Ga naar inhoud

Her koppeling konijnen

Carry_xzx
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ☺️

Ik ben Carmen het baasje van hope en vlekkie en ben vanaf vandaag weer begonnen met het herkoppelen van mijn buns💖

Ze hebben al bij elkaar gezeten maar ivm met het wachten op castratie hebben ze in aparte kooien gezeten.

Mijn mannetje is nu 6 weken geleden geholpen.

Ik wilde ze al eerder gaan koppelen maar ivm een blessure aan het achterpootje van mijn vrouwtje hier toch mee gewacht tot het weer zo goed als hersteld was/is

Ik heb een ren neer gezet in mijn woonkamer en heb ze hier een voor 1 in gezet.

Nu gaat het best prima tot mijn mannetje het vrouwtje gaat rijden dan lijkt het of ze in paniek raakt en gaat ze stampen en piepen.

Kan dit nog steeds door haar blessure komen of is dit gewoon iets waar ze aan moet wennen 

Nu vroeg ik me af hoe jullie dit hebben aangepakt.

Als het mannetje zich "gedraagt" liggen ze gelukkig wel heel lief bij elkaar en gaat ze ook bij hem liggen.

Ik hoor graag van jullie 

Groetjes Carmen 

IMG-20210824-WA0001.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk zeg! Het gedrag dat je omschreef hoort er inderdaad bij. Het is best onrustig in het begin, dat kan in de eerste weken tot zelfs maanden best weleens terugkomen. Het is wel een erg kleine ruimte om ze in op te sluiten, of zit de ren daar standaard aan? Zo'n kooi is eigenlijk alleen geschikt om ze even in te zetten als je aan het schoonmaken bent bijvoorbeeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago zei Eefje:

Wat leuk zeg! Het gedrag dat je omschreef hoort er inderdaad bij. Het is best onrustig in het begin, dat kan in de eerste weken tot zelfs maanden best weleens terugkomen. Het is wel een erg kleine ruimte om ze in op te sluiten, of zit de ren daar standaard aan? Zo'n kooi is eigenlijk alleen geschikt om ze even in te zetten als je aan het schoonmaken bent bijvoorbeeld. 

Hi dank je wel voor je antwoord.

De kooi heeft 2 verdiepingen maar ze hadden het huisje boven de opening geschoven.... Ze hebben soms een hele huishouding

Ze zitten hier in principe alleen snachts in en overdag zijn ze de de hele dag los.

Of is dit nog steeds te klein? Want dan ga ik dit natuurlijk aanpassen ik wil alleen het beste voor mijn buns💖

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zijn snachts behoorlijk actief, het is niet wenselijk om ze dan in een kooi te hebben.  Voor 2 kleine konijntjes is de richtlijn 24/7 4m2 ongeveer. Groter is altijd beter. Het verschilt per koppel hoe goed ze met kleine ruimtes om kunnen gaan. Mijn vorige koppels heb ik in rennen van 3.5m2 gehad met regelmatig loslopen in de kamer. Tot ik een konijn kreeg dat veel te veel energie had voor zo'n ren, dat was voor haar nog veel te klein, ze had minstens het dubbele nodig. 

Ook kan de wisselende ruimte, dan wel dan niet loslopen, best weleens voor frustratie zorgen. Ook dat verschilt per konijn. 

Anyway, kort antwoord: probeer een permanente ruimte van minimaal zo'n 4m2 te organiseren voor ze en dan voldoe je aan de huidige richtlijnen 🙂

Edit: 4m2 op 1 oppervlakte, verdiepingen tellen daarin niet mee, het gaat om ruimte om te rennen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt erg aan je konijnen. Ik heb jarenlang koppeltjes in een simpel slap panelenrennetje van 60 hoog kunnen houden. Tot ik een konijn kreeg dat daar overheen huppelde of het niets was. Veel mensen gebruiken puppyrennen, die zijn hoger en zwaarder, daar kunnen ze niet zo mee aan de haal. In dit topic zie je veel voorbeelden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago zei Eefje:

Het ligt erg aan je konijnen. Ik heb jarenlang koppeltjes in een simpel slap panelenrennetje van 60 hoog kunnen houden. Tot ik een konijn kreeg dat daar overheen huppelde of het niets was. Veel mensen gebruiken puppyrennen, die zijn hoger en zwaarder, daar kunnen ze niet zo mee aan de haal. In dit topic zie je veel voorbeelden 

Super bedankt mijn konijnen springen erg veel en hoog dus zou zeker een iets uitgebreidere ren hogere moeten worden😂😂

Ik ga het topic op mijn gemakje lezen en super bedankt voor alle tips😇

Zoals ik aangaf wil graag het beste voor mijn konijntjes maar weet ook niet alles en je komt heel veel foute info tegen overal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-9-2021 at 22:43 zei Marjoleink:

Deze is wel erg klein (107 × 72 centimeter). Voor 2 konijnen wordt minimaal 4 vierkante meter geadviseerd. Dan zou je 6 van deze rennen moeten nemen.

En hij is 72 centimeter hoog zie ik. Ik hoop dat jouw konijnen geen springers zijn.

Heb hem inmiddels binnen en ga hem terug sturen en zelf een ren bouwen met mijn vader.

Elke ren die ik tegen kom (heb er al meerdere besteld) voldoen niet aan mijn verwachtingen.

Te klein te laag ga zo maar door.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Carry_xzx:

Elke ren die ik tegen kom (heb er al meerdere besteld) voldoen niet aan mijn verwachtingen.

Te klein te laag ga zo maar door.

Ja dat is een bekend probleem. De maatschappij denkt nog steeds dat je een konijn in een hokje achterin de tuin houdt. 

Heb je ook al gekeken bij Zooplus.nl, dierenverblijf.com en Grootplezier.nl? Mijn ex-man heeft bijvoorbeeld de ZH10 met een tunneltje naar een hok. Ik heb zelf een constructie van een hok met 2 rennen, en een volière, die zijn vaak ook geschikt voor konijnen. Ik heb trouwens alles van marktplaats, maar je moet dan maar net ergens tegenaan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je konijnen weer samen zijn! 

En top dat je een ren gaat maken of kopen voor meer permanente ruimte. Je zal zien hoe blij ze daar mee zijn. En als je ze op een vrij kleine ruimte, zoals een hok, houdt is de kans groot dat ze op den duur gaan vechten. Ze kunnen dan hun energie niet goed kwijt en kunnen elkaar ook niet heel goed uit de weg.

Ze blijven binnen wonen denk ik? Er zijn wel panelenrennen te koop die hoog genoeg zijn. Soms moet je er dan wel 2 van aanschaffen, die je aan elkaar koppelt voor voldoende ruimte. Het beste zoek je dan op puppyren. Bijvoorbeeld de starline puppyren.

Maar je kan inderdaad ook zelf iets maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Lienappelsien:

Fijn dat je konijnen weer samen zijn! 

En top dat je een ren gaat maken of kopen voor meer permanente ruimte. Je zal zien hoe blij ze daar mee zijn. En als je ze op een vrij kleine ruimte, zoals een hok, houdt is de kans groot dat ze op den duur gaan vechten. Ze kunnen dan hun energie niet goed kwijt en kunnen elkaar ook niet heel goed uit de weg.

Ze blijven binnen wonen denk ik? Er zijn wel panelenrennen te koop die hoog genoeg zijn. Soms moet je er dan wel 2 van aanschaffen, die je aan elkaar koppelt voor voldoende ruimte. Het beste zoek je dan op puppyren. Bijvoorbeeld de starline puppyren.

Maar je kan inderdaad ook zelf iets maken. 

Klopt ze blijven binnen wonen.

Ik woon op een flat met een balkonnetje op het zuiden dus dat lijkt me niet zo'n goed idee😅 

Het probleem is dat mijn vrouwtje echt enorm hoog springt af en toe verbaas me echt wel eens waar ze wel eens op zit😂😅.

En denk dat we hem inderdaad zelf maken. Hebben dit in het verleden ook al eens gedaan toen mijn vader zijn hond een Rug hernia had (was deze natuurlijk wel kleiner)

En dan heb ik controle over hoe het eruit ziet😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Lienappelsien:

Je zal zien hoe blij ze daar mee zijn

Dat zie ik nu al als ik thuis ben een ze de hele woonkamer en keuken tot hun beschikking hebben haha.

Word ik ook gewoon gelukkig van hihi.

De gekke sprongen die ze soms maken van geluk hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Carry_xzx:

Het probleem is dat mijn vrouwtje echt enorm hoog springt af en toe verbaas me echt wel eens waar ze wel eens op zit😂😅.

Zonder opstap kunnen ze minstens 1 meter springen (er zijn zelfs meldingen van nog hoger (120cm) bekend), maar met een opstapje of plek om af te zetten (dat kan al gaas zijn dat in de breedte draad heeft) kunnen ze nog hoger 😉 Dat vergeten mensen met bijv. een 1.60 schutting met een tuintafel of stoel of iets er tegen wel eens, en dan is je konijn uit de tuin 😄

En er zijn konijnen die tegen verticaal gaas op kunnen klimmen. Dus als je echt een ontsnapper hebt is het lastig hoor, dan kom je echt op een volière uit, maar dat is in huis niet echt wat je zoekt denk ik. 

Ik heb overigens  2 sets van de  benchkoning  Puppyren Professioneel XL, die is 1 meter hoog, 8 panelen van 80 cm breed. Maar ik weet niet zeker of ze die nog verkopen, volgens mij niet meer. Maar vast wel iets vergelijkbaars. Mijn konijnen wonen daar nu niet permanent in, maar hebben er als tijdelijke ruimte wel verschillende keren in gezeten. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de eerste tekeningen van de ren.

2.5 meter lang 1 meter breed.

(Dit is nog steeds niet groot genoeg maar meer ruimte heb ik helaas nu niet)

Hier komt het hok dan in te staan zodat ze altijd lekker naar hun eigen plekje kunnen maar toch ook wel de ruimte hebben een beetje gek te doen.

Er komt een bovenkant op van houten panelen met gaas. 

Als het er staat zou ik wel weer een fotootje plaatsen.

IMG-20210912-WA0001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .