Ga naar inhoud

Konijn gevonden... Wat nu?

TurboEnTwinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Ik fietste gisteren samen met mijn zoontje naar zijn zwemles. We fietsten door het park heen, net als gewoonlijk. Ineens springt hij van zijn fiets af en rent naar een doos die midden in het park ligt. Hij zei dat hij iets zag bewegen in de doos. En ja hoor, er zat een konijn in, ik weet zeker dat het geen wild konijnen was maar een echt huiskonijn. Ik wou het konijntje absoluut niet meenemen maar met de gedachte dat hij het waarschijnlijk toch niet gaat overleven en mijn zoontje die super veel van konijnen houdt (zit altijd echt de hele dag met de konijnen te spelen) heb ik besloten om toch het konijntje mee te nemen. Ik heb de doos (met konijn erin) in mijn fietstas gedaan en ben snel naar huis gefietst. Eenmaal thuis meteen een ren opgezet en konijn erin gedaan. Dit allemaal gebeurde rond 4 uur smiddags. 

Mijn man is de hele week weg en weet dus nog niks over het konijntje. Ik wil het hem eigenlijk ook nog niet vertellen want ik weet dat hij geen konijn erbij wil. Ik eigenlijk ook niet maar de opvangen zitten bomvol en ik zou het ook niet zo heel erg vinden om nog een konijntje erbij te hebben. We hebben nog genoeg ruimte in huis en we hebben ook een grote tuin dus daar zou hij ook evt kunnen wonen. Financieel gezien is het ook helemaal geen probleem om een konijntje derbij te hebben. Aandacht is er ook genoeg, ik heb 3 zonen van 12,9 en 6 en alle 3 vinden ze de konijnen helemaal geweldig (zoon van 12 geeft wel minder aandacht aan de konijnen) maar mijn zonen van 9 en 6 zitten zowat de hele dag met Turbo, Twinkie,Chip en Pika te knuffelen. Ik zelf heb de laatste tijd wel wat minder aandacht voor de konijnen maar geef ze wel altijd de verzorging die ze nodig hebben. 

Het gaat tot nu toe goed met het konijntje, hij is heel nieuwsgierig en is al vrij gewend. Daar ben ik natuurlik super blij mee. Ik zal even kijken of ik voor vandaag nog een afspraak kan maken om het konijntje te chippen en vaccineren (evt ook een gezondheidscheck). Ik wil natuurlijk wel dat het konijn een maatje krijgt. Ik ga vandaag het hele verhaal vertellen aan mijn man en dan krijgen jullie wel te horen of het konijntje mag blijven. Ik hou jullie zeker op de hoogte over alles. 

Het wordt denk ik wel een drukke week aangezien Twinkie ineens ook last heeft van diarree en Pika drinkt ineens extreem veel. Dit allebei is me gisteren pas opgevallen maar toen was ik te druk met het redden van een ander konijntje. Maar ik zal dus vandaag ook kijken of ik ook een afspraak voor hun kan regelen bij de DA. 

Sorry dat het bericht zo lang is, haha! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ookal lijkt hier echt duidelijk sprake van dumpen, het is toch verstandig hem aan te melden op Amivedi en het te melden bij de dierenbescherming. De vorige eigenaar mag tot een jaar nog het dier opeisen (tenzij het via de dierenbescherming/een opvang loopt, dan is die termijn twee weken). 

Let ook even op dat het nieuwe konijn misschien niet gezond is. Ga bijvoorbeeld eerst naar jouw eigen konijnen en daarna naar het nieuwe konijn, was goed je handen achteraf en laat de kinderen er nog even niet bij totdat het bij de dierenarts is geweest. 

Ik zou toch even goed afwegen en bespreken met jouw man hoe je dit aan gaat pakken voor je grote kosten zoals chippen en een castratie laat doen. 

Er is ook niets mis mee als jullie besluiten dit door de dierenbescherming op te laten lossen. Je hebt goed gehandeld door hem uit het park weg te halen, bij jou zit hij veilig. Maar als het niet zou lukken om een derde koppel erbij te hebben, dan is dat heel begrijpelijk.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad aanmelden bij amivedi. Ook al lijkt het konijn gedumpt, het komt ook voor dat konijnen gestolen worden. En het is wettelijk verplicht gevonden dieren te melden. 

Ik ben van mening dat iedereen in het huishouden achter de komst van nieuwe konijnen (of welk dier dan ook) moet staan. Het heeft immers invloed op het hele gezin. Dit is dus wel echt iets wat je met je partner zou moeten overleggen. Het konijn moet toch gevaccineerd en mogelijk gecastreerd, dan gekoppeld. Het blijft dan dus niet bij dit konijn. Een derde koppel neemt toch ook weer minstens vier vierkante meter in, er moet een extra verblijf komen. Ik snap dat je eerste gevoel zegt dat je het konijn wil houden, maar dat is niet altijd de meest verstandige keuze voor het konijn. Denk er dus echt goed over na en niet alleen vanuit je eigen zorgzame gevoel 😉 Via een goede opvang herplaatsen zorgt dat het konijn een goede herstart krijgt. Daar is echt niets mis mee. 

Hier staan nog verdere tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-vermist-gevonden

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .