Ga naar inhoud

tandenknarsen en hijgen tijdens aaien


karen77

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb sinds een week een koppeltje konijntjes en ken ze nog niet heel erg goed. Mijn voedstertje ligt lekker te genieten van het aaien (denk ik) want ze tandenknarst zoals mijn oude konijntje het ook deed als hij het lekker vond. Maar ze maakt er ook hijgende geluidjes bij, dat ken ik niet. En dat heeft ze ook nog niet gedaan afgelopen week. Nu vraag ik me af of dat goed of verkeerd is? Ze heeft heel erg moeten wennen aan haar nieuwe omgeving. Tot diarree en niet eten aan toe (ze eet nu en is ook vrolijk, maar nog steeds erg voorzichtig)

Groetjes, en dankjewel voor een antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een late reactie, om de één of andere reden is dit topic aan de aandacht ontschoten! Hijgen is niet echt normaal konijnengedrag.

 

Heb je het alleen die ene keer gemerkt dat ze hijgende geluidjes maakt, of is het iets wat je vaker ziet? En is het alleen een geluid wat je hoort, of heeft ze ook echt haar bekje open om te ademen? Het kan op problemen met de luchtwegen wijzen, konijnen ademen als het goed is namelijk niet door de mond, maar door de neus. Pas bij ernstige benauwdheid, zoals door een object in de neus, (chronisch)snot en andere ademhalingsproblemen.

Maar het kan ook door stress komen, wat bij een verhuizing, koppeling en bij geaaid worden ook niet ongewoon zou zijn.

 

Als je het zomaar een keertje ziet / hoort, zou ik niet direct actie ondernemen, er alleen wel goed op blijven letten. Als het vaker terug komt, als je meer signalen ziet dat er iets mis kan zijn (niesen, snot, natte voorpootjes, minder goed of selectief eten) of als ze ook echt ademhaalt door de mond,  zou ik het wel door een dierenarts na laten kijken. Dan kan er medisch iets mis zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .