Ga naar inhoud

Hamster in laten slapen of niet?

Tessaencocox
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

ik heb sinds november 2019 een goudhamster genaamd Coco. In de dierenwinkel zeiden ze dat hij toen 6 weken was. (denk dat het achteraf niet waar is) 
Sinds een paar weken is hij erg moe. Hij slaapt eigenlijk de hele dag. Voorheen sliep hij ook wel veel, maar dan werd hij in de avond nog wel wakker. De afgelopen dagen merk ik ook dat hij echt minder zijn holletje uitkomt en daardoor dus minder eet en drinkt. De laatste keer dat ik hem zag, zag hij er niet per se dunner uit. Maar toen at hij natuurlijk nog Haha. Hij leeft nog wel. Ik zie het gelukkig gewoon nog ademen! voor mijn gevoel heeft hij geen kracht meer om zijn holletje uit te komen en/of te gaan lopen.

mijn vraag is, of dat jullie denken dat hij ziek is of dat jullie denken dat het gewoon ouderdom is. Een opvallend ding is nog wel dat in een bepaalde hoek best veel plas ligt. Geen idee of dat iets kan betekenen? 

ik hoor graag jullie meningen hierover! 
groetjes, Tessa 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook een dierenarts afspraak maken. Ik weet dat veel mensen denken "het is maar een hamster". Maar voor mij waren mijn hamsters ook gewoon huisdieren en dus onderdeel van het gezin,en dus verdienen ze ook de medische zorg. ik ben dus ook met mijn hamsters als er wat met de gezondheid was gewoon naar de dierenarts gegaan. Soms is het wel eventjes zoeken naar een dierenarts met verstand van kleine knagers, dat helaas wel. 

Als hij van september 2019 is, zou hij nog geen 2 zijn. Dat is niet super jong, maar ook niet extreem. En vergeet niet dat ouderdom geen ziekte is. Het kan best een ontsteking zijn ergens (in de wangzak bijvoorbeeld) die prima te behandelen is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago zei Evee:

Ik zou ook een dierenarts afspraak maken. Ik weet dat veel mensen denken "het is maar een hamster". Maar voor mij waren mijn hamsters ook gewoon huisdieren en dus onderdeel van het gezin,en dus verdienen ze ook de medische zorg. ik ben dus ook met mijn hamsters als er wat met de gezondheid was gewoon naar de dierenarts gegaan. Soms is het wel eventjes zoeken naar een dierenarts met verstand van kleine knagers, dat helaas wel. 

Als hij van september 2019 is, zou hij nog geen 2 zijn. Dat is niet super jong, maar ook niet extreem. En vergeet niet dat ouderdom geen ziekte is. Het kan best een ontsteking zijn ergens (in de wangzak bijvoorbeeld) die prima te behandelen is. 

Bedankt voor je reactie! 
Ik ben zelf nog nooit naar de dierenarts geweest, maar ik ga het zeker overwegen.

Weet je toevallig hoe duur zo’n afspraak ongeveer is? (Zonder eventuele medicijnen meegerekend) 

aangepast door Tessaencocox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best wel verschillen wat ze voor het consult rekenen, meestal is het iets van 20-40 euro. Dat tarief hangt af van de praktijk en de regio, vandaar dat het soms best verschillend is. Maar als je belt voor een afspraak kun je altijd vooraf even vragen wat ze rekenen aan consultkosten.  Sommige dierenartsen hebben een vast tarief ongeacht de diersoort, omdat ze voor ieder dier even veel tijd kwijt zijn. Andere dierenartsen hebben verschillende tarieven voor kleine huisdieren en honden en katten. 

Als er medicijnen of andere dingen nodig zijn komt dat er nog wel bovenop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid naar de dierenarts gaan (of eerst even bellen voor advies misschien), is nooit een slecht plan.

Maar ik moet zeggen dat mijn hamster toen we hem net hadden ook elke avond gewoon door zijn kooi heen liep. Inmiddels is hij bijna (in september) 1 jaar oud, en ik merk dat hij bijna elke avond in zijn holletje blijft. Toch is al het eten de volgende dag op, en zie ik dat hij in de nacht druk bezig is geweest.

Maar uit jouw verhaal begreep ik niet niet of hij helemaal niet meer eet, of dat je dat alleen niet met je eigen ogen meer ziet? Want mijne doet dus precies hetzelfde, en mijne is ieder geval niet ziek.

16 hours ago zei Tessaencocox:

mijn vraag is, of dat jullie denken dat hij ziek is of dat jullie denken dat het gewoon ouderdom is. Een opvallend ding is nog wel dat in een bepaalde hoek best veel plas ligt. Geen idee of dat iets kan betekenen?

Dit kan trouwens ook geen kwaad: hamsters zijn net zoals veel konijnen zindelijk. Ze kiezen graag één plekje uit om te gaan plassen. Dat kan in zijn holletje, in een zandbak, of op een stuk hout (zelfs in een looprad willen ze wel eens plassen). Is dus helemaal normaal 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Bambi&Fendi:

Voor de zekerheid naar de dierenarts gaan (of eerst even bellen voor advies misschien), is nooit een slecht plan.

Maar ik moet zeggen dat mijn hamster toen we hem net hadden ook elke avond gewoon door zijn kooi heen liep. Inmiddels is hij bijna (in september) 1 jaar oud, en ik merk dat hij bijna elke avond in zijn holletje blijft. Toch is al het eten de volgende dag op, en zie ik dat hij in de nacht druk bezig is geweest.

Maar uit jouw verhaal begreep ik niet niet of hij helemaal niet meer eet, of dat je dat alleen niet met je eigen ogen meer ziet? Want mijne doet dus precies hetzelfde, en mijne is ieder geval niet ziek.

Dit kan trouwens ook geen kwaad: hamsters zijn net zoals veel konijnen zindelijk. Ze kiezen graag één plekje uit om te gaan plassen. Dat kan in zijn holletje, in een zandbak, of op een stuk hout (zelfs in een looprad willen ze wel eens plassen). Is dus helemaal normaal 🙂

Bedankt voor je reactie!

Ik heb ongeveer 4 dagen geleden mijn hamster nieuw water gegeven en nieuw voer. Het drinkflesje zit nog helemaal vol en hetzelfde geldt voor het voerbakje. Ik vrees dus helaas dat hij niet meer eet en drinkt. Ik twijfel nog wel of ik met hem naar de dierenarts zou gaan. Toen we hem hebben gekocht zeiden ze in de dierenwinkel dat hij 6 weken was. Ik denk achteraf dat dit niet waar was. Hij werd eigenlijk al vanaf begin dat jaar steeds ouder. Ik vrees dus dat hij geen 6 weken was toen we hem kochten en dat hij dus gewoon oud is. Maar ik houd hem gewoon nog even goed in de gaten. Stel dat hij ineens andere klachten krijgt zal ik zeker even bellen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Tessaencocox:

Bedankt voor je reactie!

Ik heb ongeveer 4 dagen geleden mijn hamster nieuw water gegeven en nieuw voer. Het drinkflesje zit nog helemaal vol en hetzelfde geldt voor het voerbakje. Ik vrees dus helaas dat hij niet meer eet en drinkt. Ik twijfel nog wel of ik met hem naar de dierenarts zou gaan. Toen we hem hebben gekocht zeiden ze in de dierenwinkel dat hij 6 weken was. Ik denk achteraf dat dit niet waar was. Hij werd eigenlijk al vanaf begin dat jaar steeds ouder. Ik vrees dus dat hij geen 6 weken was toen we hem kochten en dat hij dus gewoon oud is. Maar ik houd hem gewoon nog even goed in de gaten. Stel dat hij ineens andere klachten krijgt zal ik zeker even bellen! 

Goed idee!

Dierenwinkels weten in mijn ervaring ook weinig af van de leeftijd van hamsters. Ik zag een keer een duidelijk bejaarde hamster waarvan ze zeiden dat hij ook een paar weken oud was. Dat is wel jammer ja. Als die van jou echt oud is, en misschien niet zo lang meer leeft, dan geef ik als tip om de volgende keer bij een fokker eentje vandaan te halen. Heb ik ook gedaan, dan heb je garantie dat hij echt jong is (want vaak staan er foto's op hun website van nestjes).

Dat hij niet eet en drinkt is op zich wel zorgwekkend. Ik weet niet hoeveel je hem voert, maar hamsters hebben zelf een verzameling van eten in hun holletje. Misschien heeft hij daar op dit moment genoeg aan..? Mijne is soms ook best kieskeurig en laat dan wat liggen. Je zou kunnen checken of je in zijn holletje wat eten ziet liggen. Al stoor je hem dan waarschijnlijk wel.

Daarnaast drinken hamsters ook echt heel weinig, vooral uit een flesje is het lastig te zien. Ik raad ook altijd een klein drinkbakje aan voor hamsters, dan zie je altijd goed of er wat uit is of niet.

Wat eten betreft kan je misschien iets lekkers neerleggen, kijken of hij dat wel eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Bambi&Fendi:

Goed idee!

Dierenwinkels weten in mijn ervaring ook weinig af van de leeftijd van hamsters. Ik zag een keer een duidelijk bejaarde hamster waarvan ze zeiden dat hij ook een paar weken oud was. Dat is wel jammer ja. Als die van jou echt oud is, en misschien niet zo lang meer leeft, dan geef ik als tip om de volgende keer bij een fokker eentje vandaan te halen. Heb ik ook gedaan, dan heb je garantie dat hij echt jong is (want vaak staan er foto's op hun website van nestjes).

Dat hij niet eet en drinkt is op zich wel zorgwekkend. Ik weet niet hoeveel je hem voert, maar hamsters hebben zelf een verzameling van eten in hun holletje. Misschien heeft hij daar op dit moment genoeg aan..? Mijne is soms ook best kieskeurig en laat dan wat liggen. Je zou kunnen checken of je in zijn holletje wat eten ziet liggen. Al stoor je hem dan waarschijnlijk wel.

Daarnaast drinken hamsters ook echt heel weinig, vooral uit een flesje is het lastig te zien. Ik raad ook altijd een klein drinkbakje aan voor hamsters, dan zie je altijd goed of er wat uit is of niet.

Wat eten betreft kan je misschien iets lekkers neerleggen, kijken of hij dat wel eet.

Als ik een volgende hamster neem zal ik hem ook zeker bij een fokker gaan halen! Dit is mijn 4e hamster van de dierenwinkel. Ik heb twee bijtende dwerghamsters gehad. Ik wil graag garantie op de leeftijd van de hamster, en dat krijg je bij een fokker idd! Ook is het doorzetten van broodfok ook eigenlijk heel slecht! 

Mijn hamster verzamelt zelf altijd best veel eten. Dan is binnen 2 dagen zijn voerbakje zo’n beetje wel leeg! Dat is nu dus niet zo, maar ik weet wel zeker dat hij iets van voer in zijn holletje heeft liggen! Het drinken gaat niet zo snel, want ze drinken idd heel weinig. Dus dat is een beetje moeilijk te zeggen! Als hij over een paar dagen niet actiever is, zal ik zeker een bakje neerzetten (bedankt voor de tip) 

Ik heb hem net een bloemkool blad gegeven. Hij heeft het wel meegesleept naar binnen, maar ik heb geen idee of hij het heeft gegeten. Ik zou vanavond even in zijn holletje kijken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Tessaencocox:

Als ik een volgende hamster neem zal ik hem ook zeker bij een fokker gaan halen! Dit is mijn 4e hamster van de dierenwinkel. Ik heb twee bijtende dwerghamsters gehad. Ik wil graag garantie op de leeftijd van de hamster, en dat krijg je bij een fokker idd! Ook is het doorzetten van broodfok ook eigenlijk heel slecht! 

Mijn hamster verzamelt zelf altijd best veel eten. Dan is binnen 2 dagen zijn voerbakje zo’n beetje wel leeg! Dat is nu dus niet zo, maar ik weet wel zeker dat hij iets van voer in zijn holletje heeft liggen! Het drinken gaat niet zo snel, want ze drinken idd heel weinig. Dus dat is een beetje moeilijk te zeggen! Als hij over een paar dagen niet actiever is, zal ik zeker een bakje neerzetten (bedankt voor de tip) 

Ik heb hem net een bloemkool blad gegeven. Hij heeft het wel meegesleept naar binnen, maar ik heb geen idee of hij het heeft gegeten. Ik zou vanavond even in zijn holletje kijken! 

Aha, en heeft hij de bloemkool op?

Groenten zijn ook altijd handig om weg te halen na een dagje, voor ze gaan rotten. Of hij moet het hebben opgegeten, waar je natuurlijk op hoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Misschien hebben een paar van jullie mijn andere topic al gezien die ook over mijn hamster ging. Daarin schreef ik dat hij veel sliep en niet at of dronk. Inmiddels is de situatie flink verslechterd.

ik heb hem vanmorgen uit zijn holletje zien komen. Hij liep naar een bepaald hoekje toe (helaas niet naar het eten of het drinken) en bij elke poot die hij vooruit zetten begon hij te trillen. En dan een paar seconden later ging hij weer verder lopen en had hij geen kracht meer om te lopen, dus begon hij weer te trillen. En dat dus bij elke stap. Het heeft hem ongeveer 5 minuten gekost om even naar een hoekje te lopen en vervolgens weer naar zijn holletje te gaan. Eenmaal bij zijn holletje heeft hij zichzelf ook niet ingestopt. Hij ging gewoon meteen liggen!

Ik wil graag nog een paar dagen afwachten of hij dan natuurlijk dood gaat, maar mijn ouders willen liever met de dierenarts bellen en dus waarschijnlijk langskomen om hem in te laten slapen. Ik vind het een beetje zielig om hem helemaal uit zijn fijne en vertrouwde plekje te halen, maar aan de andere kant kan dit ook echt niet langer zo door. Ik vind het ook moeilijk om in te schatten of hij pijn heeft. Mijn ouders zeggen ook van dat als hij pijn heeft, dat je hem echt een plezier doet met hem laten inslapen. 

Hij is echt een doorzetter, dus ik weet ook niet hoe lang hij het nog gaat volhouden zeg maar. 

Maar nu is dus de vraag: zou ik mijn hamster laten inslapen of zou ik wachten op natuurlijke dood?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2021 at 20:55 zei Bambi&Fendi:

Aha, en heeft hij de bloemkool op?

Groenten zijn ook altijd handig om weg te halen na een dagje, voor ze gaan rotten. Of hij moet het hebben opgegeten, waar je natuurlijk op hoopt.

Hij eet nu helaas helemaal niks meer! De bloemkool had hij ook niet op 😞 had het wel weggehaald tegen het rotten! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je met hem naar de dierenarts gegaan om te kijken wat er aan de hand is? Zo niet dan zou ik dat eerst doen voor je hem in laat slapen. 

Jouw ouders hebben inderdaad gelijk dat het beter is om hem niet onnodig te laten lijden, maar beter nog is om te kijken of je hem kunt helpen met bijv. medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei happy211:

Ben je met hem naar de dierenarts gegaan om te kijken wat er aan de hand is? Zo niet dan zou ik dat eerst doen voor je hem in laat slapen. 

Jouw ouders hebben inderdaad gelijk dat het beter is om hem niet onnodig te laten lijden, maar beter nog is om te kijken of je hem kunt helpen met bijv. medicijnen.

Ik ben nog niet met hem naar de dierenarts geweest. Dit komt eigenlijk omdat hij al sinds een paar weken erg oud lijkt. Maar wie weet dat ik toch even langs ga! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees in je andere topic dat je hamster al ongeveer 2 zou moeten zijn. Er zijn eerlijk gezegd maar weinig dierenartsen die iets kunnen met die mini beestjes. Vloeken in de kerk hier, maar ik zou in dit geval de dierenarts thuis laten komen om in te laten slapen. Beestje is al heel oud en de kans dat een dierenarts iets anders zinnigs ermee kan is überhaupt nihil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Tessaencocox:

Hij eet nu helaas helemaal niks meer! De bloemkool had hij ook niet op 😞 had het wel weggehaald tegen het rotten! 

Ohjee.. Hamsters zullen zichzelf echt niet laten verhongeren, of ze moeten echt op hun eindje zijn.

Misschien eet hij gewoon van zijn verzameling die hij heeft verstopt, het is tenslotte een hamster.

En zo niet, dan merk je het ook gauw genoeg.. Een oude hamster kun je dan niet echt meer helpen. Een zieke natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Bambi&Fendi:

Ohjee.. Hamsters zullen zichzelf echt niet laten verhongeren, of ze moeten echt op hun eindje zijn.

Misschien eet hij gewoon van zijn verzameling die hij heeft verstopt, het is tenslotte een hamster.

En zo niet, dan merk je het ook gauw genoeg.. Een oude hamster kun je dan niet echt meer helpen. Een zieke natuurlijk wel.

Hij is helaas echt aan zijn einde! Hij ging gister even lopen en bij elke poot die hij bewoog begon hij heel erg te trillen… 

Ik vond het erg zielig om te zien. Hij slaapt nu heel erg diep, maar leeft nog wel. Als hij over een paar dagen nog steeds leeft zal ik hem helaas moeten laten inslapen! Ik denk in dit geval dat het niet om een ziekte gaat, maar dat hij echt op is zeg maar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dan niet beter om vandaag naar de dierenarts te gaan, in plaats van hem zo te laten doen? Als het dan makkelijk te behandelen is, is het daar nu nog niet te laat voor misschien,  en als de dierenarts aangeeft dat het niet meer beter zal gaan dan kun je hem verder lijden besparen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tessaencocox:

Hij is helaas echt aan zijn einde! Hij ging gister even lopen en bij elke poot die hij bewoog begon hij heel erg te trillen… 

Ik vond het erg zielig om te zien. Hij slaapt nu heel erg diep, maar leeft nog wel. Als hij over een paar dagen nog steeds leeft zal ik hem helaas moeten laten inslapen! Ik denk in dit geval dat het niet om een ziekte gaat, maar dat hij echt op is zeg maar. 

Waarom dagen wachten? Waarom niet meteen uit zijn lijden verlossen? Ik heb ook hamsters gehad ( nog 1), hij is ruim 3.5 geworden, maar was vrolijk, en rende nog. Maar op zijn laatst deed hij t zelfde als de jouwe. Ik heb heb hem toen laten inslapen. Ik vind het laten lijden niet eerlijk!

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .