Ga naar inhoud

Uit elkaar halen of niet?


tesssje

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, ik heb twee hartstikke leuke konijntjes: Sashimi (ram en gecastreerd) en Luna (voedster). Sinds eind april zijn zij samen en het ging tot nu toe heel goed. Sashimi is nu ongeveer 1.5jr oud en Luna is ongeveer 7 maandjes oud. Het plan was om Luna na een jaar te laten behandelen, maar uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om dat eerder te laten doen, namelijk aanstaande woensdag. Ze rijdt sinds een paar weken namelijk constant op Sashimi en wordt soms bijna agressief (ook naar mij toe). Eerst dachten wij, goh ff aankijken… Misschien houdt het vanzelf op. Maar nee, ze blijft doorgaan met natuurlijk pauzes waar de twee konijnen weer super lief zijn tegen elkaar. Ik heb geprobeerd om hen uit elkaar te halen wanneer zij Sashimi weer lastigvalt, maar daar zou ik in principe de hele dag mee bezig kunnen zijn. Ook heb ik geprobeerd hen te scheiden van elkaar, door haar de ene helft van de woonkamer te geven en hem de andere helft dmv het plaatsen van een ren. Ook dat helpt niet, want zij willen (gelukkig) heel graag bij elkaar zijn en trekken de hele tijd aan de ren (enorme kabaal hehe…).

 

Maar goed, nu is mijn vraag of ik hen (tijdelijk) gescheiden moet houden na Luna’s behandeling of niet? En is het alsnog ‘te vroeg’ om haar te laten behandelen? Ik kan evt de afspraak bij de dierenarts afzeggen.

 

Alvast bedankt voor de tips! 🙂

 

p.s. voor de context: de konijnen mogen de hele dag loslopen in de woonkamer, hebben genoeg speelgoed en een hok om terug te trekken mocht daar behoefte aan zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het niet te vroeg om haar te laten helpen. Het zal haar karakter niet ingrijpend veranderen, maar het kan wel net de scherpe kantjes er af halen.

Het is over het algemeen verstandig om ze uit elkaar te houden tot ze genezen is. Het is toch best een zware ingreep, dus ze zal zeker nog een aantal dagen pijn hebben. Plus dat je ram wel merkt dat ze ziek is, en dat kan invloed hebben op de onderlinge verhoudingen. Heb je dit al gelezen? https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt aan de konijnen en hoe ze op elkaar reageren. Ik heb een koppel uit elkaar moeten houden, omdat de ram vervelend deed tegen de voedster toen ze zwak was na de operatie. Mijn andere voedster heb ik direct bij hem terug kunnen zetten, hij was erg lief voor haar en zij had daar steun aan. Ze is super snel hersteld, lekker in haar eigen omgeving. Ik zou dus rekening houden met apart houden, maar het hoeft niet. Als ze lekker warm kan zitten en met rust gelaten wordt zal ze sneller herstellen in haar eigen omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .