Ga naar inhoud

Hoe verder met koppelen?

Haassie
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, ons konijn Hazeltje (voedster, 9 jaar oud) is haar maatje (ook voedster, 8 jaar oud) verloren twee weken geleden. We dachten dat het beter was om een ouder konijn aan een nieuw plaatsje te helpen dan om een jonkie erbij te zetten. Zo vonden we Iejoor (3 jaar, voedster) die weg moest bij zijn gezin.

We hebben ze samen in een buitenren gezet op neutraal terrein, eerst met gaas ertussen. Dat ging goed. Na een uurtje of twee hebben we het gaas er tussenuit gehaald, wat ook prima ging. Ze bleven rustig, niet rijden, niet rennen. Wat snuffelen, elkaar beetje wassen en verder negeren. (foto met groene doek erachter).

Aan het einde van de dag hebben we ze daarom samen in het hok gezet, wat prima leek te gaan (foto op het zwarte zand).

De volgende morgen zaten ze ver uit elkaar en we zagen dat Iejoor steeds boven zat en Hazeltje beneden. Als Iejoor naar beneden ging, waren het een paar wilde rondjes door het hok totdat Iejoor weer naar boven vluchtte.

Dat leek ons niet geschikt. We hebben ze samen buiten gezet, maar ze vlogen elkaar direct aan en gingen echt vechten (vastpakken, bijten, haren in het rond en kleine wondjes). Snel uit elkaar gehaald.

Nu hebben we het hok met gaas in twee verdeeld en wisselen we ze iedere dag. Dat doen we nu een week.

Op deze video zie je hoe het nu gaat: https://www.youtube.com/watch?v=mu2IDuTxgIE  Hazeltje (grijs) loopt buiten en gaat steeds even kijken bij Iejoor (hangoor), die binnen zit en niet naar buiten kan.

Maar wat is nu een verstandige volgende stap? Ik hoor graag wat een goed idee is.

image.png.f98bb3ba331d280407c61639fa50c0f7.pngimage.png.a2ebba3cb8737a19309080bb30cd5a35.png 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij de dames gecastreerd? En hoe groot is de ruimte die zij 24/7 tot hun beschikking hebben?

Twee dames, zeker ongecastreerd, is over het algemeen niet de beste combi. Daarnaast zijn ze als ik het zo lees ook vrij snel weer naar het eigen hok gegaan. Het klinkt ook als ik je bericht lees alsof de rangorde eigenlijk nog helemaal niet bepaald was.

Op 24-8-2021 at 19:28 zei Haassie:

Ze bleven rustig, niet rijden, niet rennen. Wat snuffelen, elkaar beetje wassen en verder negeren. 

Persoonlijk had ik de dames minimaal een aantal dagen neutraal laten zitten, zo snel naar het eigen hok terug kan zeker bij een koppeling die bij de start al een lagere kans van slagen heeft wel voor problemen zorgen. 

Dat de dames achter elkaar aan rennen en er wat plukken rondvliegen klinkt wel normaal. Dit hoort bij het bepalen van de rangorde. Ze horen niet over de grond te rollen of te boksen en kleine wondjes klinkt wel een beetje alsof de dames echt gevochten hebben. 

Persoonlijk zou ik eigenlijk adviseren om bij een opvang de nieuwe dame om te ruilen voor een gecastreerde ram. Zeker het feit dat er kleine wondjes zijn klinkt voor mij alsof dit niet de beste match is. De combi ex-ram voedster heeft de meeste kans van slagen, zeker via een opvang omdat ze daar eventueel meerdere heren kunnen proberen. En dan ben je er ook van verzekerd dat de andere dame een goed thuis gaat vinden met een maatje dat bij haar past.

Hier is ook nog een heel artikel over koppelen mocht je dit nog niet gelezen hebben: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .