Ga naar inhoud

Waarom ben je begonnen met konijnen houden?

Evee
 Delen

Waarom konijnen  

137 leden hebben gestemd

1. 1. Waarom ben je begonnen met konijnen houden?

• Impulsief, ze zagen er zo lief uit in de dierenwinkel / de kinderen vroegen er om
      10
    • Impulsief, konijn gevonden / konijn gekregen / hulpbehoevend konijn overgenomen
      26
    • Goed doordacht, verschillende dieren overwogen maar konijnen pasten het best bij mijn situatie.
      31
    • Goed doordacht, ik wilde altijd al konijnen houden en ben er toen het kon aan begonnen.
      49
    • Anders, reageer in topic.
      21

Aanbevolen berichten

Ik ben er goed doordacht aan begonnen, maar heb toch wel beginnersfouten gemaakt. Ik wilde altijd al konijnen hebben, maar mocht dat nooit van mijn ouders. Toen ik na mijn studententijd ging samenwonen, ben ik aan konijnen begonnen. Alle bibliotheekboeken over konijnen gelezen, zo veel mogelijk informatie gezocht.

Veel dingen wel goed gedaan vanaf het begin: Twee konijntjes, ruim verblijf (los in woonkamer), juiste voedsel. Dat ging allemaal wel goed.

Maar in de loop van de tijd leerde ik heel veel bij en raakte ik toch teleurgesteld in de kwaliteit van die informatie, ik maakte toch beginnersfouten die ik achteraf liever had willen voorkomen. Zoals twee rammen samen houden (hoewel die van mij wel echt heel goed samen gingen, dus toch een beetje uitzondering 😉 ), te veel brokjes geven, en konijnen uit de dierenwinkel.

Dat was dus ook de reden dat ik een tijdje daarna bunnybunch begon om mensen te informeren, zodat ze niet de zelfde fouten zouden maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook goed doordacht over begonnen. Net een jaar aan het samenwonen en we wilden wel allebei heel graag huisdieren. We zijn allebei enorme hondenfans, dus dat leek een goede optie, maar we werken nog te veel en hebben dus gewoon te weinig tijd voor een hond. Een puppy is dus een plan voor later. In onze familie worden meerdere konijnen gehouden (zus, nichtje, oom en tante) en na een keer een oppassen vonden we dat ook super leuk! Wel goed ingelezen en we wilden dus een koppel, maar onze zoektocht begon wel op marktplaats. Gelukkig alsnog geen beginners fout gemaakt en een koppeltje bij de konijnenherberg geadopteerd waar ze ons ook verder heeft geïnformeerd over het houden van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik een van de weinige leden op het forum ben die NIET bewust voor konijnen als huisdieren heeft gekozen. Ze waren er namelijk al toen ik mijn vriend leerde kennen. Ik ben er dus zonder enige kennis van of ervaring met konijnen ingerold. Mijn vriend had de basis op zich al prima voor elkaar: twee opvangkonijnen in een ruime ren. Gaandeweg zijn er wel de nodige aanpassingen gedaan, zoals het vervangen van verdiepingshokken door simpele schuilhuisjes, kwalitatief betere brokken en het 100% roofdierproof maken van de ren. Tegen mijn verwachtingen in blijken konijnen ontzettend leuke huisdieren te zijn, maar ik betwijfel of ik ooit zelf voor konijnen gekozen zou hebben als ik niet toevallig kennis met ze had gemaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde al een paar jaar graag konijnen, en na de verhuizing had ik tijd en ruimte ervoor. Ik heb informatie opgezocht over voeding, maatjes, ruimte en dergelijke. Wel een fout gemaakt: op marktplaats (sorry!) 2 konijnen overgenomen, 2 (geholpen, dat scheelt een beetje) rammetjes nog wel😢. Tot nu toe gaat het goed, ik heb mocht het fout gaan een (tijdelijk) 2e verblijf, en genoeg ruimte om 2 koppeltjes te houden, hoewel dat niet ideaal is. Er was mij verteld dat konijntjes uit hetzelfde nestje prima bij elkaar konden blijven. Ze zijn samen de pubertijd door, nu anderhalf jaar, en ik heb hoop dat dit goed blijft gaan. De uitzondering op de regel zijn. Als ik nu terugkijk, had ik veel liever een koppel uit de opvang gehaald, maar op dit moment even roeien met de riemen die je hebt. Het voer, de ruimte, de snacks en speeltjes zijn wel goed gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde altijd al konijnen, en op mijn 13e eindelijk een van mijn oma gekregen.

Ik had me wel goed voorbereid, maar helaas was mijn kennis erg achterhaald. Oude boeken uit de bibliotheek waarin niets stond over konijnen samen, iedereen in mijn omgeving en in dierenwinkels hadden kleine hokken dus het was nooit bij me opgekomen dat dat anders moest. Gelukkig al snel bij Bunnybunch uitgekomen en sindsdien veel bijgeleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als kind en als jong volwassene regelmatig konijnen gehad. Wel altijd zoals toen normaal was een konijn alleen in een veel te klein hokje. Later toen mijn eigen kinderen jong waren heb ik 2 konijnen van een collega die een nestje had overgenomen. De enige informatie die ik had over het houden van konijnen kwam van haar. De konijnen kwamen dan ook samen in een standaard buitenhok en mochten af en toe in een panelen rennetje op het gras.

Volgens mijn collega waren het 2 meisjes, maar toen ik bij de dierenarts kwam voor controle bleek 1 van de 2 vrouwtjes ballen te hebben. Dit konijn is gelijk gecastreerd en gelukkig is het foutje van mijn collega zonder gevolgen gebleven.

Op een dag heb ik de konijnen in de panelen ren gezet en ben ik even boodschappen gaan doen. Toen ik terug kwam lag 1 van de beestjes dood in de ren, heel verdrietig natuurlijk want ze was nog heel jong.

De andere hebben we nog een jaar alleen gehouden en hij is toen ook overleden.

Daarna was ik helemaal klaar met konijnen en hebben we jaren geen huisdieren meer gehad.

Tot mijn dochter eind 2019 begon te zeuren over een konijntje. Na lang nadenken en alle voors en tegens tegen elkaar afwegen hebben we in april 2020 Fluffy gekocht bij intratuin. Vlak daarna kwam ik weer op bunny bunch terecht en heeft Fluffy een ruimer buitenhok met ren en maatje Pip uit de opvang gehad.

Deze keer was het dus een bewuste keuze om voor konijnen te gaan en door alle info op bunny bunch hebben we er nog geen seconde spijt van gehad en hebben de nijnen een fijn leven ❤️

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn allebei gek op dieren en verschillende opties zijn de revue gepasseerd, waarna we uitkwamen op konijnen. Die oriëntatiefase bracht vanzelfsprekend research met zich mee over wat welk dier nodig heeft. In die zoektocht kwam ik al op bunnybunch terecht toen ik ging googlen op konijnenopvangen. Zodoende ben ik met de juiste informatie eraan begonnen. Een opvang was voor mij de enige optie, op voorhand al. Ik ben daar nogal principieel in, ik zou geen enkel dier laten fokken voor mijn plezier. Maar een dier dat er al is een beter huisje geven, dat wil en kan ik wel. 

Inmiddels dus al 9 jaar konijnen uit de opvang en de veranderende kennis en richtlijnen heb ik braaf tot me genomen. Hoewel ik zelf wel door sommige dingen aan konijnen positief of negatief verrast ben, heb ik van begin af aan weinig tot geen steken laten vallen in de verzorging en het welzijn van de konijnen. Met dank aan bunnybunch ❤️.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik dus op jonge leeftijd spontaan 2 konijnen gekregen. Gelukkig hebben ze wel een ruime ren gehad. Een heel grasveld zelfs. Voor de rest deed ik bijna alles fout wat je fout kon doen. Gemengd voer, te weinig hooi, niet gevaccineerd, zaagsel als bodem bedekking, symptomen van plakpoep negeren. Gelukkig waren ze wel samen.

Goed ik had dat niet in de hand, mijn ouders moesten natuurlijk alles kopen dus had niet veel te zeggen. Ik was 11, nu 11 jaar later vind ik het wel pijnlijk om er aan terug te denken dat ik alles fout deed, maar ja we wisten te weinig. We hadden wel allemaal konijneninfoboekjes gekocht, maar volgens mij stond daar niet de info in die ik nu weet. Internet hadden we toen nog niet omdat we op het platteland woonde.

Goed door die konijen ben ik wel verliefd geworden op konijnen en ik wil niks anders meer. Enige fout die ik nu nog maak is dat Vlekje geen maatje heeft, ik hoop dat ik nog een keer mijn moeder zo ver krijg. Want of je nou voor 2 zorgt of 1 dat maakt niet veel verschil. Ik regel toch alle kosten en dierenartsbezoeken wel. Dus ik hoop dat die fout snel wordt opgelost.

Misschien ga ik ooit overstappen naar graanvrij voer. Dat zou dan nog beter zijn. 😉

De cavia's zijn wel met een goed overwogen keuze aangeschaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal in het begin, mijn eerste konijnen, heb ik gekregen van mijn ouders, omdat ik allergisch was aan àlles maar ook erg graag een huisdier wou. Konijnen kunnen buiten leven, dus dat was een compromis waarmee ik kon leven. Ik heb altijd tussen de konijnen geleefd, vanaf ik anderhalf was tot zo'n 18 jaar.

Maar dat is zo lang geleden en telt voor mij niet echt mee, omdat ik toen nog zó klein was dat het voor mij beslist was, dus heb ik de enquête ingevuld voor de nijnen die ik nú heb, en dat is: impulsief iemands konijnen overgenomen. Iemand had 'te veel konijnen' en wou ermee stoppen, dus heb ik die overgenomen.

Naar aanleiding hiervan me ook aangemeld op BB, waar ik mijn kennis heb kunnen 'moderniseren'. Ik heb niet echt grote fouten gemaakt, soms wel een beetje achterhaalde kennis, maar daarvoor hadden we BB. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons komen er binnenkort konijntjes!

Vroeger had ik 1 konijn (fout 1) gratis gekregen van uit een ren op een camping, die hadden baby's dus totaal impulsief (fout 2) ontzettend klein hok achterin de tuin (fout 3) mijn ouders wilden er geen bij en hij mocht niet naar binnen. Zo is hij 13 jaar geworden...

Toen hij overleed was ik ondertussen een stuk ouder en had enorm spijt van hoe het was gegaan, ik heb mezelf toen gezworen het alleen nog eens te doen als ik het 100% goed kon doen. Nu hebben we een huis gekocht met grote tuin en bouwen we een ren van 3x1 voor een koppel dwergjes van een hobby fokker.

Een koppel uit de opvang had misschien nog een stap beter geweest, maar omdat ik ook honden en katten heb heb ik toch gekozen voor zo jong mogelijk ivm het wennen aan de andere dieren.

In Oktober zullen ze hier komen wonen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger als jong kind een konijn gehad (typisch rampzalig verhaal; gekocht in dierenwinkel, in z'n eentje in een veel te klein hok). Dacht er vorig jaar aan om nog een konijn te nemen, en wist niet niet echt dat het anders hoorde te gaan dan met m'n konijn van vroeger. Ik ben wel iemand die veel research doet voordat ik een echt dier aanschaf, dus kwam er toen ook achter dat de verzorging van een konijn flink wordt onderschat. Eigenlijk kreeg ik er toen nog meer zin in om het goed aan te pakken deze keer. Dus het begon redelijk ondoordacht, maar voordat ze hier kwamen was ik volledig ingelezen 😁

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er niet bewust voor gekozen. Binky en Monky kwamen 4 jaar geleden logeren omdat de eigenaar op vakantie ging en ze zijn nooit meer terug gegaan. De eigenaar had ze impulsief gekocht en ik wist dat zij ze liever kwijt dan rijk was en omdat ik het zielig vond dat ze daar in een klein hok zaten en alleen de basis verzorging kregen heb ik gevraagd of ik ze mocht houden en dat mocht gelukkig. 
Ik zou anders nooit aan konijnen begonnen zijn maar ik wil nu nooit meer zonder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden vroeger ook altijd een konijn. Mijn ouders wilden mijn zoon 2 konijnen voor zijn verjaardag geven, maar dat zag ik niet zitten. Ik ben er toen wel over na gaan denken, en twee jaar later toch de stap gezet. Ik dacht dat ik me toen goed had geïnformeerd,  achteraf bleek dat toch niet zo te zijn. Zo kwamen ze uit het tuincentrum, en dachten we dat het een goed idee was om twee voedsters te nemen. Later bleek dat een van de voedsters toch een ram was, want toen hadden ze ineens een jong. In die tijd heb ik Bunnybunch ontdekt, en konijn 4 en 5 komen dus uit de opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij waren van plan om kippen te nemen. Waren bij een aantal fokkers geweest voor informatie en ik had mij goed ingelezen.
Om nog eens rond te kijken, gingen we naar een kleindieren show, waar natuurlijk ook konijnen waren. Toen ik bij de Franse hangoren kwam, ging ik voor de bijl.

Die mocht ik vroeger van mijn ouders niet hebben, want die waren veel te groot. Ik heb toen wel verschillende dwerg- en middenmaat konijnen gehad. Zelfs 2 nestjes.

Dat was allemaal zo'n 30 jaar geleden. We hadden nu een grote tuin, dus grote konijnen konden prima! Bij een fokker schreef ik mij in voor een voedster uit een nestje wat net geboren was. Toen hoorde ik van het bestaan van een 'konijnen asiel'. En in het 'asiel' bij ons in de buurt was een hele groep Franse hangoren binnengekomen. Zo kwam ik aan mijn andere konijn. Sindsdien komen hier alleen nog maar (inmiddels allerlei soorten) opvangkonijnen binnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook als klein kind een konijn gekregen, in z’n eentje in een hokje. Wel had mijn vader een mega ren zelf gebouwd dus we dachten echt dat we het goed deden. Hierdoor wel verliefd geraakt op konijnen. Na een aantal konijnen een heel tijd geen dieren meer gehad. Toen ik ging samenwonen begon ik iets beter voorbereid, zo zorgde ik dat het beestje minimaal 3m2 aan ruimte had en er kwam een maatje. Wel allebei uit een dierenwinkel, ik wist überhaupt niet van het bestaan van konijnenopvangen af. Al met al best wat fouten maar wel gaandeweg veel geleerd, voornamelijk dus vanuit hier! Vooral erg naar als ik terugdenk aan mijn jeugd en die konijnen die in hun eentje achterin de tuin in een hok zaten, brrrr… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .