Ga naar inhoud

Kat en konijnen samen?


Sterrelotje

Aanbevolen berichten

In onze familie is door overlijden een kater alleen komen te zitten. We willen heel graag een goed thuis voor hem vinden en overwegen hem eventueel zelf bij ons te nemen.
Maar daarom even een vraag om advies, want onze twijfel zit vooral in onze konijnen. Ze lopen eigen altijd los in een grote ren in de tuin (niet mogelijk die af te dekken) en zitten ook geregeld bij de kinderen buiten de ren. 
 
- Hebben jullie ervaring of katten en konijnen een combi is? 
- Jagen katten op konijnen of vinden ze een konijn te groot? De kat is al wat ouder (10) maar joeg eerder wel op vogels en muizen.
- Zijn konijnen bang voor een langslopende kat? We lazen dat ze een hartstilstand kunnen krijgen als ze zich bedreigd voelen...
 
benieuwd naar jullie gedachten of ervaringen..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen joegen juist de kat weg. De kat ging dan maar naar binnen. Het was voor alle diertjes een stuk relaxter toen we voor de konijnen een grotere ren maakten (overdekt) en ze niet meer los in de tuin mochten. Als je er bij blijft kan het goed gaan, maar echt op hun gemak zijn ze dan denk ik niet.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kat van twee huizen verder komt af en toe in onze tuin (vooral als ie van de schutting valt omdat ie schrikt) en als hij dan richting konijnenhok loopt stampt 1 van beide konijnen en rent de kat als angsthaas weg. 

 

Dus ik denk dat het heel afhankelijk is van de kat, ik neem aan dat ze niet allemaal watjes zijn 🙃

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb binnenkatten en buitenkonijnen.  Tot twee jaar terug kwamen de katten in de zomer ook geregeld buiten in de achtertuin als de konijnen daar losliepen. Ik had toen nog grote konijnen die absoluut niet bang waren voor de katten. Zoals bij Okki was het eerder andersom. Ze lagen ook veel samen bij elkaar in het gras of op het terras. Uiteraard ALTIJD onder toezicht. 
 

Op dit moment gaat het tussen de katten onderling niet optimaal, dus samen buiten komen ze zeker niet. De meest rustige kat komt overigens wel eens in de voortuin, waar nu de pleegkonijnen zitten. Zij lijken totaal niet onder de indruk van de kat. Wel laat ik de kat alleen buiten als ik er echt rustig bij kan zitten, niet als ik bijvoorbeeld de ren aan het schoonmaken ben. Hier gaat dat prima. De konijnen scharrelen lekker rond op het terras, terwijl de kat bij mij op de picknicktafel ligt. Maar het zal ongetwijfeld verschillen hoe kat en konijn met elkaar omgaan. Bij mijn eigen konijnen hoef ik het denk ik niet eens te proberen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen die ik heb gehad/heb waren altijd erg bang voor katten. Een kat kan een konijn ook dodelijk verwonden. Het blijven toch roof- en prooidieren. 

 

Maar bij jullie kan er dus ook altijd een buurtkat bij de konijnen komen als de ren niet overdekt is. Ik durf dat niet meer en heb daarom de rennen overdekt.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst konijnen in huis, toen katten. De konijnen waren de baas, maar de katten vonden dat prima. Soms zelfs wat interactie met elkaar, bij elkaar zitten, wat spelen (overgooien). De katten lagen ook graag in de bodembedekking van de konijnen. Geen jachtgedrag van de katten, gewoon rustig samenleven.  In eerste instantie waren mijn ervaringen dus positief. Maar inmiddels heb ik geen konijnen meer in huis, nog wel dezelfde katten. Ik merk dat als ik nu wegens ziekte konijnen in huis heb, die konijnen de katten heel eng vinden en dat het veel stress geeft. De katten gaan nog met hetzelfde gemak met de konijnen om als vroeger, maar de konijnen vinden dat echt helemaal niets. Ze zitten gelukkig altijd op een aparte kamer, dus helemaal niet erg. Maar het verschilt dus zowel per kat als per konijn of het kan. Het is lastig omdat je vooraf niet weet of het gaat of niet.

 

Zorg dus echt voor veilige verblijven voor beide diersoorten, zodat ze geen stress en ongemak hebben van elkaar.

En inderdaad, er zijn katten die konijnen doden, er mee spelen en ze verwonden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2021 at 14:27 zei Lienappelsien:

De konijnen die ik heb gehad/heb waren altijd erg bang voor katten. Een kat kan een konijn ook dodelijk verwonden. Het blijven toch roof- en prooidieren. 

 

Maar bij jullie kan er dus ook altijd een buurtkat bij de konijnen komen als de ren niet overdekt is. Ik durf dat niet meer en heb daarom de rennen overdekt.

Ja snap ik dat je dat gedaan hebt. Hier hebben we sinds de tuin een nieuwe omheining heeft al 3 jaar geen kat meer in de tuin, dus die zorg was er niet meer (en ze lopen niet in de ren als wij allemaal van huis zijn, maar is bijna altijd wel iemand thuis). Als we hier zouden afdekken wordt hun leefgebied te klein, nu kunnen ze alle kanten op. Waarmee heb jij afgedekt? 
(sorry late reactie, had deze gemist) 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-8-2021 at 07:06 zei Sterrelotje:

Ja snap ik dat je dat gedaan hebt. Hier hebben we sinds de tuin een nieuwe omheining heeft al 3 jaar geen kat meer in de tuin, dus die zorg was er niet meer (en ze lopen niet in de ren als wij allemaal van huis zijn, maar is bijna altijd wel iemand thuis). Als we hier zouden afdekken wordt hun leefgebied te klein, nu kunnen ze alle kanten op. Waarmee heb jij afgedekt? 
(sorry late reactie, had deze gemist) 
 

 

Ik heb voor de wanden en het dak een frame van houten latten/balkjes en gaas gemaakt. Op stahoogte voor mezelf, maar dat is omdat ik dat erg praktisch vind met in de ren gaan en met schoonmaken. Over een deel van het dak van gaasframe heb ik bitumen golfplaten gelegd zodat een deel van de ren droog blijft. Dat is op zich ook niet nodig, maar vind ik ook praktisch, want daar staat bijvoorbeeld een grote wc-bak met grote hooiruif. 

 

Daarvoor heb ik over panelenrennen gaas of goedkope panelenrennen gelegd als dak. Hier en daar een lat als ondersteuning tegen doorzakken en het gaas of de panelen voor het dak had ik dan vastgemaakt aan de ren met tyraps of ijzerdraad/electriciteitsdraad. Dat was dus een simpele, snelle en goedkope oplossing om de ren 24/7 veilig te maken.

 

Jammer dat je konijnen nu niet altijd in de ren kunnen. Ook bijvoorbeeld ‘s nachts zijn konijnen erg actief. Ze gaan niet zoals mensen en honden ‘s nachts slapen, maar doen net als overdag steeds korte dutjes en doen tussendoor van alles. Maar ik snap dat je dat ook niet aandurft. Eerst had ik bij 1 koppel een ren die aan de bovenkant open was en waar ze 24/7 in konden. Maar al snel las ik toen meerdere ervaringen van BunnyBunchers dat hun konijn door een kat of ander roofdier gedood of zwaar verwond was. Dan gingen ze ‘s ochtends naar de konijnen en vonden ze beide of 1 doodgebeten... 1 BunnyBuncher liet haar konijn in de tuin lopen waar ze bij was, maar toen sprong er een kat over de schutting die het konijn greep. Waar ze dus bij was! Gelukkig liep dat goed af. Sindsdien durfde ik het niet meer aan zonder gaas bovenop de ren. Sommige mensen wachten tot het een keer mis gaat, want het ging altijd goed zo, en passen de ren pas aan tot er een keer zoiets gebeurd. Dat wilde ik voor zijn, en toen heb ik bovenstaande simpele oplossing gebruikt om de ren veilig te maken. En zo hebben ze dus 24/7 genoeg ruimte.

 

Heb je dit topic al gevonden om ideetjes op te doen?

 

 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .