Ga naar inhoud

Gebitsproblemen konijn


bunnyveer

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

ongeveer twee weken geleden merkten we op dat ons konijn van 6 jaar oud regelmatig deed niezen en na een halve dag ook een natter neusje kreeg en kwijlde. De volgende ochtend leek het verminderd,

maar toch voor de zekerheid langs de dierenarts geweest. Deze heeft vervolgens opgemerkt dat er een kies was afgebroken en deze is meteen onder narcose verwijderd. Er is toen ook geconstateerd dat ze zonder bekende reden een aantal andere tandjes ook mist (we weten niet of dit misschien al verder in het verleden gebeurd is). De opvolgende 10 dagen antibiotica en pijnstilling verliepen prima en de 2 checks voor juist herstel bij de dierenarts waren ook goedgekeurd. 
 

Inmiddels, twee weken later, merkte ik op dat ze moeilijk kauwt zodra wij groenvoer geven. Soms eet ze het gemakkelijk, maar soms lijkt het alsof ze hierdoor in paniek begint te kauwen op haar kiezen om iets weg te krijgen etc. Ze kauwde ook tijdelijk soms zo direct na de operatie, maar nu dus soms weer. Ze blijft dan maar op hoog tempo zeer hard (hoorbaar!) op haar tanden kauwen zonder dat er eten in de mond gaat (niet vergelijkbaar met relaxed tandenknarsen). Aangezien de eetlust wel aanwezig is blijft ze wel hooi en bix gewoon zoeken en pakken, maar sabbelt dan soms de bix weg zonder duidelijk kauw geluid of blijft op hooi knagen zonder dat het naar binnen gaat. Vandaag leek het (in de paniekerig ogende kauw bui) alsof er echt iets vast zat en ze een soort kokhals beweging maakte heel kort. Ik ben er enorm van geschrokken aangezien wij de afgelopen twee maanden al 2 andere Nijntjes zijn verloren, waarvan 1 door myasis en 1 door vrij onbekende reden (begon plotseling in paniek te kokhalzen (reversed sneezing) met allerlei slijm en is vermoedelijk door iets gestikt..). De snelle (eenmalige) kokhals beweging van dit konijn liet me dus enorm schrikken om nu weer te zien. Inmiddels eet ze wel weer iets normaler en oogt ze iets minder gestresst tijdens het kauwen.
 

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met opmerkelijk kauw gedrag na tand operaties van een konijn. Ik ben zelf enorm alert op onze Nijntjes en raak dus van de kleinste verandering in gedrag al vrij snel in de stress. Alle ervaringen en tips zijn enorm welkom!

aangepast door bunnyveer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging:

 

Het valt mij ook op dat ze al een aantal keer (op twee dagen tijd) een kleine hikkende beweging maakt wanneer ze zit. Ze maakt er verder geen geluid bij. Het lijkt vrij onschuldig, maar in combinatie met het vreemde eetgedrag zoals hierboven beschreven vind ik het toch vrij opvallend. Weet iemand hier misschien meer over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .