Ga naar inhoud

Dunya

Jamesthebunnybutler
 Delen

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag is het maarje van Dunya overleden. Op dit moment heb ik een heel zielig konijn in een ren zitten dat maar heel weinig wil eten. Ze is duidelijk heel ongelukkig op dit moment. Ik twijfel alleen ontzettend wat ik ga doen.

Dunya heeft behoorlijke gezondheidsproblemen. Vocht achter haar longen/hart door een hartprobleen. Daardoor is haar eetlust altijd al wel verminderd en heb ik met man en macht bijgevoerd om haar van extreem ondergewicht naar een normaal gewicht te krijgen. Eten is ze altijd minder blijven doen dan een gezond konijn, ze komt meestal niet op biks af rennen. Daarnaast heeft ze soms haakjes, maar dat lijkt nu wel stabiel.

Afijn, Dunya heeft het niet naar haar zin. Ik denk een combi van achteruitgang in gezondheid met rouw/eenzaamheid. Ze moet dus eigenlijk echt een maarje, maar ik vraag me af of ze dat aankan en hoe ik haar genoeg moet laten eten met een wel goed etend konijn. Nu heb ik buiten een vers koppel zitten en aangezien ik graag terug naar één koppeltje/groepje zou willen, lijkt het mij een goed idee om te proberen een trio te maken. Dat zou ik mooi over 8 weken kunnen doen na onze verhuizing, maar zo lang wil ik Dunya niet alleen laten. Ik kan ook nu gaan koppelen, maar dan wordt de ruimte die ze tijdelijk krijgen wel erg klein. En ze moeten binnen, want Dunya kan met haar vacht niet buiten.

Ik twijfel ergens ook om haar in te laten slapen, omdat ik denk dat ze qua gezondheid ook wel ingeleverd heeft. Aan de andere kant wil ik er wel alles aan gedaan hebben. Haar aan een ram koppelen is ook een optie, maar wil ik eigenlijk gewoon niet omdat ik dan bezig blijf met twee koppels. Afstaan doe ik uit principe niet, in ieder geval niet als het alleen in mijn belang is.

Wat zouden jullie doen? Heeft het zin om koppelen te proberen als de ruimte beperkt is? Hoe weet ik of Dunya een koppeling aankan, is dat een kwestie van geeoon proberen?

Bij het Knaagspoor zitten soms ook wel trio's of viertallen op beperkte ruimte (4 m2) en ik zie dat meestal goed gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze een koppeling aan kan weet je inderdaad niet echt tot je het probeert, maar ik zou dan wel willen zorgen dat de basis zo goed (rustig) mogelijk is. Een drietal is dat in mijn optiek bij voorbaat al niet. Als je het probeert zou ik dat met een heel rustig, sociaal vaardig konijn doen om de grootste kans op een rustige koppeling te hebben. Ik zou sowieso niet wachten tot je verhuizing, 8 weken is heel lang voor een eenzaam konijn en helemaal voor een konijn dat realistisch gezien (zoals ik het nu lees, ik ken niet de hele voorgeschiedenis/diagnose(s)) misschien niet eens zo lang meer heeft. Als je echt grote vraagtekens bij haar gezondheid hebt is inslapen op dit moment naar mijn idee ook niet de slechtste optie. Enerzijds snap ik wel het idee van je kan het altijd proberen, anderzijds kan de stress natuurlijk wel een enorme impact op haar hebben en wat dan.

Je zou nog kunnen overwegen, al dan niet als tijdelijke oplossing, het andere koppel naast haar te huisvesten. Dat neemt natuurlijk nooit al haar eenzaamheid weg en kan ook wel onrust veroorzaken (vooral binnen het koppel), maar sommige konijnen vinden het wel heel prettig. Heel veel sterkte met het verlies van je rammetje en het maken van een keuze hierin! De perfecte oplossing bestaat in dit geval niet, dus volg je gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige keuzes inderdaad. Ik heb weinig toe te voegen aan wat Iris zegt. Ik probeer even terug te halen wat er precies met Dunya aan de hand was. Als ik het me goed herinner is haar prognose erg slecht en is ze op de been zolang het nog een beetje gaat, toch? In dat geval zou ik inslapen wel als serieuze optie meenemen. 'Alles eraan gedaan hebben' wil voor mij zeggen dat je je stinkende best doet om een beestje beter te maken en tijdig afscheid neemt als het niet beter wordt. We hebben het hier op het forum wel vaker over gehad. Te vroeg inslapen bestaat eigenlijk niet bij een ziek konijn dat niet meer beter wordt. 

Maar als je denkt: ze is echt nog wel heel goed, inslapen voelt nog helemaal niet goed, dan zou ik de karakters en omstandigheden eens goed onder de loep nemen. Dunya is best pittig toch? Hoe is het koppel waar je haar aan toe zou willen voegen? Wat is jouw inschatting op voorhand? Verwacht je problemen, of is het een stel sufkoppies dat alles wel prima vindt?

Uiteindelijk kunnen wij van alles roepen van de zijlijn, maar jij ziet ze elke dag en kunt het het beste inschatten. Wat zeggen ze bij het knaagspoor?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Een drietal is inderdaad niet per definitie rustig, alhoewel je het met een rustig konijn ook niet weet in een koppeling. Ik moet wel zeggen dat Goofy en Kyra druk zijn qua gedrag, maar heel easy in de koppeling. Goofy is even heel irritant met rijden, maar daarna super chill en lief. Een beetje zoals Baloe. Kyra vindt alles prima en probeert niet eens te rijden, loopt hooguit weg. Wat dat betreft durf ik dat wel te proberen. Dat is wel deels eigenbelang omdat ik geen nieuw rammetje wil. Wachten tot de verhuizing is idd geen optie. Wat lastig is, is dat sinds januari iedere dag dat ze er nog is een cadeautje is. Ze takelt niet heel erg af, is redelijk stabiel. Alleen haar eetgedrag is erg wisselend. Het kan opeens klaar zijn, maar ze zou ook nog een jaar rond kunnen hobbelen. Wat dat betreft is het misschien nog niet haar tijd. Mijn vriend vindt dat ook niet fair naar haar toe en dat snap ik ook wel weer. Inderdaad zou naast elkaar huisvesten ook nog kunnen, alleen dat gaat ook weer niet in het huis dat we nu hebben.

Dunya kan pittig zijn, maar in een koppeling is ze vrij rustig. Ze rijdt niet, doet een beetje zoals Kyra alleen piept soms (aanstelster). Ze kan alleen kortdurend boos worden (uit het niets happend naar het maatje rennen) als het maatje iets doet wat niet mag van haar. Bv rennen of een binkie maken, daar is ze niet van gediend. Qua karakters denk ik dat er best een match zou kunnen zijn. 

Ik vind het lastig. Mijn gevoel zegt niet inslapen, dat vind ik nog niet fair en mijn gevoel zegt ook dat er een match met mijn andere koppel zou kunnen zijn. Ook bedacht ik opeens dat ze ook best nog last kan hebben van het haakje dat Evert-Jan zonder narcose weggehaald heeft. Misschien speelt dat nog mee in haar gedrag, maar ook dat is gissen. Knaagspoor zegt dat ik een trio zou kunnen proberen en ze benoemen natuurlijk ook alle andere opties die al genoemd zijn. De keuze is uiteindelijk aan mij natuurlijk.

Ik denk dat het inslapen nu niet aan de orde is, dat is me wel duidelijk geworden. Misschien moet ik het ook nog even een paar dagen tijd geven, ik ben nu natuurlijk ook zelf nog heel verdrietig om Baloe en dat helpt niet bij het maken van de beste keuze in deze situatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor. Tja, als je nu duidelijk aan haar merkt dat ze eenzaam is dan snap ik dat je wat wil proberen. Spannend is het natuurlijk wel om met haar gezondheid te gaan koppelen.

Eerder zei je wel dat Goofy een echt buitenkonijn is. Als de koppeling in ieder geval in eerste instantie lukt dan moeten hij en Kyra sowieso de hele winter binnen blijven ivm ontbrekende wintervacht. Misschien vindt Goofy het in een hele kamer voor de konijnen wel prima binnen. Als hij het binnen écht niks vindt kom je daar denk ik nog wel op tijd achter. Heb je ook nog genoeg plek als het drietal op een gegeven moment niet meer werkt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker. Vandaag heeft ze trouwens een goede dag, ze heeft vannacht haar groenten en brokjes gegeten en de brokjes van vanmorgen zijn ook al op. Ze laat dus echt beter eetgedrag zien en heeft vannacht ook wat meer gespeeld. Dat is dus wel goed nieuws.

Goofy is absoluut een buitenkonijn, maar de ruimte die hij binnen zou krijgen is even groot of groter dan buiten. Er zou dan wel een extra konijn bij zitten, dus dat is niet fantastisch natuurlijk. In het nieuwe huis is de ruimte die hij binnen zou krijgen veel groter dan buiten. Ik denk dat hij binnen ook wel goed kan vertoeven. Inmiddels is hij iets rustiger en hij is ook wel echt gericht op mensen, dus als hij binnen moet blijven voor de winter is dat oké. Er is zeker genoeg ruimte voor als het niet werkt in een drietal, geen probleem :). Daarom durf ik de gok denk ik ook wel te nemen, er is altijd ruimte voor plan b of plan c.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel hoe ze reageert. Vrijdag ben ik vrij en ga ik de woonkamer verbouwen en de ren op neutraal terrein zetten. Ik heb contact met het Knaagspoor voor tips en meekijken met filmbeelden. Zou zo mooi zijn als ze nog een paar maanden happy kan zijn met twee andere konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen heb ik een koppelpoging met Goofy en Kyra gedaan. Dat leek in eerste instantie heel gemoedelijk te verlopen. Goofy was wat aan het rijden, maar begon Dunya ook direct uitgebreid te wassen. Dunya was wel erg gespannen, maar ging oke. Tot Kyra bedacht dat ze haar man absoluut niet wilde delen en een paar keer volle bak in de aanval ging. Toen zag ik dat dit te onrustig is voor Dunya, ze laat alles toe en loopt alleen weg. Ze is niet weerbaar genoeg in zo'n koppeling. Uit elkaar gehaald dus. Ze heeft een lelijk wondje, gelukkig wel oppervlakkig. De opvang appte dat ze een ouder konijn hebben dat door eenzaamheid gestopt is met eten (koppeling deze week lukte niet). Of ik het met hem zou willen proberen, anders zou hij in gastgezin gaan vandaag. Ik heb in een split-second besloten om dat maar te gaan doen. Dunya alleen is geen optie meer voor mij en met een ouder, lief rammetje zie ik het wel goed gaan. Hij heeft ook wat mankementjes, dus prima. Een Goofy 2.0 wua uiterlijk en gedrag ;).

Ze zitten nu samen en er gebeurt letterlijk nog niks. Haha. Ik ben benieuwd hoe het verder zal verlopen. Toch weer vier konijnen dus nu. Het belang van de beestjes staat even boven wat ik zelf het liefste zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ergens snap ik dat ook wel. Want als het wel werkt is het de meest praktische oplossing. En als je het niet probeert, dan blijf je altijd gissen of het toch misschien niet had gewerkt. En zolang je de gezondheid van de konijnen in de gaten houd en op tijd ingrijpt, kan een poging ook. Als je maar wel op tijd stopt als het niet gaat, en dat heb je gedaan.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker zo. Het was lekker makkelijk geweest. En inderdaad het in de gaten houden van de gezondheid en het stressniveau is heel belangrijk. Ik blijf nu niet in mijn hoofd met had ik toch maar... Dat had ik anders mogelijk wel.

Ze zitten gewoon in het oude verblijf van Dunya en doen allebei hun ding. Ze negeren elkaar de hele dag al compleet, haha. Zal wel goed zijn, ik hoop dat er nog wat interactie zal komen. Suf bejaardenkoppel. Ik heb het idee dat hij wel wat last van zijn buikje heeft, beginnende verstopping. Heb er maar wat pijnstiller in gedaan en lijnzaadbrokjes. Hij eet gelukkig wel weer, maar het is echt een wankel oud besje om te zien. Hoop dat ze het nog even fijn hebben samen!

Ik zag dat Dunya wel een pittige wond heeft door Kyra. Niet diep, maar wel wat bloed en best groot. Vind het echt zielig, dus heb maar een beetje dermiel gesmeerd om het te verlichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .