga naar inhoud

Charlie

Evee

Aanbevolen berichten

Wij hebben al heel wat huisdieren gehad. En hoewel ze allemaal dezelfde zorg krijgen, heb je met het ene dier gewoon meer een klik dan met het andere dier. Zo ook met Charlie.

Toen ik in 2017 een maatje zocht voor Joris bij Knijn&ko zat Charlie in het verblijf er naast. Geen match voor stresskip Joris, die is toen gekoppeld aan Brenda. Maar terwijl ik naar de koppeling keek, zat Charlie dus in het verblijf er naast. In een schoorsteen. Een langzitter, al een jaar in het asiel. Meerdere keren geplaatst, maar erg agressief. Soms wel een klik met een ander konijn, maar dan moest ze toch terug omdat de eigenaren bang voor haar werden. Inmiddels al gecastreerd, maar ook dat maakte weinig verschil. Uiteindelijk ben ik met Joris en Brenda naar huis gegaan. Ik had mij voorgenomen het bij één koppel konijnen te houden. Maar Charlie liet mij toch niet echt los. Mijn man zei al "je gaat nog wel terug voor Charlie". Maar een paar weken later was ze geplaatst.

Helaas kwam ze na een vechtpartij met dat konijn weer terug in de opvang. Toen is ze in een pleeggezin geplaatst, omdat ze in de opvang te veel last van de andere konijnen om haar heen had, niet goed haar plek kon vinden en omdat ze extra zorg nodig had voor haar oogje.

Uiteindelijk heb ik Charlie dus alsnog opgehaald bij dat gastgezin.  En later ook Athos, een jonge vlaamse reus waar ze haar in de opvang mee hadden geprobeerd te koppelen, wat best een tijdje goed was gegaan voor het mis liep, waar ik split-cage mee wilde proberen te koppelen. Dat werd helemaal niets. Athos is dus weer terug naar de opvang gegaan. 

Dus Charlie zat een tijdje bij mij alleen. Niet wat je wil, maar door omstandigheden zo ontstaan. Eerst maar eens wat rust in de tent en niet telkens verhuizen. Dat deed haar goed, het ging steeds beter, eigenlijk was ze best lief. Target stick training vond ze wel leuk, ik mocht haar gewoon uit de hand voeren en aaien, maar het vermoeden ontstond dat ze met één oogje eigenlijk helemaal niet kon zien. Mijn dierenarts bevestigde dat, maar een oorzaak was niet te vinden (ook niet in foto's). Af en toe had ze wat pus, dus reinigingsmiddelen en oogzalf mee voor indien nodig. En ook dat liet ze dan gewoon braaf toe.

Een paar maanden later stond er op de website van een lokaal asiel wat af en toe wat konijntjes heeft zitten een gecastreerd rammetje, Harold. Ik ben toen met Charlie gaan kijken of er een klik was. En die was er! Harold dus mee naar huis genomen om de koppeling te doen, en dat ging hartstikke goed. Iedereen blij, want Charlie hoefde niet alleen te blijven, en Harold en Charlie waren echt een perfecte match. Beiden niet de jongste meer, maar echt super lief en zorgzaam naar elkaar toe.

Haar geschatte geboortedatum is ergens in 2012, ze was 4 a 5 toen ik haar uit de opvang haalde. Dus dan is ze toch wel 8 a 9 jaar geworden. Inmiddels kreeg ze ook zo een heerlijke grijze toet 😄 Een mooie leeftijd, en ik ben blij dat ze uiteindelijk de laatste jaren lekker met Harold van het luie leventje heeft kunnen genieten. Hoewel, lui was Charlie niet te noemen. Ze was zeer goed in het herinrichten van het verblijf naar haar zin  😉

Toen we eerder dit jaar de tuin gingen verbouwen kwamen de konijnen tijdelijk in de loods te wonen, en Charlie had wat last van de gladde ondergrond dacht ik. Hennepmat op de vloer, en geen problemen meer gezien. Ook na het verhuizen naar de nieuwe rennen geen problemen gezien. Achteraf toch wel al een teken dat het niet goed zat, helaas. Maar niet opgemerkt als een probleem.

Tot een paar weken terug, toen een voorpoot opeens scheef stond. Naar de dierenarts voor foto's, en helaas had ze behoorlijke ouderdomsartrose, in beide schouders en ellebogen en was er ook een vlek op de foto te zien bij haar schoudergewricht wat mogelijk een tumor was. Omdat ze nog wel gewoon kon lopen, zelf nog at, en tot die dag eigenlijk geen zichtbare klachten had, pijnstillers mee en we zien wel hoe het gaat. Veel behandelopties zijn er ook niet, haar gewrichtskommen waren eigenlijk gewoon versleten tot een punt dat ze zelfs voelbaar scherp waren geworden. Pijnstillers wat opgehoogd, maar perfect ging het niet. De laatste week sliep ze eigenlijk alleen nog maar, ze kwam nog wel overeind voor de pijnstillers en eten, maar dat kostte zichtbaar moeite en deed pijn.

Afgelopen dinsdag heb ik Charlie dus in laten slapen.

Harold (links) & Charlie (rechts).

winter-harold-charlie.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto van het afscheid nemen, na het inslapen heb ik Charlie bij Harold in de ren gelegd. Omdat misschien niet iedereen het wil zien, even achter een spoiler.

Hij snuffelde aan haar, liep om haar heen, snuffelde nog een paar keer, en is toen vrij sneu in een hoekje gaan zitten. 's Avonds at hij niet veel, maar een paar happen groenvoer. De dag erna was hij weer zichzelf, hoewel ik vind dat hij veel naar Brenda trekt die aan de andere kant van het gaas zit. Vanochtend maakte hij wel gewoon binkies in de ren, dus geen diepe rouw gelukkig. Als het gaat wil ik hem na onze vakantie (over een maand dus) opnieuw koppelen.

Spoiler

harold-charlie-afscheid.jpg

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rust zacht lieve Charlie. Ik had je verhaal destijds gelezen en was blij dat je een fijn thuisje had gekregen met een lief vriendje. Je hebt een mooi leventje gehad wat helaas (altijd te vroeg hoe oud je ook bent) is geëindigd. Speel maar lekker zonder pijn bij de regenboog met andere nijnen en geef een dikke kus aan mijn Noellie. 🥰🌈  Veel sterkte Evee. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

De tranen lopen letterlijk over mijn wangen. Ik kreeg altijd kippenvel van jullie verhaal. Ik vond het zo bijzonder en zo mooi om te lezen hoe er een klik was tussen mens en dier. Tussen Evelien en Charlie. 

Lieve Charlie, speel maar lekker bij de regenboogbrug, zonder pijn met konijntjes waar je goed mee overweg kunt. @Evee, sterkte!! ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .